Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są metody ustalania budżetów
- Jaką metodę wybrać w e-commerce
- Jakie cechy powinien posiadać optymalny ROAS
- Jak estymować metodą zadaniową
5 metod wyznaczania budżetu:
W marketingu istnieje wiele metod ustalania budżetu. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
I Metoda AYCA (all you can afford) – To ile możesz przeznaczyć. Metoda polega na wyznaczeniu budżetu na podstawie możliwości finansowych organizacji. Od managerów nie jest wymagana wiedza z zakresu otoczenia marketingowego. Prosta w wyznaczeniu pozwala na szybkie uruchomienie kampanii. Sprawdza się w przypadku nowych firm, trudnych w estymacji kanałów marketingowych.
Plusy
- Łatwość w wyznaczeniu budżetu
- brak potrzebnych informacji o konwersji
- brak potrzebnych informacji o konkurencji
- brak potrzeby przeprowadzania szczegółowych badań marketingowych
Minusy
- mała precyzja
- ryzyko zarówno przepalenia budżetu jak i niewykorzystania potencjału rynku
II Metoda konkurencyjna (benchmark marketing) - budżet określany jest w zależności od przyjętej strategii walki z konkurencją. W przypadku działań skoncentrowanych na konfrontacji z konkurencją gdzie celem jest przejęcie klientów lub zmniejszenie ich wpływów stosuje się budżety większe aby wygenerować większy zasięg.
W przypadku orientacji skoncentrowanej na rynku gdzie rozwija się produkt lub tworzy nowe rynki budżet reklamowy może być niższy jak u konkurentów.
Może być stosowana w oparciu o benchmarki segmentów rynku lub w oparciu o posiadane informacje o konkurencji.
Plusy
- skuteczna w przypadku dobrze zaplanowanej komunikacji marketingowej
Minusy
- trudna w wyznaczeniu
- trudna w skalowaniu
- mała precyzja
- ryzyko zarówno przepalenia budżetu jak i niewykorzystania potencjału rynku
III Metoda procentu z obrotu – budżet wyznaczany jest na podstawie wyników finansowych przedsiębiorstwa o stałym określonym procencie. Przy jego wyznaczaniu można wykorzystać dane o rynku i konkurencji. Skuteczna metoda skalowania wyników w czasie rzeczywistym. Może być stosowana w reklamach płatnych.
Plusy
- łatwość w wyznaczeniu budżetu
- możliwość skalowania wyników w czasie rzeczywistym
- wysoka precyzja
Minusy
- częsta potrzeba aktualizacji
- potrzeba częstej analizy otoczenia marketingowego
IV Metoda SoV (shere of voice) – wydatki są zależne od udziałów na rynku. Sama metoda jest stosowana przez duże firmy posiadające dane o całkowitych wydatkach na reklamę w ich branży. Pozwala to markom utrzymać się na pozycji lidera.
Plusy
- skuteczna w przypadku utrzymania udziałów na rynku
- łatwość ustalenia budżetów w dłuższym czasie, rocznym czy kwartalnym
Minusy
- zarezerwowana dla największych firm
- wysokie budżety
V Metoda zadaniowa – skoncentrowana na realizacji celu. Uważana jest za najskuteczniejszą a jednocześnie najbardziej czasochłonną. Punktem wyjścia w określeniu budżetu są cele klienta. Na tej podstawie definiuje się metody komunikacji marketingowej, kanały i przypisuje budżety. Jest to metoda poniekąd rekomendowana przez Google i stosowana przez liczące się agencje marketingu internetowego w celu ustalenia budżetów na reklamę w sieci.
Plusy
- skuteczna w przypadku e-commerce
- możliwość skalowania wyników
- wysoka precyzja
Minusy
- trudna w wyznaczeniu
- potrzeba dokładnego mierzenia celów
Jak wyznaczyć budżet w e-commerce?
Najważniejsze metody wyznaczania budżetu opisałem w pierwszej części artykułu. Jeśli nie jesteś potentatem na rynku (w innym przypadku może...