Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia , Prawo i finanse

13 marca 2020

5 metod wyznaczania budżetu reklamowego

210

Z tego artykułu dowiesz się:

- Jakie są metody ustalania budżetów 

- Jaką metodę wybrać w e-commerce

- Jakie cechy powinien posiadać optymalny ROAS

- Jak estymować metodą zadaniową

 

5 metod wyznaczania budżetu:

W marketingu istnieje wiele metod ustalania budżetu. Do najważniejszych możemy zaliczyć:

I Metoda AYCA (all you can afford) – To ile możesz przeznaczyć. Metoda polega na wyznaczeniu budżetu na podstawie możliwości finansowych organizacji. Od managerów nie jest wymagana wiedza z zakresu otoczenia marketingowego. Prosta w wyznaczeniu pozwala na szybkie uruchomienie kampanii. Sprawdza się w przypadku nowych firm, trudnych w estymacji kanałów marketingowych. 

Plusy

  • Łatwość w wyznaczeniu budżetu
  • brak potrzebnych informacji o konwersji
  • brak potrzebnych informacji o konkurencji
  • brak potrzeby przeprowadzania szczegółowych badań marketingowych

Minusy

  • mała precyzja
  • ryzyko zarówno przepalenia budżetu jak i niewykorzystania potencjału rynku

II Metoda konkurencyjna (benchmark marketing) - budżet określany jest w zależności od przyjętej strategii walki z konkurencją. W przypadku działań skoncentrowanych na konfrontacji z konkurencją gdzie celem jest przejęcie klientów lub zmniejszenie ich wpływów stosuje się budżety większe aby wygenerować większy zasięg. 

W przypadku orientacji skoncentrowanej na rynku gdzie rozwija się produkt lub tworzy nowe rynki budżet reklamowy może być niższy jak u konkurentów.

Może być stosowana w oparciu o benchmarki segmentów rynku lub w oparciu o posiadane informacje o konkurencji.

Plusy

  • skuteczna w przypadku dobrze zaplanowanej komunikacji marketingowej

Minusy

  • trudna w wyznaczeniu
  • trudna w skalowaniu
  • mała precyzja
  • ryzyko zarówno przepalenia budżetu jak i niewykorzystania potencjału rynku

III Metoda procentu z obrotu – budżet wyznaczany jest na podstawie wyników finansowych przedsiębiorstwa o stałym określonym procencie. Przy jego wyznaczaniu można wykorzystać dane o rynku i konkurencji. Skuteczna metoda skalowania wyników w czasie rzeczywistym. Może być stosowana w reklamach płatnych. 

Plusy

  • łatwość w wyznaczeniu budżetu
  • możliwość skalowania wyników w czasie rzeczywistym
  • wysoka precyzja

Minusy

  • częsta potrzeba aktualizacji
  • potrzeba częstej analizy otoczenia marketingowego

IV Metoda SoV (shere of voice) – wydatki są zależne od udziałów na rynku. Sama metoda jest stosowana przez duże firmy posiadające dane o całkowitych wydatkach na reklamę w ich branży. Pozwala to markom utrzymać się na pozycji lidera. 

Plusy

  • skuteczna w przypadku utrzymania udziałów na rynku
  • łatwość ustalenia budżetów w dłuższym czasie, rocznym czy kwartalnym

Minusy

  • zarezerwowana dla największych firm
  • wysokie budżety

V Metoda zadaniowa – skoncentrowana na realizacji celu. Uważana jest za najskuteczniejszą a jednocześnie najbardziej czasochłonną. Punktem wyjścia w określeniu budżetu są cele klienta. Na tej podstawie definiuje się metody komunikacji marketingowej, kanały i przypisuje budżety. Jest to metoda poniekąd rekomendowana przez Google i stosowana przez liczące się agencje marketingu internetowego w celu ustalenia budżetów na reklamę w sieci. 

Plusy

  • skuteczna w przypadku e-commerce
  • możliwość skalowania wyników
  • wysoka precyzja

Minusy

  • trudna w wyznaczeniu
  • potrzeba dokładnego mierzenia celów 

Jak wyznaczyć budżet w e-commerce?

Najważniejsze metody wyznaczania budżetu opisałem w pierwszej części artykułu. Jeśli nie jesteś potentatem na rynku (w innym przypadku może...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy