Brak wyników

Marketing automation w e-commerce

6 października 2018

NR 1 (Kwiecień 2018)

Jak wykorzystać marketing automation na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta?

0 1553

Marketing Automation pomaga wprowadzić praktycznie wszystkie biznesowe plany w życie. I to bez względu na branżę: nieważne, czy prowadzisz mały e-sklep, jesteś growth hackerem w start-upie, czy pracujesz w dziale marketingu dużego e-commerce – w każdym z tych przypadków możesz wykorzystać automatyzację, tak by dopasowywać przekaz do potrzeb grupy docelowej i prowadzić skuteczne kampanie online marketingowe. 

W poniższym artykule skupimy się na jednej z najbardziej charakterystycznych cech Marketing Automation – wszechstronności. Przekonasz się, że dzięki automatyzacji możesz utrzymywać regularny kontakt z odbiorcami bez względu na to, na którym etapie ścieżki obecnie się znajdują. Pokażę Ci przykłady praktycznych cyklów, które możesz wykorzystać, oraz zaproponuję konkretne przykłady treści, które mogą okazać się pomocne w konwersji odbiorców w lojalnych, regularnie powracających klientów.  

Customer Journey – czyli jak przebiega ścieżka zakupowa klienta?

Marketerzy zawsze starają się zobrazować drogę pokonywaną przez klienta, aby móc lepiej planować komunikację. Ale bez względu na wybraną formę, czy będzie to lejek, góra, na którą wspina się odbiorca, pętla lojalności, czy też szczegółowo rozpisana mapa podróży klienta – każda forma wizualizacji ścieżki będzie zawierała następujące trzy kluczowe etapy: 

  • Budowanie świadomości
  • Rozważanie zakupu
  • Zakup

Użyję ich jako tła, prezentując kilka prostych i praktycznych cykli Marketing Automation, które udowodnią, że automatyzację możesz zastosować w każdym punkcie styku z marką.

Wykorzystaj poniższe przykłady jako źródło inspiracji do prowadzenia działań online marketingowych w swoim e-sklepie!

Etap 1: budowanie świadomości

Budowanie świadomości marki to pierwszy etap podróży klienta. Odbiorcy nie wiedzą jeszcze o istnieniu Twojego produktu czy Twojej usługi. Co więcej, niektórzy nawet nie znają branży czy konkurencji i być może dopiero pierwszy raz będą czytać jakiekolwiek informacje o tym rynku. Będą na własną rękę szukać wskazówek, które pomogą im określić Twojej usługi potrzeby i nakierują na rozwiązanie, które je zaspokoi.

Rys. 1. Cykl Marketing Automation na etapie budowania świadomości marki

Twoje zadanie polega na tym, by pomóc odbiorcom poznać Twoją markę. Docelowo ma ona znaleźć się wśród tych paru, które będą brali pod uwagę, podejmując ostateczną decyzję o zakupie. Dlatego pokaż im, że znasz ich problemy, i wyjaśnij, jak Twój produkt może je rozwiązać.

Główny cel: edukacja.

Sugerowane treści: artykuły, posty na blogu, checklisty, wskazówki, poradniki, wideoprzewodniki, e-booki, webinary poradnikowe.

W tym przypadku cykl z rys. 1 rozpoczyna się w momencie zapisu na webinar na stronie typu landing page. Subskrybenci otrzymują e-maila z podziękowaniem oraz dwa przypomnienia tuż przed wydarzeniem. Po zakończeniu webinaru każdy uczestnik otrzymuje wiadomość z niespodzianką, a osoby, które zapisały się na wydarzenie, ale nie wzięły w nim udziału – link do nagrania.

Rys. 2. Cykl Marketing Automation na etapie rozważania zakupu

Webinary to doskonały sposób na zainteresowanie potencjalnych klientów. Przygotowując takie e-spotkanie i dzieląc się na nim wartościowymi treściami, zaprezentujesz pomysły, które przekonają ich o tym, że Twój produkt rozwiąże ich problem. To zaś przybliży ich do podjęcia ostatecznej decyzji o zakupie. Przykładowo, jeśli masz sklep zoologiczny, możesz opowiedzieć o tym, w jaki sposób pielęgnować sierść u rasowych czworonogów, jakich środków używać, czym je czesać, w jaki sposób to robić.  Tym samym przedstawisz uczestnikom spotkania różne warianty i podzielisz się interesującymi dla nich informacjami. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak webinary pomogą Ci w zdobywaniu nowych klientów, koniecznie zajrzyj do bazy wiedzy GetResponse, gdzie znajdziesz mnóstwo wartościowych materiałów dla 
e-commerce.

Etap 2: rozważanie zakupu

Na tym etapie odbiorcy wiedzą już, na czym polega ich problem, i szukają najlepszego sposobu jego rozwiązania. To ten moment, w którym nawiązujesz relację z potencjalnymi zainteresowanymi i przedstawiasz im wartości swojej marki. I to właśnie wtedy dopasowujesz przekaz do ich potrzeb i preferencji oraz dostarczasz odpowiednie, najbardziej wartościowe z ich punktu widzenia treści.

Główny cel: pomóc odbiorcom ocenić, czy to, co oferujesz, jest dla nich odpowiednie.

Su...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy