Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

6 października 2018

NR 1 (Kwiecień 2018)

Jak zdobyć dodatkową wiedzę o kliencie oraz zapewnić wzrost sprzedaży przy użyciu Marketing Automation nowej generacji?

0 27

Kiedy narzędzia Marketing Automation wkroczyły na rynek i zaczęły wspierać firmy w pozyskiwaniu, utrzymywaniu i zwiększaniu zaangażowania klientów, marketerzy uznali go za swojego „Świętego Graala”. Nic w tym dziwnego, ponieważ rezultaty osiągane po pierwszych wdrożeniach napawały olbrzymim optymizmem. Automatyzacja marketingu szybko stała się priorytetem, szczególnie w jednej z najbardziej rozwijających się branż, czyli e-commerce.

Must have

By liczyć się na rynku, Marketing Automation po prostu trzeba mieć. Wszyscy się z tym zgadzają, każdy o tym mówi, ale ktokolwiek miał bliższą styczność z wdrożeniem, wie, że droga do sukcesu w tej materii zwykle bywa usłana różami… bez płatków, z łodygami o wielkich kolcach. Na tej drodze, niczym w filmie przygodowym, bohaterowie zmagają się z wieloma wyzwaniami i nie każdy z nich doczeka happy endu.

Rys. 1. Źródło: Tomasz Paciorek, Graphic Designer, Synerise

 

Dużo wdrożeń Marketing Automation się nie powiodło i trzeba o tym mówić otwarcie. Istnieje wiele powodów tych porażek, ale najczęstszą przyczyną jest trudność w zbieraniu i we właściwym przetwarzaniu odpowiednich danych. Mówiąc wprost, Marketing Automation to nie perpetuum mobile. Świetnie sprawdza się w działaniu, ale pod warunkiem że do jego silnika na bieżąco dolewamy wartościowej mieszanki danych.

Co więcej, marketerzy muszą się mierzyć także z kolejnymi wyzwaniami: 

  • Kluczową rolę w Marketing Automation nadal odgrywa człowiek: to on decyduje na podstawie analiz, jak ustawić automatyzacje. W dużych firmach jest to często praca na cały etat dla kilku osób.
  • Automatyzacje nie aktualizują się same: raz skonfigurowane działają, ale czy na pewno tak chcemy? W dynamicznie zmieniającym się świecie warto podążać za odbiorcą.

Jak więc w obliczu powyższych problemów:

  1. zdobyć odpowiednie dane,
  2. zapewnić proste wdrożenie i łatwą integrację,
  3. odciążyć ludzi,
  4. sprawić, by reakcja na zmiany była jeszcze szybsza?

Choć algorytmy jeszcze nie są dopuszczane, by pisać za nas treści komunikatów i ustawiać kampanie, możemy dzięki nim zaoszczędzić mnóstwo czasu. Nowe narzędzia pozwalają także uniknąć wielu problemów związanych z implementacją i migracją informacji z dotychczas używanych systemów.

Potęga drzemie w danych

Osoby związane z AI (sztuczną inteligencją), myśląc o użytkowych aspektach swoich odkryć, rozpisały wiele scenariuszy dla branży retail i e-commerce. Okazało się, że algorytmy uczenia maszynowego mogą mieć szerokie zastosowanie w działaniach marketingowych, co stworzyło podwaliny nowego podejścia do Marketing Automation.

O tym, jak innowacyjne są to rozwiązania, może świadczyć fakt, że na świecie tylko 22 tys. specjalistów ma kwalifikacje w obszarze AI. To o połowę mniej niż pracuje w polskim ZUS-ie. Nie oznacza to jednak, że temat jest w powijakach.

Skuteczność nowoczesnej automatyzacji marketingu

Na rynku już istnieją rozwiązania, które przy wykorzystaniu AI pozwalają zapewnić wzrost przychodów na średnim poziomie 8%, a w najlepszym wypadku nawet o 30%. 

Wszystkie dane o Twoich klientach z kanałów offline i online (czyli omnichannel) są przetwarzane w czasie rzeczywistym, w efekcie czego otrzymujesz serię rekomendowanych działań, które pomagają zautomatyzować konkretne scenariusze 
kampanii.

Co zyskuje Marketing Automation w połączeniu ze sztuczną inteligencją?

Algorytmy operują na olbrzymich ilościach danych, dzięki czemu możesz m.in. prognozować, jak będą zachowywać się w najbliższej przyszłości dane segmenty klientów: kto będzie skłonny zakupić dany produkt, a kto nie. Następnie wyciągasz wnioski i działasz, np. wysyłając specjalne promocje do osób najbardziej skłonnych skonwertować się na sprzedaż. Ponadto AI pomaga dynamicznie serwować rekomendacje. Choć większość dużych e-commerce wyświetla rekomendowane produkty, za tymi systemami kryją się głównie proste filtry i zapytania do baz danych. System wspomagany przez AI pozwala robić to szybciej i zdecydowanie dokładniej, ponieważ na bieżąco przetwarza dane o milionach powiązań między produktami a ruchami użytkowników serwisu.

Jakie informacje o kliencie i produkcie zyskujemy dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w Marketing Automation:

 

  • czy i kiedy klient powróci do sklepu,
  • które oferty zmotywują klienta do dokonania ponownych zak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy