Jak firmy rozpoczynające działalność e-commerce mogą pozyskać finansowanie biznesu, który często wydaje się ryzykowny?
Piotr Stach: Należy pożegnać się z powszechną ideą, że fundusze Venture Capital (fundusze wysokiego ryzyka) są jedyną możliwą drogą do sukcesu. Ludzie myślą, że bez inwestora nie da się nic osiągnąć. Tymczasem idealnym scenariuszem jest zbudowanie takiego modelu biznesowego, który może wygenerować regularne wpływy z wystarczającą marżą, aby móc ponownie je zainwestować w rozwój firmy.
Druga droga to pozyskanie zaufanego wspólnika, który powinien działać równie zdecydowanie i odpowiedzialnie jak Ty. Należy się upewnić, że Wasze kompetencje i cechy się uzupełniają. Jeśli obie strony są zbyt podobne, istnieje duże prawdopodobieństwo konfliktu i braku symbiozy. Należy dokładnie podzielić oraz zdefiniować zadania i nie wchodzić w kompetencje drugiej osoby. Często lepiej jest pracować z przyjaciółmi, choć prowadzenie firmy może wystawić na próbę nawet najbardziej stabilną przyjaźń. Ta relacja musi po prostu działać, dlatego jesteśmy zwolennikami podejścia boostrapping – czyli działalności niezależnej.
Co ważne, należy pamiętać, że w ciągu pierwszych kilku lat trzeba się całkowicie zaangażować w operacyjną stronę biznesu. Najlepszym przykładem może być tu Expondo – w naszym przypadku na poszczególnych etapach rozwoju firmy sami zajmowaliśmy praktycznie każde ze stanowisk: nie ma znaczenia, czy była to praca sprzątaczki, magazyniera czy serwisanta.
E-commerce jest jedną z branż, które ciągle ewoluują. Czy w segmencie B2B można zauważyć jakieś znaczące zmiany?
Waldemar Moss: Ta branża ulega ewolucji i dostosowuje się do potrzeb e-klienta. Nasz biznes kształtują nowe technologie, trendy, zmiany nawyków konsumenckich i dojście do głosu młodego pokolenia o zupełnie innych oczekiwaniach. Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy online, bo jest to wygodne, szybkie i łatwe rozwiązanie. Według ostatnich badań przeprowadzonych na 31 rynkach i obejmujących ok. 34 000 konsumentów na całym świecie, aż 83% dorosłych aktywnych online zrobiło zakupy w sieci w ciągu ostatnich 12 miesięcy1. W przypadku segmentu B2B widzimy wyraźnie, że przedsiębiorca poszukuje konkretnych i specjalistycznych produktów do rozwoju własnego biznesu. Tutaj nie ma miejsca na impulsywne zakupy. Odwiedzając e-sklep, klient chce mieć ofertę dostosowaną do jego konkretnych potrzeb i móc poradzić się ekspertów – dlatego zdecydowaliśmy się otworzyć skle...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!