Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia , Marketing

9 marca 2020

Dobra sprzedaż potrzebuje czasu i energii

52

Jakie wyzwania stoją przed polskimi e-sklepami na początku 2020 roku? Pytamy o to Jacka Zientkiewicza, dyrektora od spraw rozwoju w sklepach internetowych Shoper.

Zanim porozmawiamy o 2020, wróćmy na moment do roku 2019. Z czym będzie ci się on kojarzył jako osobie zaangażowanej w branżę e-commerce?

Jacek Zientkiewicz: Z mojej perspektywy najważniejsze były dwa wydarzenia – zacieśnienie współpracy z Google i Facebookiem, co pozwoliło wprowadzić dwie ważne usługi dla ponad 13 tysięcy sklepów internetowych, pracujących na oprogramowaniu Shoper. Pierwszą z nich było udostępnienie na naszej platformie natychmiastowych płatności Google Pay, drugą – wprowadzenie Facebook Ads dla tych wszystkich e-biznesów, które chcą sprzedawać więcej przez kanały social media. To też pokazuje, w którym kierunku zmierza polski e-commerce – nie tylko duże sklepy coraz więcej inwestują w reklamę internetową, ale również te mniejsze wiedzą już, że żeby z sukcesem sprzedawać, trzeba to robić nowocześnie i tam gdzie są potencjalni klienci. Trzeba też im maksymalnie ułatwiać zakupy – bez szybkich i bezpiecznych płatności trudno dziś rywalizować z najlepszymi.

Co uznajesz za największą trudność w polskim w e-commercie w 2019 roku?

-Rok 2019 był bardzo znaczący dla e-sklepów z perspektywy RODO – unijne rozporządzenie wprowadzono w maju 2018, więc ostatnie miesiące to był ten realny czas, kiedy właściciele i ich biznesy, musieli podjąć faktyczne kroki i włączyć zabezpieczenia, które pozwoliły im spokojnie sprzedawać przez internet.

W którym momencie polski e-handel jest na początku 2020 roku? Regresu, stagnacji, rozwoju?

-Zdecydowanie rozwoju. Obszarów do nauki, poprawy procesów, ale też adaptacji nowych rozwiązań jest ciągle wiele. Mam tu przede wszystkim na myśli przedsiębiorców, którzy prowadzą sklep online. Czasami to prozaiczne elementy – począwszy od netykiety, a na zaawansowanych technologiach kończąc. Ale dziś wszystko musi się składać w spójną całość. Szalenie istotna z perspektywy każdego e-biznesu powinna być już strona informacyjna – „O nas”. Tego oczekują od sprzedającego klienci. Wygodnych, ale przede wszystkim bezpiecznych zakupów.

Co dziś najbardziej sprzyja, a co przeszkadza, w prowadzeniu e-sprzedaży?

-Sprzyja na pewno dostępność wiedzy oraz narzędzi. Możliwości branży e-commerce są coraz większe, dostęp do rozwiązań – płatnych bądź nie – dostęp do specjalistów, ograniczony jest dziś w zasadzie tylko naszym czasem i chęcią sprawdzenia różnych możliwości. Ale to, jaką drogę obierzemy już na starcie prowadzonej sprzedaży, może rodzić z kolei mniejsze lub większe trudności potem. Decydująca jest na pewno branża i rodzaj narzędzi do sprzedaży. Warto to wszystko wcześniej przeanalizować. Zwracam też uwagę na warstwę handlową w dropshippingu, gdzie często hurtownia oferująca taki model współpracy sama posiada sklep w B2C nie dając tym samym szans na rozwój współpracującego z nią sklepu. Ale podsumowując – moim zdaniem dziś żeby mieć, wystarczy chcieć.

Jakie e-trendy będą najmocniejsze w najbliższych miesiącach?

-Bardzo bym chciał – ale też widać to po ruchach największych graczy – by zmiany dotknęły obszarów logistyki, płatności oraz machine learing. Przesyłki nie przez 5-6, ale siedem dni w tygodniu, jeszcze szybsze płatności i odchodzenie od COD (czyli zamówień za pobraniem).  Widzę większą szansę w wykorzystywaniu ML w procesach sprzedażowych, eliminując przy tym człowieka z procesów powtarzalnych, ale też robiąc to lepiej – jak choćby rekomendacje produktowe.

Jak Shoper zamierza rozwijać platformę swoich sklepów internetowych, by przekonać do sprzedaży przez internet tych, którzy jeszcze tego nie robią?

-Nasza filozofia się nie zmienia. Pomagamy przedsiębiorcom sprzedawać w internecie. Symbiotyczna współpraca skłania nas do ciągłego rozwoju, tak by nasz klient mógł w prosty sposób szybko zacząć sprzedawać i zarabiać, a potem rosnąć. Dajemy mu na pewno wszystko to, czego potrzebuje jego sklep: domenę, ruch do sklepu, płatności, kurierów. Słowem – wszystko ma w jednym miejscu, bez szukania wsparcia w kilku firmach czy agencjach. Ten czas zecydowanie lepiej poświęcić na nowe pomysły na sprzedaż.

OK, załóżmy, że chcę otworzyć swój pierwszy sklep internetowy, na co powinienem w 2020 roku zwrócić uwagę, żeby odnieść z nim szienukces?

-E-commerce, biznes w ogóle jest globalnym zjawiskiem. Rok 2020 nie różni się drastycznie od swojego poprzednika. Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania ruchu, ciągłe testy, odpowiednie traktowanie klienta i nie oszczędzanie na rzeczach zwiększających naszą atrakcyjność pośród konkurencji – to jest niezmienna, i sprawdzona, recepta na sukces. Na pewno żeby z sukcesem sprzedawać, trzeba w to zainwestować. Przede wszystkim swój czas i energię.

Przypisy