Brak wyników

Marketing i PR

5 lipca 2019

NR 6 (Czerwiec 2019)

Po co Ci blog w sklepie internetowym?

0 1164

Blog jest idealnym narzędziem dla Twojego e-sklepu, aby pozyskać zaufanie klienta, pozycjonować się jako ekspert, pozyskać ruch na stronę czy wyróżnić się na tle konkurencji. 37% marketerów twierdzi, że prowadzenie bloga to najbardziej wartościowa forma content marketingu. Ale to nic dziwnego, skoro proces zakupowy ulega diametralnej zmianie.

Z różnych badań dotyczących content marketingu czy e-commerce wynika, że: 

  • przed rozmową z przedstawicielem handlowym potencjalny klient potrzebuje zetknąć się z treścią dostarczoną przez markę średnio 5 razy (CMO Council),
  • klienci w 67% podejmują decyzję zakupową, jeszcze zanim skontaktują się ze sprzedawcą (CEB Global),
  • 92% nabywców usuwa maile lub wiadomości głosowe od osób, których nie znają (Accenture),
  • 77% kupujących twierdzi, że nie rozmawia ze sprzedawcą, dopóki nie przeprowadzi samodzielnego researchu (Executive Board).

Dodatkowo, według wyników badania BlogHer.com, aż 81% kupujących w internecie kieruje się rekomendacjami i wskazówkami znalezionymi na blogach, a aż 61% konsumentów na ich podstawie zdarzyło się podjąć decyzję o kupnie. Nadal Cię to nie przekonuje? Własny blog to także szereg innych atutów!

WySEO-uj się!

Najważniejszą zaletą prowadzenia bloga jest ruch na Twoją stronę internetową, który wygeneruje blog. I mimo że wydaje się to jasne, to nie zawsze takie jest. Bardzo łatwo wpaść w pułapkę generowania sprzedaży i leadów przez podejście bezpośrednie – cold mailing lub cold calling. Wykorzystywanie tych technik angażuje potencjalnego klienta jednak tylko do pewnego czasu i na kilku etapach jego ścieżki zakupowej. Blogowanie to świetny sposób, aby klienta przeprowadzić przez cały proces. Nie traktuj blogowania jako zbędnego luksusu. Nawet nieregularne postowanie może bardzo pomóc w rozwoju Twojego biznesu, pozyskiwaniu i ocieplaniu leadów. Blogowanie zapewnia również widoczność w wyszukiwarkach, dzięki czemu klienci łatwiej trafią na Ciebie w sieci. Mimo dynamicznego rozwoju marketingu internetowego, SEO cały czas jest metodą najbardziej popularną i skuteczną do wypromowania marki w internecie. Im więcej blogpostów, tym więcej ruchu, a to dlatego, że poprawiają Twoją widoczność w wyszukiwarce. Co więcej, używając w tytułach, opisach i samych wpisach odpowiednich słów kluczowych, budujesz bazę fraz, po których mogą wyszukiwać Cię klienci. Według badań Salesforce aż 72% osób dowiaduje się o Tobie przez wyszukiwarkę Google. W branży modowej jednym z bardziej widocznych blogów w wyszukiwarce jest Answear. Na łamach bloga przedstawiane są informacje z formie newsów z pokazów mody, wydarzeń branżowych i eventów. Jest to więc swoisty magazyn, który mogą czytać codziennie osoby pasjonujące się modą..., a przy okazji zrobić zakupy. 

Wizerunek doradcy

Sprzedaż przez handlowca-eksperta, partnera to nic nowego, ale nadal jest bardzo skuteczna, niezależnie od modelu biznesowego. Oczywiście wymaga dużego zaangażowania i poznania potencjalnego klienta na poziomie umożliwiającym nam konsultacje. Na koniec dnia jednak zwraca się to w postaci wykupionej usługi czy zapełnionego e-sklepowego koszyka. 

W branży B2B w tym modelu działa m.in. Hubspot – platforma, która skupia się na Inbound marketingu. Wszystkie wpisy to praktyczne porady poparte przykładami i podane w bardzo przystępny i angażujący sposób, m.in. z wykorzystaniem infografik czy prezentacji oraz darmowych szablonów. Dzięki tak zbudowanej strategii treści, Hubspot sprzedaje nie tylko swoje usługi i pozycjonuje się na eksperta w branży, ale także pokazuje, jak ich narzędzia działają w praktyce.

Prawdziwym polem do popisu są dzisiaj media społecznościowe, firmowy blog oraz strona www – to one zastępują już tradycyjne kanały sprzedaży, według badania Forrester Research. Powinieneś więc potrafić nie tylko generować leady, ale także nawiązywać znaczące i głębokie relacje. Blog tylko Ci to ułatwi. Dostarczysz dzięki niemu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, porady, pokażesz, jak wykorzystać zakupiony produkt w praktyce. 

Sklep internetowy John Dog z karmą i akcesoriami dla psów zaczął sprzedawać właśnie w tym modelu. Najpierw na blogu pojawiły się porady dla właścicieli czworonogów, a produkty i ich sprzedaż przyszły później. Dobrym przykładem jest też blog Moniki Kamińskiej – Black Dresses. Monika najpierw zbudowała markę osobistą, doradzała, co z czym się nosi, a dopiero później otworzyła butik i sklep internetowy ze swoimi produktami. 

Tym jest właśnie jest social selling, czyli nowy model sprzedaży – tworzeniem relacji z naszymi klientami i prospektami w mediach społecznościowych, przy użyciu różnych narzędzi i serwisów oraz treści dobranych odpowiednio do etapu ścieżki zakupowej. A czy blog nie jest podstawą niejednej zaangażowanej społeczności? 

Leady, czyli potencjalni klienci

Prowadzenie bloga firmowego to także podstawa dobrego marketingu przychodzącego. To strategia, polegająca na podejmowaniu odpowiednich działań, które umożliwią odbiorcom samodzielne odnalezienie nadawcy danego przekazu reklamowego. Inbound marketing stoi w opozycji do tradycyjnych metod, bazujących na agresywnej formie reklamy, takiej jak spoty reklamowe, bilbordy czy pop-upy. Jej celem jest zbudowanie świadomości marki oraz wypracowanie długotrwałej relacji z klientami, opartej na dwustronnym modelu komunikacji i zaangażowaniu obydwu stron. Inbound marketing jest bezpośrednio związany z koncepcją tzw. marketingu z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy