Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

1 marca 2019

NR 4 (Luty 2019)

Jak nie zbankrutować?

0 17

Rozwinięte usługi marketingowe i logistyczne dla e-commerce nie zapewniają jeszcze sukcesu w biznesie, w którym tylko w Polsce działa ponad 30 tys. sklepów internetowych1. Znaczna część z nich nie rozwija się lub kończy działalność, co dla firm wspierających tenże rynek stanowi wyzwanie najbliższych lat, jeśli chcą się utrzymywać z ich działalności.

Handel internetowy wspiera się na dwóch kluczowych filarach: marketingu i logistyce, więc nie bez powodu na konferencjach lub targach dla rynku e-commerce spotkamy się z bogatą ofertą firm zajmujących się wymienionymi dziedzinami. Prosta zasada, aby przyciągnąć klienta i jak najszybciej dostarczyć mu zamówiony towar, wydaje się przepisem na sukces każdego przedsiębiorcy stawiającego pierwsze kroki w e-biznesie. Zarówno rozwój usług wspierających e-commerce, jak i dążenia liderów rynku wymuszają coraz sprawniejszą organizację pracy, jednakże wspomniana zasada pozostaje niezmieniona. Sklepy internetowe starają się poszerzać ofertę produktową w celu spełnienia najbardziej wyszukanych oczekiwań klientów. Mają odnieść oni wrażenie, że dostarczenie wyjątkowego produktu w jeden dzień nie stanowi żadnego problemu, aczkolwiek sukces marketingowy i logistyczny może być przyczyną finansowych kłopotów. Dzieje się tak dlatego, gdyż dostępność produktowa powoduje utrzymywanie wysokich stanów magazynowych i zamrożenie kapitału w towarze. Kluczową rolę odgrywa zatem trzeci filar handlu, jakim jest płynność finansowa.
Należy przypomnieć sobie, że źródła sukcesu i popularności zakupów internetowych to: 

  • możliwość wyboru najwłaściwszego produktu, 
  • korzystna cena, 
  • szybka dostawa do domu.

O ile klient wybiera spośród wielu sklepów i traktuje Internet jako jeden sklep, to każdy z dostawców spełnia oczekiwania wąskiej grupy odbiorców i specjalizuje się w wybranej dziedzinie. Dostawcy mają ustabilizowany popyt, zaplanowaną podaż i zabezpieczone środki na zatowarowanie. Inaczej przedstawia się sytuacja, w której ambicją sklepu internetowego jest zwiększenie udziału w rynku w kilku dziedzinach, nierzadko luźno ze sobą powiązanych. Wielobranżowy sklep internetowy musi rozpoznać preferencje zróżnicowanej grupy klientów, w czym pomocny jest nowoczesny marketing. Koncentracja zakupów zwiększa oczywiście obroty sprawnie zarządzanego przedsiębiorstwa, co z kolei wymaga zaawansowanej logistyki zarówno po stronie dostarczenia zamówionych towarów, jak i utrzymania optymalnych stanów magazynowych, które wiążą się płatnościami, czyli trzecim filarem nadmienionej triady.

Filary handlu internetowego – marketing, logistyka, płynność finansowa
Doświadczeni menedżerowie wiedzą, że przedsiębiorstwa nie bankrutują z powodu złego marketingu czy logistyki, lecz upadają z powodu utraty płynności finansowej mimo księgowych zysków i zadowalających przychodów. Paradoksalnie firmy z niskimi zyskami lub nawet odnotowujące przejściowe straty, ale posiadające płynność finansową, utrzymają się na rynku i przejdą wahania sezonowe tudzież kryzysy. Kadra zarządzająca powinna korzystać z szerokiego wachlarza narzędzi pomagających zachować płynność finansową oraz nałożyć rygor finansowy, chroniący przed zatorami płatniczymi i nadmiernym zadłużaniem. Uzupełnieniem całości będzie wdrożenie zasad poprawiających bezpieczeństwo prawne transakcji handlowych.

Kapitał obrotowy w małej, nowej firmie
Przedsiębiorcy zaczynający działalność najczęściej korzystają z własnych środków, pochodzących z oszczędności, pożyczek od rodziny i najbliższych. Finansowanie w formie kredytu bankowego jest w praktyce nieosiągalne, a pożyczki pozabankowe, których łączny roczny koszt częstokroć przekracza 100% w skali roku, są niebezpieczne dla młodej firmy, gdyż łatwo mogą doprowadzić do tzw. pętli zadłużenia. Ograniczone środki finansowe zmuszają właścicieli firm do zmniejszenia oferty produktowej, choć z drugiej strony uczą racjonalnego myślenia, które najczęściej prowadzi do decyzji o specjalizacji sklepu internetowego. Zarządzanie płynnością finansową bazuje zwykle na sprzedaży na przedpłatę, bez stosowania odroczonego terminu płatności, co nieuchronnie kierunkuje działania marketingowe w stronę transakcji B2C. Jest to dobra strategia, ponieważ firma szybko odzyskuje kapitał zainwestowany w towar. Poprawę płynności finansowej, szczególnie przy wysokim tempie wzrostu sprzedaży, ale również przed sezonem w danej branży, powinny przynieść uzgodnienia ze stałymi d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy