Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologia i logistyka

6 października 2018

NR 1 (Kwiecień 2018)

W jaki sposób przygotować się do wyboru platformy dla sklepu internetowego?

0 148

Jedną z ważniejszych decyzji, jaką trzeba podjąć przed uruchomieniem sklepu internetowego, jest wybór platformy, na której będzie funkcjonował sklep. Jest to o tyle istotna decyzja, że niesie ze sobą konsekwencje na długie lata. Każda próba zmiany platformy w trakcie wdrożenia sklepu może być bardzo trudna, a na pewno kosztowna i czasochłonna. W efekcie może nawet zadecydować o „być albo nie być” Twojego biznesu w sieci.

Jak się ustrzec przed niewłaściwym wyborem platformy e-commerce?

Przeanalizuj swoją sytuację. Zadaj sobie konkretne pytania. Poniżej przedstawiam Ci te najistotniejsze, od których należy zacząć. Odpowiedź na nie pomoże Ci usystematyzować wiedzę, określić bieżącą sytuację i rozpocząć proces wyboru odpowiedniej dla Ciebie platformy e-commerce.

Zanim rozpoczniesz analizę, zapoznaj się z kilkoma wskazówkami, które pozwolą Ci najefektywniej przejść przez ten proces:

  1. Poświęć na to czas. Odpowiedzi na niektóre pytania będą wymagały pozyskania wiedzy z różnych źródeł, poszperania w Internecie. Jeśli nie jesteś w stanie przeznaczyć odpowiednio dużo czasu, zwróć się do agencji, która, bazując na swojej wiedzy biznesowej i technicznej, pomoże Ci przejść przez proces i dokonać właściwego wyboru.
  2. Spisz swoje odpowiedzi. Zapisując swoje myśli i wnioski, zmuszasz się do bardziej wytężonej analizy. Czasem po spisaniu swoich myśli stwierdzisz, że wymagana jest korekta.
  3. Podsumuj zebrane informacje. Wróć do udzielonych odpowiedzi. Po przejściu przez wszystkie pytania będziesz potrzebował chwili na zastanowienie i podsumowanie, a być może skorygowanie niektórych z nich.

Pełna lista pytań biznesowych, technicznych oraz funkcjonalnych

I. Kategoria pytań biznesowych:

  1. Czy masz strategię e-commerce? 
  2. Czy ze strategii wynikają jakieś ograniczenia co do wyboru platformy?
  3. Czy obecnie sprzedajesz produkty w kanałach tradycyjnych? Jeśli tak, to czy model sprzedaży internetowej ma uzupełniać obecny model sprzedaży? Czy ma zastąpić obecny model sprzedaży i stać się Twoim głównym kanałem dystrybucji?
  4. Czy prowadzisz lub chcesz prowadzić sprzedaż B2B skierowaną głównie do firm?
  5. Czy sklep powinien mieć specjalne funkcje dla klientów biznesowych, którym, być może, chcesz udzielać specjalnych rabatów, np. ze względu na generowany obrót. A może chcesz wdrożyć specjalną politykę cenową, kształtując ceny produktów indywidualnie dla każdej z grup odbiorców?
  6. Czy na tym etapie masz już konkretne potrzeby w zakresie oprogramowania, jego funkcji, technologii, w jakiej zostało wykonane? Spisz je.

II. Kategoria pytań technicznych:

  1. Jakie Ty albo Twój zespół macie umiejętności w zakresie wdrażania sklepów internetowych? Masz może w zespole kogoś, kto jest Ci w stanie pomóc w rozwoju sklepu w kontekście zmiany szablonów graficznych, dodawania nowych modułów i funkcji?
  2. Jeśli nie posiadasz umiejętności technicznych i nie masz pod ręką nikogo biegłego we wdrażaniu sklepów internetowych, weź pod uwagę konieczność wsparcia specjalistów we wdrożeniu i rozwoju wybranej platformy. Zastanów się, jakie możliwości w tym zakresie daje konkretna platforma i/lub jej dostawca. 
  3. Czy łatwo jest znaleźć firmy/osoby znające wybraną technologię?
  4. Czy posiadasz już serwer, na którym wdrożysz sklep? 
  5. Czy serwer jest w stanie poradzić sobie z wymaganiami wybranej platformy i ruchem, jaki generuje obecnie Twój sklep (jeśli taki posiadasz)?
  6. Czy chcesz w przyszłości łączyć sklep internetowy z innymi systemami (ERP, magazynowy, CRM, innymi)?
  7. Jakie posiadasz materiały na temat produktów, które chcesz sprzedawać w Internecie? 
  8. Jak dużo jest tych produktów? 
  9. Czy chcesz importować dane na temat swoich produktów do sklepu w wygodny sposób, a być może z zewnętrznych źródeł (np. pliki XML udostępniane przez duże hurtownie)?

III. Kategoria pytań funkcjonalnych:

  1. Jak bardzo odbiegający od standardu jest Twój model sprzedaży? 
  2. Czy wymagasz indywidualnego podejścia do wdrożenia sklepu, np. ze względu na niestandardowy proces sprzedaży? 
  3. Czy znalazłeś w Internecie sklepy, które oferują model sprzedaży podobny do Twojego? 
  4. Czy wiesz, na jakiej platformie zostały wdrożone?
  5. Jakie funkcjonalności są dla Ciebie niezbędne, a jakie są opcjonalne?
  6. Czy platforma, którą chciałbyś wykorzystać, posiada wszystkie funkcje określone przez Ciebie jako niezbędne?
  7. Co z szatą graficzną? Czy zadowalają Cię szablony dostępne dla popularnych platform? Chcesz wykorzystać indywidualną grafikę?
  8. Jakie narzędzia marketingu chcesz wykorzystać? Czy platforma, którą chcesz wybrać, wspiera te narzędzia i łatwo się z nimi integruje, np. za pomocą darmowych lub płatnych dodatków (tzw. addons lub pluginy)?

 

Jeśli odpowiedziałeś sobie na wszystkie powyższe pytania, to właśnie przygotowałeś sobie grunt pod wybór właściwej dla Ciebie platformy e-commerce. Nie uzyskasz jeszcze jednoznacznej odpowiedzi, jaką platformę wybrać, ale masz już niezbędną wiedzę, która pomoże Ci uniknąć niewłaściwego wyboru.

Przeprowadzenie wstępnego audytu na podstawie pytań biznesowych, technicznych oraz funkcjonalnych pozwala:

  • dokonać szczegółowej analizy dostępnych na rynku platform e-commerce i wybrać najodpowiedniejszą dla Ciebie,
  • dokonać wyboru firmy, która wykona dla Ciebie wdrożenie,
  • porównać oferty firm wdrożeniowych i wybrać tę, która będzie potrafiła wdrożyć wybraną przez Ciebie platformę.

Jaki typ rozwiązania wybrać?

Do tego momentu skupiałem się nad tym, od czego powinieneś zacząć proces wyboru platformy, na której zbudujesz swój sklep internetowy. To jedna z najważniejszych decyzji, którą przyjdzie Ci podjąć w procesie uruchamiania e-sklepu. Jej konsekwencje będziesz ponosić długo po zakończeniu wdrożenia.
W kolejnym kroku przejdźmy do typów oprogramowania e-commerce. Najbardziej ogólny podział tworzą cztery kategorie: 

  1. sklepy oferowane w chmurze (SaaS), 
  2. platformy open-source, czyli darmowe skrypty, które możesz samodzielnie zainstalować na swoim serwerze, 
  3. rozwiązania dedykowane realizowane na zamówienie,
  4. komercyjne rozwiązania e-commerce.

1. Oprogramowanie w chmurze lub oprogramowanie jako usługa (SaaS – Software as a Service) – polega na dzierżawieniu oprogramowania sklepu, a nie kupowaniu go na własność. Płacisz regularny abonament za dostęp do platformy dostawcy.

Plusy: Minusy:
  • Niskie koszty początkowe.
  • Pomoc ze strony dostawcy (nie zawsze).
  • Gotowe integracje z aplikacjami firm trzecich (systemy płatności, firmy kurierskie, platformy aukcyjne, porównywarki).
  • Aktualizacje oprogramowania wliczone w cenę abonamentu.
  • Szybki czas uruchomienia.
  • Brak dodatkowych kosztów hostingu.
  • Stały miesięczny abonament.
  • Prawie całkowite uzależnienie od dostawcy.
  • Potencjalne trudności w migracji bazy danych po zakończeniu umowy z dostawcą.
  • Ograniczony wybór szablonów graficznych.
  • Niebezpieczeństwo utraty danych lub przestoju działania sklepu w przypadku cyberataku na serwery dostawcy.
  • Ograniczone możliwości dot...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy