Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologia i logistyka

30 kwietnia 2019

NR 5 (Kwiecień 2019)

Zmiana platformy sklepu internetowego – 10 kroków do sukcesu

0 108

Zmiany – dla jednych to wyzwanie, a dla innych paraliż. W e-commerce zmiany są nieuniknione. Bez rozwoju, bez aktualizacji po prostu nie nadążymy za goniącym nas otoczeniem, za konkurencją, za naszymi klientami, którzy są coraz bardziej wymagający. Jedną z ważniejszych zmian w e-commerce jest zmiana silnika napędzającego nasz biznes, czyli platformy sklepu. Przez nią komunikujemy się z naszymi klientami i pokazujemy, kim jesteśmy. Wystarczy, że czas ładowania znacząco się wydłuży i zaczynamy tracić potencjalnych klientów.

Już w 2015 roku John Mueller, analityk z firmy Google, pisał o magicznym czasie 2 sekund. Po tym czasie użytkownicy zaczynają uciekać ze strony www. Firma Pingdom na początku 2018 roku przedstawiła raport, z którego wynika, że średni czas wczytywania milionów witryn, które testowali, wynosi 3,21 s. Dane te zostały skorelowane z danymi w segmencie e-commerce. Już czas lekko powyżej 3 sekund to współczynnik odrzuceń na poziomie 10%. Każda dodatkowa sekunda to kolejni uciekający klienci.
 

Rys. 1. Czas ładowania strony, a współczynnik odrzuceń. Źródło: //royal.pingdom.com/
2018/01/18/page-load-time-really-affect-bounce-rate/



Prędkość naszego sklepu, wygląd, UX rzutuje zatem na całokształt prowadzonej firmy. Po kilku latach działania sklepu i po setkach aktualizacji oprogramowania czasem dochodzimy do ściany. Okazuje się, że obecna platforma nie spełnia naszych wymagań. Kiedyś wysyłaliśmy kilka zamówień dziennie, a obecnie kilkaset. Mieliśmy tylko sklep internetowy i jeden sklep stacjonarny, a teraz jest już cała sieć sklepów i chcielibyśmy wdrożyć dobrą strategię omnichannel. Niestety, nasza obecna platforma jest nieskalowalna i po tysiącach zamówień, tysiącach klientów i tysiącach SKU w bazie, nie działa tak, jak tego oczekujemy. Dorzućmy jeszcze do tego wydłużony czas potrzebny na obsługę sklepu i przemnóżmy go przez średnią stawkę za roboczogodzinę. Otrzymamy kolejne wartości, które tracimy, będąc w obecnym miejscu. Podsumowując, nie dość, że nie przyciągamy nowych klientów, to powoli tracimy tych, których już zdobyliśmy, a na dodatek ponosimy coraz wyższe koszty obsługi sklepu. Takie argumenty wystarczą, by podjąć decyzję o ZMIANIE.

Jak się do tego przygotować, na co uważać, czego się wystrzegać? Oto 10 punktów, które na pewno znajdą się podczas całego procesu.

1. Budżet 

Na początek określmy budżet, jaki mamy do dyspozycji. Poddajmy analizie nasz obecny biznes. Sprawdźmy, ile tracimy będąc w obecnym miejscu, a ile korzyści przyniesie nowa platforma. Jak duży procent naszego zysku przeznaczamy na marketing i pozycjonowanie? Ile kosztuje nas utrzymanie obecnej platformy oraz ile kosztowałyby nas ewentualne usprawnienia i modyfikacje na najbliższy rok? Ile kosztują nas dodatkowe godziny naszych pracowników na obsługę sklepu? Zagrożenie na tym etapie to niedoszacowanie budżetu, co może nieść za sobą duże konsekwencje. Jeśli ustalimy zbyt mały budżet, to może się okazać, że nie jesteśmy w stanie wdrożyć rozwiązania, które będzie nas zadowalało. Znajdą się firmy, które wdrożą nam namiastkę sklepu i w kolejnych miesiącach wydamy drugie tyle, by doprowadzić go do pełnej funkcjonalności.

2. Platforma 

Ustalony wcześniej budżet nie jest dla nas jedynym kryterium, na które trzeba zwracać uwagę podczas doboru platformy. Należy patrzeć na wiele innych czynników. Czy narzędzie ma odpowiednie funkcje związane z naszym katalogiem produktów, np. wariantowość w odzieży czy obuwiu lub czy posiada doradcę produktowego, np. potrzebnego przy doborze rolet okiennych czy rakiet tenisowych? Szerzej o wyborze platformy sklepu internetowego opisane zostało w poprzednich numerach Magazynu. 

3. Firma wdrożeniowa 

Mamy już budżet i wstępnie wiemy, z jakiej platformy chcemy skorzystać. Wybór firmy, z którą będziemy współpracować, to niełatwe zadanie. Podczas ostatniego projektu wykonałem dziesiątki telefonów oraz spotkałem się z kilkunastoma zespołami firm wdrożeniowych. Została wybrana jedna firma, z którą opracowaliśmy plan i określiliśmy jasno nasze oczekiwania. Niestety, tych kilka dni pracy pokazało, że między naszymi firmami nie ma przysłowiowej „chemii”. Ostatecznie rozstaliśmy się w zgodzie. Podjąłem kolejną próbę i znalazłem firmę, z którą wykonałem wszystko ponownie od początku 
do końca.
 

Pamiętaj

Firma, którą wybierzesz do zaprojektowania i wdrożenia sklepu, zapewne zostanie z Tobą na dłużej. Będzie ona pomagała aktualizować i rozwijać dalej Twój sklep. Zatem weź pod uwagę nie tylko jej możliwości i doświadczenie, ale również sposób komunikacji. Zaplanuj spotkanie, by jej zespół poznał się z Twoim zespołem. Dobra komunikacja między zespołami to klucz do sukcesu.


4. Czas 

Czas gra dużą rolę w naszym projekcie. Po pierwsze – musimy ustalić, jaki jest dla nas najlepszy moment, by przełączyć się ze starego sklepu na nowy. Nie wybierajmy miesięcy ze wzmożoną sprzedażą i bezpośrednio przed tym okresem. Należy wybrać miesiąc z najsłabszą sprzedażą i zostawić sobie jeszcze kilka tygodni zapasu na optymalizację sklepu. Po drugie – czas na poszczególne elementy projektu. Ile czasu zajmie firmie wdrożeniowej każde zadanie od projektu, po testy i wdrożenie. Wszystkie etapy musimy mieć dokładnie rozpisane na godziny i dni w pełnym harmonogramie
 

Ważne

Idealnego harmonogramu nie ma. Mogą zdarzyć się nieprzewidziane problemy, poczynając od niedyspozycji głównego programisty, po problemy z integracją danych, na którą należy poświęcić więcej czasu. Na ratunek przychodzi nam metodyka Agile, która będzie niesamowicie przydatna nie tylko przy budowie oprogramowania sklepu, ale również przy rozwoju naszego biznesu. 


5. Eksport danych   

 Budowa nowego sklepu od podstaw jest nieporównywalnie łatwiejsza od naszego projektu. My nie zaczynamy od zera. Mamy już pewne dane, które chcemy przenieść do naszej nowej platformy. Najważniejsze kwestie dla nas w tym momencie to:

  • nasi klienci – wszystkie ich dane, historia zamówień, wyrażone zgody marketingowe, punktacja w systemach lojalnościowych itp.,
  • baza produktowa – wszystkie nasze produkty z ich opisami, zdjęciami, powiązaniami do wariantów czy technologii. 
     

Pamiętaj

Jeśli nie planujesz zmiany struktury w drzewie kategorii, to przenieś ją w całości. Jeśli w poszczególnych kategoriach dbałeś o odpowiedni układ produktów, również przenieś ten układ. W innym wypadku czeka Cię ciężka praca przy ponownym układaniu tej struktury.


6. Integracja z systemami zewnętrznymi

Większość gotowych platform dostępnych na polskim rynku ma już odpowiednie dodatki, które połączą sklep z naszą zewnętrzną infrastrukturą. Systemy płatności, firmy kurierskie, programy do wysyłki newsletterów czy marketing automation. Bardzo ważnym punktem na tym etapie jest też integracja z naszym systemem magazynowym. W przypadku mojego ostatniego projektu problemem była wielomagazynowość spowodowana kilkoma punktami sprzedaży. Gotowe rozwiązania nie spełniały wszystkich wytycznych i należało zmodyfikować narzędzia, by dostosować do naszego biznesu. Klient w sklepie internetowym ma możliwość sprawdzenia, czy dany produkt jest aktualnie dostępny w konkretnym punkcie. Pokazywanie nieaktualnych danych doprowadziłoby do spadku zaufania klientów do sklepu. Należało zatem popracować nad integralnością danych oraz ich szybkością aktualizacji w przypadku sprzedaży czy przesunięcia do innego punktu.

7. SEO 

Mając za sobą kilka lat sprzedaży, zapewne dobrze już wypozycjonowałeś swój sklep w wyszukiwarkach. Nie chcesz chyba tego wszystkiego stracić przez złe wdrożenie nowej platformy. Podczas projektowania musisz zatem pamiętać o wszystkich elementach, tak by były zgodne z wytycznymi Google:

  • odpowiedni układ elementów karty produktowej wraz z dobrze wdrożonymi elementami strukturalnymi,
  • prawidłowo skonstruowane linki do stron z kategoriami i produktów,
  • zachowanie wszystkich stron z contentem typu porady i sugestie, które zapewniają Ci wysokie pozycje w wyszukiwarce,
  • i oczywiście to, co zostanie na koniec, czyli wykonanie odpowiedniego przekierowania 301 linków ze starego...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy