Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

30 kwietnia 2019

NR 5 (Kwiecień 2019)

Elementy sklepu internetowego wpływające na sprzedaż

0 167

Wartość rynku e-commerce w Polsce w ciągu ostatnich lat systematycznie wzrastała, a obecnie szacuje się, że wynosi już ok. 50 mld zł. Na tym szybko rozwijającym się rynku dynamicznie rośnie konkurencja, która jest coraz ostrzejsza. Co zrobić, aby zaistnieć i utrzymać się na rynku e-commerce? W sklepie internetowym, tak samo jak w tradycyjnym, na decyzje zakupowe konsumentów wpływają w dużej mierze emocje oraz elementy psychologiczne, a na nie z kolei silniej oddziałują komunikaty wizualne. W sklepach tradycyjnych, aby zwiększyć wyniki sprzedaży, wykorzystuje się m.in. merchandising. W sklepie internetowym ważna jest optymalizacja i użyteczność projektu wizualnego platformy sprzedaży.

Użytkownicy chętnie dokonują zakupów w sklepie, z którego korzystanie jest intuicyjne, a także szybko przyzwyczają się do elementów, które zazwyczaj występują na innych stronach. Dlatego, aby wzbudzić zaufanie wśród potencjalnych e-klientów, należy odpowiednio dopracować user experience i usability sklepu oraz uwzględnić najnowsze trendy w tym zakresie. W celu zwiększenia zaufania do sklepu wzbogaca się je o fora dyskusyjne czy blogi, które są źródłem informacji dla potencjalnego klienta, dzięki czemu można również kreować wizerunek eksperta.

Jednym z najważniejszych miejsc sklepu jest strona główna. To na nią trafiają użytkownicy po wyszukaniu e-sklepu w Google lub wpisaniu adresu url. Stanowi wizytówkę witryny, dlatego jej warstwa wizualna powinna być tak zaprojektowana, aby od razu wzbudzać zaufanie i informować o asortymencie e-sklepu. Do najważniejszych elementów strony głównej należą: nagłówek, wyszukiwarka, drzewo kategorii, koszyk, produkty, newsletter, stopka. Istotne jest intuicyjne rozmieszczenie powyższych elementów. Ich odnalezienie nie powinno stanowić problemu dla użytkownika. Błędem jest stosowanie zbyt dużej ilości informacji skupionych w jednym miejscu, co męczy i tym samym zniechęca potencjalnego e-klienta. Produkty, które zostają umieszczone na stronie głównej, powinny być dobierane według aktualności lub najlepszych ofert cenowych. Uwagę użytkownika przyciągają hasła i znaki graficzne odwołujące się do promocji. Aby stale utrzymać jego zainteresowanie, oferta produktowa na stronie głównej powinna być regularnie uaktualniana, co pozwoli uniknąć monotonii i zapozna użytkownika z szeroką ofertą e-sklepu.

Opisana wyżej strona główna to najważniejsze miejsce sklepu, z kolei najistotniejszym jej elementem jest nawigacja. Łatwa nawigacja pozwoli użytkownikowi na sprawne poruszanie się po e-sklepie i wpływa na upselling (dosprzedaż).

Wyszukiwarka to niezbędny element strony w przypadku bardzo rozbudowanego asortymentu. Jej umiejętne wykorzystanie może przyczynić się do wzrostu sprzedaży np. przez dodanie funkcjonalności dotyczącej najczęściej wpisywanych słów. Do słów kluczowych można podpinać również produkty, które mają pojawiać się po odpowiedniej frazie.

Wielu użytkowników jest przyzwyczajonych do korzystania z drzewa kategorii, które stanowi duże udogodnienie. Ten element najczęściej umiejscowiony jest z lewej strony ekranu, jednak uważa się, że najbardziej optymalnym dla niego miejscem jest górna listwa pozioma. Ważne jest, aby struktura drzewa zawierała jak najmniej poziomów.

Koszyk jest pierwszym krokiem do finalizacji transakcji. Ważne, aby cały ten proces był jak najkrótszy, intuicyjny i przyjemny dla użytkownika. Dopracowany koszyk i wszystkie etapy składania zamówienia zwiększają konwersję.

 

Rys. 1. Blog sklepu internetowego topestetic
(Źródło: //www.topestetic.pl/blog-uroda)


 Stopka strony to miejsce umieszczenia kluczowych informacji serwisu, w którym znajdują się odnośniki do polityki prywatności, regulaminu, kontaktu, form płatności, instrukcji kupowania czy mediów społecznościowych.

Poszczególne strony produktów zawierają kilka podstawowych elementów, m.in. zdjęcie z opisem produktu oraz przycisk dodania produktu do koszyka. Ważne jest, by umożliwić użytkownikowi dokonania zakupu bez konieczności rejestracji w sklepie. W przypadku platform oferujących asortyment, po który klienci często wracają, opcja logowania może być dla nich ułatwieniem, ponieważ nie muszą po raz kolejny wypełniać formularzy z danymi. Jednak powinna być to możliwość dana użytkownikowi, a nie wymóg.
 

Podstawowe elementy sklepu internetowego:

1. Strona główna

  • wyszukiwarka
  • drzewo kategorii
  • koszyk
  • produkty
  • stopka

2. Strony produktów


User experience i usability w sklepie internetowym

User experience i usability w sklepie internetowym bezpośrednio przekładają się na liczbę złożonych zamówień, a źle zaprojektowane lub pominięte realnie zmniejszają sprzedaż. Funkcjonalność e-sklepu i doświadczenie użytkownika to obecnie wymóg. Bez dbania o te dwa elementy e-biznes nie utrzyma się na rynku. W sklepie internetowym użytkownicy muszą dokonywać wielu wyborów. Aby nie zniechęcić e-konsumenta, ilość opcji do wyboru powinna być jasna.

Przy projektowaniu e-sklepu internetowego należy zwrócić uwagę na niżej opisane elementy. Layout strony powinien być dostosowany do odbiorcy. Inaczej wizualnie będzie zaprojektowany e-sklep skierowany tylko do kobiet, a jeszcze inaczej ten z asortymentem dla mężczyzn. W tym celu zbuduj profil (personę) swojego klienta. Należy zadbać również o to, aby strona ładowała się jak najszybciej. Zbyt długi czas oczekiwania może zniechęcić po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy