Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia , Strategie produktowe

23 marca 2020

Celebryci w e-commerce

72

Raport Gemius podaje, że w 2019 roku 62% internautów kupiło produkty online. To o 6% więcej niż rok wcześniej - tendencja wskazuje na coraz większe zainteresowanie taką formą handlu. Zauważają to także osoby znane nam ze świata muzyki czy kina. Zdają sobie sprawę, że kariera w show biznesie jest kapryśna i trudno przewidzieć jej dynamikę. To jest ich pięć minut i starają się je wykorzystać jak najlepiej. Stąd też wiele z nich, będąc na fali popularności, postanawia założyć biznes, np. własny sklep internetowy.

Zjawisko jest bardzo popularne wśród zagranicznych artystów. Wielu z nich inwestuje we własne marki. Swietnym przykladem jest Kim Kardashian, która ma wyjątkową smykałkę do biznesu. Jest właścicielką kilku brandów. Warto wspomnieć o KKW Beauty - sklepie, w którym w dniu otwarcia sprzedano kosmetyki o wartości 13,5 mln dolarów. Kolejny to KKW Fragrance, w którym pierwszego dnia sprzedaży internauci kupili perfumy za cenę 10 mln dolarów!

Popularnym trendem wśród gwiazd są właśnie perfumy. Własnymi markami może się pochwalić m.in. Antonio Banderas, Jennifer Lopez, Beyonce czy nasza rodzima ikona mody Anja Rubik. Jednak kreatywność celebrytów jest bardzo duża i można ich znaleźć w różnych branżach. Np. Jessica Alba zainspirowana własnym macierzyństwem stworzyła firmę Honest Co., która produkuje naturalne produkty dla dzieci, od ekologicznych pieluch po niealergizujące kosmetyki. Aktor Ryan Reynolds postanowił zaangażować się w przemysł alkoholowy i został współwłaścicielem Aviation Gin, a najbardziej znana stand-uperka, Ellen DeGeneres stworzyła markę odzieżową i wyposażenia wnętrz ED by Ellen.

A co sprzedają polscy celebryci?

W 2019 roku powstało o 14% sklepów internetowych więcej niż rok wcześniej. Wśród nowych właścicieli są też polscy artyści, aktorzy, osoby znane ze świata mediów, influencerzy. Postawili na siebie i swoje marki.

Świetny moment na start z własnym biznesem wybrała, znana w social media jako @Andziaks, Angelika Zając. W grudniu 2019 - w szczycie sezonu zakupowego wystartowała z ofertą aromatycznych świec. Przedmioty idealne na prezent a te ze sklepu Andziaks są naturalne, stworzone z czystego wosku sojowego, bez pestycydów i herbicydów. Docenią je szczególnie ci, którzy lubią niestandardowe aromaty i stylowe dodatki wnętrzarskie. Jak sama przyznała dzień otwarcia sklepu, był spełnieniem jej marzeń. „(...)Projekt, nad którym od dawna pracowaliśmy. Marki nie tworzę sama, ale z moją mamą. Jest to rodzinny biznes. Razem będziemy tworzyć dla Was przecudowne świece. Jestem bardzo szczęśliwa i bardzo się cieszę, że razem z moją mamą jesteśmy szefowymi nowej marki” – pochwaliła się.

Panie produkty dobierają osobiście, zależy im by były pozbawione parafiny i niepożądanych dodatków. Uczyniły z tych elementów wyróżnik dla swojej oferty. Zależy im, aby świece spełniły oczekiwania, ale także by były bezpieczne dla zdrowia i środowiska.

Moda od youtuberów

W minionym roku wystartował także inny projekt, za którym tym razem stoi nie jedna a pięć osób - znanych internautom z social mediów.

STUU, Dubiel, Kostera, Błoński, Lexy Chaplin – to influencerzy, których połączył projekt Team X. Wspólnie zamieszkali w willi pod Warszawą (Dom X) a poprzez YouTube’a dzielą się swoim życiem z całym światem. Ale to nie jedyne łączące ich ogniwo. Jest jeszcze sklep internetowy. Bez wątpienia cały pomysł to okazja do wykorzystania potencjału społeczności, które zgromadziły się wokół poszczególnych osób, a także fanów wspólnego przedsięwzięcia. Sklep internetowy powstał wraz z projektem i może pomóc w jego monetyzacji. Produkty w nim dostępne (koszulki, bluzy, akcesoria) są brandowane nazwą projektu i stworzone z udziałem mieszkańców Domu X - co na pewno nie jest bez znaczenia dla fanów.

 

Jeden z uczestników projektu Team X - Kacper Błoński postawił również na własną markę i uruchomił sklep, który oferuje ubrania i akcesoria związane z jego utworami. Na ten moment dostępne są bluzy i koszulki z tytułami dwóch pierwszych utworów: Eluwina oraz Crusher. Stylistyka wpisuje się w grupę docelową i fanów właściciela, dzięki czemu dodatkowo wspiera realizowane przez Kacpra projekty muzyczne.

Media chętnie sięgają po newsy z życia znanych osób. Choć częściej można trafić na materiały dokumentujące szczegóły osobiste niż informacje o prowadzonym biznesie. A szkoda - bo wielu celebrytów bardzo intensywnie pracuje nie tylko na ekranie smartfona. Sklep internetowy, jak każdy biznes wymaga zaangażowania. Wielu decyduje się na oprogramowanie w modelu SaaS, i dzięki temu ma ułatwione zadanie. Dostęp do sklepu jest zdalny na zasadzie wynajmu oprogramowania. Wiele zadań m.in. hosting, domena, integracja z systemami płatności, prowadzenie kampanii reklamowych obsługiwanych jest przez dostawcę. Sprzedawca może skupić się na najważniejszym elemencie, czyli sprzedaży.

Przypisy