Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

6 października 2018

NR 1 (Kwiecień 2018)

Jak skutecznie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

0 171

Zastanawiasz się, co zrobić, żeby sklep internetowy stał się źródłem pokaźnych wpływów? Jak pokazują najnowsze badania, zarobić można naprawdę sporo, ponieważ rynek e-commerce w Polsce wart jest 40 mld zł i cały czas rośnie.

 

Zanim zaczniesz myśleć o zwiększaniu sprzedaży w swoim sklepie internetowym, musisz najpierw określić, co i jak sprzedajesz dzisiaj oraz jaki wynik będzie dla Ciebie oznaczał wzrost. Poniżej znajdziesz kilka podstawowych KPI, które pozwolą Ci sprawdzić, jaki jest aktualny poziom Twojego e-commerce.

Krok 1.

Jednym z kluczowych elementów sprzedaży w Twoim sklepie internetowym jest unikalna liczba użytkowników (UU). Tak jak w każdym innym biznesie, aby sprzedać – niezbędni są potencjalni nabywcy. Im będzie ich więcej i im lepiej będą dopasowani do Twojego produktu, tym większa szansa na sukces. 

Przykład mierzenia liczby UU

Jak w takim razie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Maksymalizować liczbę odwiedzających, którzy są dopasowani do naszego profilu klienta. Jednym z dobrych pomysłów jest inwestycja w płatny ruch online. Wiąże się to z kosztami, jednak pozwala również na dopasowanie komunikatu do właściwej grupy odbiorców i zwiększenie szansy na sprzedaż. 

Co to jest KPI?

KPI (Key Performance Indicators), czyli mierniki wydajności oraz poziomu osiągnięcia celów organizacji. W każdej organizacji mierniki mogą być różne, ponieważ zawsze zależą od najważniejszych procesów w firmie. Powinny uwzględniać zarówno elementy działające dodatnio na organizację (np. obrót, zysk, liczba klientów), jak i te działające negatywnie (np. liczba reklamacji, odsetek niezadowolonych klientów czy wartość strat wynikłych ze zwrotów produktów).

 

Kim są unikalni użytkownicy?

Unikalni użytkownicy to tacy, którzy w określonym czasie odwiedzili Twój sklep przynajmniej raz. A zatem: im więcej użytkowników – tym większa szansa na transakcję. Wartość tę należy mierzyć w określonych cyklach, które powinny być cyklami zakupowymi użytkowników, np. w cyklach dziennych, tygodniowych lub miesięcznych. Im krótszy jest czas podjęcia przez klienta decyzji o zakupie produktu, tym krótszy powinien być cykl. 

Liczbę UU mierzy się najczęściej za pomocą mechanizmu ciasteczek. Nie jest on doskonały, ponieważ często jeden użytkownik korzysta z wielu urządzeń, takich jak smartfon, komputer czy tablet, i przy każdej zmianie urządzenia będzie rozpoznany jako nowy użytkownik. Nowszą, ale jeszcze nie tak popularną metodą mierzenia UU jest funkcja Google User ID, która pozwala powiązać dane o interakcjach z wielu urządzeń i różnych sesji z niepowtarzalnym identyfikatorem.

 

Wskazówka

  • Jeżeli oferta skierowana jest do klientów indywidualnych, powinniśmy mocno zainteresować się kampaniami na Facebooku. 
  • Jeżeli operujemy w segmencie sprzedaży do firm, to dobrym kanałem będzie LinkedIn. 
  • Jeżeli sprzedaż oparta jest także na eksporcie, warto rozważyć kupowanie ruchu na takich portalach jak Twitter czy Xing – Xing – gdy chcemy mocno wejść na rynek niemiecki. 
  • Jeżeli interesują nas rynki zagraniczne, warto sprawdzić lokalne popularne wyszukiwarki, które są alternatywą dla Google. Przykładowo w Wielkiej Brytanii będzie to Bing, a w Czechach – Seznam.

 

Przykład kampanii AdWords

Wielu sprzedawców popełnia błąd i inwestuje od razu bardzo duże środki w jedną kampanię, która ich zdaniem jest najlepsza. Należy pamiętać, że dany produkt może zaspokajać potrzeby różnych grup odbiorców, ale będą go oni inaczej poszukiwali w Internecie. Najlepszym sposobem inwestycji w płatny ruch jest uruchomienie wielu kampanii, które będą miały ograniczone budżety. Dzięki temu będzie można sprawdzić, która kampania generuje największy ruch o najlepszej konwersji na sprzedaż. 

Krok 2.

Kolejnym elementem, jaki powinien być śledzony w każdym sklepie online, jest współczynnik konwersji. 

Naszym zadaniem jest działać na klientów tak, aby maksymalnie zachęcać ich do zakupu. Jak to zro...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy