Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologia

7 października 2018

NR 2 (Lipiec 2018)

Płatność kartą czy przelewem? Jak z powodzeniem zaplanować i wdrożyć system płatności, którego oczekują Twoi klienci?

339

Gdy klient wybierze już interesujące go produkty, chce jak najszybciej wyjść ze sklepu. Wtedy zazwyczaj widzi przed kasą kilkuosobową kolejkę. W cyfrowym świecie odpowiednikiem czekania w kolejce jest moment checkoutu, kiedy trzeba podać wszystkie dane i zapłacić za zamówienie. Wydawałoby się to proste, jednak wciąż część sklepów przekazuje mailem dane do przelewu, podczas gdy klient najchętniej skorzystałby z płatności jednym kliknięciem.

System płatności w e-commerce jest jak terminal płatniczy w sklepie stacjonarnym – można bez niego prowadzić działalność, ale wystawia to cierpliwość klientów na dużą próbę. Jak pokazują badania, prawie połowa z nich zrezygnowała z zakupu w danym sklepie ze względu na brak dogodnej formy płatności. 

Które formy są zatem najbardziej dogodne dla klientów? Według raportu Blue Media Jak kupujemy w internecie1 najczęściej wybieraną opcją w polskich e-sklepach są płatności elektroniczne (66%), następnie płatności za pobraniem (47%), samodzielny przelew (38%), płatności kartą płatniczą (20%), płatności gotówką w punkcie odbioru (17%) i płatności ratalne (6%) – dodajmy, że można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź. Płatności elektroniczne są również ulubionym sposobem płacenia za zamówione towary (łącznie 32%). Na kolejnym miejscu znalazła się płatność za pobraniem (29%) oraz samodzielny przelew (16%). 

Najpopularniejsze metody płatności w Polsce i na świecie różnią się od siebie. Weź to pod uwagę, tworząc strategię swojego e-biznesu! Dla klienta zagranicznego najważniejsze są bowiem płatności kartami oraz ewentualnie PayPal. Tym bardziej że choć zastosowanie szybkich przelewów jest nieograniczone, to nie jest transgraniczne – klient posiadający konto w brytyjskim banku nie może zapłacić za pomocą pay by linka w polskim sklepie – co jest największą słabością tej metody płatności online w porównaniu z kartami płatniczymi. 

Jeżeli dopiero zaczynasz, to w zależności od kapitału powinieneś albo zdecydować się na najtańsze wdrożenie, albo takie, które najwięcej zrobi za Ciebie, a helpdesk odpowie na każde pytanie bez względu na porę dnia.

To jednak nie wszystkie możliwości. Stale pojawiają się nowe rozwiązania, jak np. Google Pay łączący wiele usług płatniczych internetowego giganta. W Polsce rośnie też popularność BLIK-a, który pozwala przesyłać pieniądze tylko za pośrednictwem jednorazowego kodu.

W porównaniu z niektórymi rynkami zagranicznymi mamy do wyboru wiele metod płatności (a nie tylko i wyłącznie karty). Wynika to głównie z zaawansowania technologicznego polskiego rynku płatniczego.

W Polsce przeskoczyliśmy pewien etap rozwoju, np. nigdy nie przyjęły się u nas czeki, i stosunkowo szybko zaczęliśmy inwestować w nowoczesne rozwiązania. Szybkie przelewy, tzw. pay by linki, przekierowujące ze sklepu do strony transakcyjnej banku bez potrzeby wypełniania danych to typowo polskie rozwiązanie, które zdominowało inne metody płatności elektronicznych. Podobnie jak BLIK, który coraz lepiej radzi sobie na polskim rynku e-commerce.

Czym właściwie jest system płatności?

Systemy płatności zarządzane przez operatorów płatniczych pośredniczą w płatnościach elektronicznych, czyli wszystkich wykonywanych w internecie. Na polskim rynku działa co najmniej kilkunastu operatorów, inaczej pośredników, płatności elektronicznych, np. PayU, DotPay, Blue Media, Tpay czy Przelewy24. Zwykle oferują oni swoim klientom kilka metod płatniczych: szybkie przelewy (pay by linki), płatności kartą, a niektórzy także BLIK, płatności ratalne czy płatności one-click.

Materiały specjalne – skorzystaj ze specjalnych instrukcji wideo na YouTubie 

 

  • Płatności w e-commerce i m-commerce: //goo.gl/fdDni3
  • Przykładowa konfiguracja płatności w e-sklepie://goo.gl/CBfvrM

 

Informacja o płatnościach, która w tradycyjnych formach przesyłana jest po zaksięgowaniu przez bank, w systemie płatności jest przekazywana przez operatora, na którego konto trafia zapłata za produkty. Ten informuje sprzedawcę, że pieniądze wysłano, a później płatność automatycznie trafia od klienta do Ciebie. Takie rozwiązanie jest szybsze od tradycyjnego przelewu bankowego, a klienci mają obecnie coraz większe oczekiwania co do szybkości procesu zakupowego2.

Od czego zacząć?

Wybór odpowiedniego systemu powinien uwzględnić Twoją drogę w e-commerce. Jeżeli dopiero zaczynasz, to w zależności od kapitału powinieneś albo zdecydować się na najtańsze wdrożenie, albo takie, które najwięcej zrobi za Ciebie, a helpdesk odpowie na każde pytanie bez względu na porę dnia. Promocje w e-sklepach często pojawiają się po północy – nikt nie chciałby zniechęcić do siebie klientów awarią w takim momencie.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru systemu płatności:

 

  1. Klient – kluczowy dla Twojego biznesu jest wiek klientów. To determinuje rodzaj wprowadzanych płatności bardziej niż aktualne trendy w skali makro. Fakt, że milenialsi wkraczają na zakupy uzbrojeni w telefon, nie oznacza, że ich dziadkowie zrobią podobnie.
  2. Pytania – ankieta pomoże na bieżąco analizować potrzeby aktualnych klientów i sprawdzić, czy stosowane metody płatności zgadzają się z oczekiwaniami odbiorców.
  3. Checkout – analiza własnych danych jest bardzo ważna. Może aktualny system płatności jest popularny na komputerach stacjonarnych, ale źle obsługuje transakcje mobilne? Sprawdź to!
  4. Proporcja – porównaj bieżące koszty używania danego systemu i wdrożenia jego integracji w e-sklepie z zyskiem z dokonywanych w nim transakcji.
  5. Strategia – teoretycznie każda firma ma jakąś strategię, która obejmuje różne obszary funkcjonowania, także płatności. Jeżeli Twoja działalność w widoczny sposób przestaje być rentowna w jednym kanale dystrybucji, a większy zysk widzisz np. w m-commerce, to po pierwsze przetestuj, a po wyciągnięciu wniosków zastosuj rozwiązanie. I pamiętaj – to, co ma zastosowanie w jednym sklepie, nie będzie działało w innym.
  6. Balans – dla każdego sprzedawcy najważniejszy jest jak największy zysk, a dla każdego klienta – jak najlepsze zaspokojenie  swojej potrzeby (bo nie zawsze jest to cena). Szukając odpowiedniego systemu płatności, zwróć zatem uwagę na to, jak wpływa on na finanse firmy oraz jakie daje korzyści klientowi.

 

Poświęć kilka minut na refleksję dotyczącą swojego biznesu. Wskazówki, jak mogłaby ona przebiegać, znajdziesz w ramce poniżej.

Jak wybrać system płatności?

Jeżeli Twój sklep tworzyła firma specjalizująca się w e-commerce, bardzo łatwo będzie Ci wdrożyć system płatności. Specjaliści IT będą mieli najlepsze rozeznanie w dostępnych dla Twojej platformy rozwiązaniach.

Wystarczy zebrać aktualne informacje – wersja oprogramowania, liczba płatności, problemy, które trzeba rozwiązać w związku z płatnościami – i udać się do ekspertów.

Możesz także pokusić się o wpisanie w Google frazy związanej z platformą, na której postawiony jest Twój sklep, i sprawdzić możliwości techniczne oraz opinie innych uczestników rynku e-commerce. Z pewnością...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy