Brak wyników

Marketing

6 lutego 2020

CMX, czyli szansa na rozwój w branży e-commerce

286

W ciągu ostatnich lat obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój branży e-commerce. Firmy wdrażają obecnie szereg strategii mających na celu ułatwienie klientowi dokonanie zakupu. To przede wszystkim łączenie kanałów sprzedaży (omnichanel) i ich wzajemne przeplatanie się (np. możliwość dokonania zwrotu towaru kupionego online w sklepie stacjonarnym). Oprócz tego dynamicznie rozwijają się nowe kanały sprzedaży: przez aplikacje mobilne (m-commerce), przy wykorzystaniu asystentów głosowych (v-commerce) czy też przez social media.

 

 

Rozwiązanie w zasięgu Twoich możliwości

POLECAMY

Budowa skutecznego sklepu internetowego to wypadkowa wielu czynników: odpowiedniego layoutu i user interface, efektywnego SEO i marketingu oraz dobrze dobranej oferty produktowej. Popularyzacja sprzedaży online w segmencie małych i średnich sklepów wykreowała na światowym rynku dużą niszę na rozwiązania, które pomogłyby firmom poprawnie zarządzać każdym z tych obszarów.  Od 2001 r. swoje systemy zarządzania treścią rozwija Sitecore, a nieco ponad dekadę później na rynku zadebiutował Adobe Experience Manager. Wraz z tymi platformami dynamicznie rozwija się oprogramowanie służące do zarządzania treściami wewnątrz firmy, na przykład Microsoft Sharepoint. Wielu sprzedawców nie zdaje sobie sprawy z tego, że skuteczna i poprzedzona profesjonalnym audytem implementacja wspomnianych platform pozwala nawet kilkukrotnie zwiększyć obroty, a co za tym idzie- przychód sklepu. Arcyważnym elementem, który umożliwi zrozumienie skuteczności wspomnianych narzędzie jest tzw. CXM (Customer Experience Management), czyli zarządzanie doświadczeniem klienta. Do archiwum odeszły czasy, kiedy projektując witrynę internetową myślało się o konsumencie jako o kolejnym leadzie sprzedażowym, któremu za wszelką cenę trzeba pokazać całą ofertę. Nieodpowiedni dobór propozycji do potrzeb konsumenta może skutkować decyzją o zakupie u konkurencji. Dlatego też, warto postawić na indywidualne podejście do kupującego, projektując jego doświadczenie zakupowe na bazie dostępnych informacji. Chodzi o wywołanie, jak najlepszego pierwszego wrażenia, ponieważ strona główna ma zachęcić użytkownika do dalszej drogi zakupowej.

Funkcjonalności narzędzia CMX

Sklepy internetowe odwiedzane są przez osoby o różnorodnym stanie wiedzy i umiejętnościach poruszania się w sieci. Najnowsze badania Gemius wskazują, że z zakupów online korzystają obecnie po równo wszystkie grupy wiekowe, także osoby 50+, czyli tzw.” srebrzyści konsumenci”.  Naszą witrynę odwiedzą, więc zarówno „prosumenci” – osoby świadome, mające kompletną wiedzę o produkcie, jak i mniej zaawansowani użytkownicy, którzy będą potrzebowali wsparcia w wyborze odpowiedniego dla siebie artykułu z naszego portfolio. Na stronę będą także wchodziły osoby, dla których nasz sklep będzie pierwszą stycznością z zakupami online. Podział na wiek i stopień zaawansowania technologicznego to tylko dwa z wielu możliwych kryteriów podziału, jakie można zastosować do opisu kupujących, by umiejętnie zaplanować doświadczenie zakupowe. 

Zbieranie i analiza danych to pierwsza i prawdopodobnie najważniejsza funkcja narzędzi CXM. Dzięki informacjom o odwiedzinach, połączonych z analizą ruchu na stronie, specjaliści są w stanie dowiedzieć się, czego konkretne osoby szukały na naszej witrynie, co zachęciło je do zakupu, bądź wręcz przeciwnie – co sprawiło, że porzuciły koszyk. Taka wiedza pozwala na kompleksowe zaprojektowanie doświadczenia dla każdego z odwiedzających, co jest drugą niezwykle istotną funkcją narzędzi, takich jak Adobe Experience Manager. Takie działania zaczynają się już na etapie pierwszego kontaktu z klientem: mailingu, reklam kontekstowych czy też interakcji w social media.

Dla każdego coś miłego

         Niektórzy konsumenci lubią, kiedy mogą przejrzeć całą ofertę produktową, a inni – gdy kontaktujemy się z nimi tylko, gdy coś może ich rzeczywiście zainteresować. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji naszych użytkowników. Bardzo podobne reguły dotyczą odwiedzin na stronie www. Jedni konsumenci preferują, aby witryna sama proponowała im interesujące ich produkty i kategorie, natomiast inni wolą samodzielnie przeglądać ofertę sklepu. Nasuwa się stąd wniosek, że projektowaniu podlega w tym przypadku wszystko: wygląd strony głównej, „szkielet” sklepu i droga,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy