Brak wyników

Redesign

8 lipca 2019

NR 6 (Czerwiec 2019)

Chcesz przeprojektować swój sklep internetowy? Sprawdź, czy tego potrzebujesz i zrób to jak należy!

338

Projekty redesignu witryn e-commerce rzadko kiedy są gotowe na czas. Zwykle przekraczają budżet, a na domiar złego często przynoszą jeszcze spadek współczynnika konwersji... To się nazywa dobrze ubity interes, nie sądzisz?

Scenariusz redesignu w e-commerce rozgrywany był wielokrotnie. Prawie zawsze staje się koszmarem marketingowca. Nie chciałbym Cię niepotrzebnie martwić, ale fakty są takie: radykalne przeprojektowanie sklepu internetowego często przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Można tłumaczyć to czynnikiem psychologicznym (ludzie na ogół nie lubią radykalnych zmian) oraz specyfiką przedsięwzięcia (redesign e-commerce to z zasady projekt trudny, ryzykowny i niepewny, a do tego mający wielu interesariuszy).

POLECAMY

Trzy rzeczy, które powinny powstrzymać Cię przed redesignem

Decyzję o zaprojektowaniu nowej szaty graficznej warto dobrze rozważyć. Zastanów się, czy nie dotyczy Cię któryś z czynników podwyższonego ryzyka:

1. Twój współczynnik konwersji i ruch spadają

Masz wielu stałych klientów? Jeśli tak, możesz spodziewać się nagłego spadku współczynników konwersji tuż po przeprojektowaniu. To normalne: zmieniłeś coś, co znali, a być może nawet polubili, i umieściłeś ich nieoczekiwanie w zupełnie nowym otoczeniu.

Wyobraź sobie, że pewnego dnia idziesz do swojego ulubionego sklepu na 5-minutowe zakupy i odkrywasz, że całkowicie się zmienił. Tracisz 15 minut tylko na to, by zlokalizować produkty, które zawsze kupujesz. Nie wnerwiłbyś się? Oczywiście, że tak.

Być może, słyszałeś kiedyś o digg.com, prawdopodobnie nie znasz jednak historii ich redesignu. Po wprowadzeniu zmian odnotowali spadek ruchu o 26% od odwiedzających z USA i 36% od odwiedzających z Wielkiej Brytanii! 

2. Nie masz pojęcia o WSZYSTKICH zmianach

Czy kolor nowego Call-to-Action jest odpowiedni? Czy dodatkowy filtr działa lepiej? A co z materiałami wideo – czy rzeczywiście angażują ludzi bardziej niż teksty na starej stronie?

Klasyczny proces przeprojektowania witryny e-commerce nie da Ci informacji o rezultatach poszczególnych zmian. Niektóre z nich mogłeś przetestować osobno i stąd wiesz, że działają. Jaką możesz mieć jednak pewność, że w połączeniu będą działać tak samo? Jeżeli więc nawet jedna z nowych funkcji trafiła w dziesiątkę i gwałtownie zwiększyła Twoje współczynniki konwersji, istnieje duże ryzyko, że nigdy się o tym nie dowiesz, ponieważ wszystkie inne zmiany całkowicie chybiły celu.

3. Nie wyrabiasz się w terminie i nie mieścisz się w budżecie

Redesign to ryzykowne, niełatwe do wykonania zadanie. Musisz zaangażować wiele osób: dział IT, analityków, projektantów, copywriterów, specjalistów od konwersji itd. Twoją firmę może kosztować to krocie, a zatem musisz liczyć się z HiPPO (The Highest Paid Person’s Opinion, dosłownie: opinia osoby z najwyższą pensją), nawet jeśli się z nią nie zgadzasz. Praktycznie nie ma szans, że wszystko będzie szło gładko – po drodze czyha zbyt wiele pułapek. 

Któregoś dnia – jakoś pod koniec września 2018 roku – jedna z moich klientek zdradziła mi, że jej firma zamierza przeprowadzić całkowitą przebudowę swojej strony internetowej. – Kiedy zamierzacie skończyć? – zapytałem. Odpowiedziała mi, że do końca roku. – Nie ma szans – powiedziałem. Nazwała mnie malkontentem.

Chyba nie trzeba dodawać, że w tym momencie nowa strona wciąż jest jeszcze w powijakach.

Co zatem powinieneś zrobić, jeśli naprawdę uważasz, że Twoja strona jest stara, brzydka i najzwyczajniej w świecie wypadałoby ją odświeżyć? Zostawić ją, czy może samemu skazać się na historię rodem z koszmarów (powszechny błąd przy rozwijaniu internetowego biznesu)?

Na szczęście, istnieje znacznie łatwiejszy i skuteczniejszy sposób, który sprawnie przeprowadzi Cię przez cały redesign. Pokażę Wam zatem doskonały proces przebudowy witryny, bazujący na optymalizacji współczynnika konwersji.

A zatem kluczowe pytanie:

Jak odnieść sukces przy redesignie sklepu internetowego?

Zanim odpowiem na to pytanie, spójrzmy na stronę Amazon z 2010 r. (rys. 1).
 

Rys. 1. Strona Amazon z roku 2010



 I obecnie (rys. 2).
 

Rys. 2. Strona Amazon obecnie


Nie widać dużej różnicy, prawda? Amazon nadal wygląda jak Amazon. Możesz dostrzec pewną spójność i łatwo stwierdzić, że to ten sam sklep, w którym przed laty kupiłeś pierwszego Kindle.

A teraz przejdźmy do momentu realizacji zamówienia (rys. 3) – ta strona pasuje bardziej do wersji z 2010 czy 2018 r.?
 

Rys. 3. Strona przedstawiająca moment realizacji zamówienia w serwisie Amazon


Zdecydowanie do wersji z 2010 r., ale jeśli przyjrzysz się bliżej stopce, dostrzeżesz informację, że zrzut ekranu wykonany został w 2018 r. Amazon zmienił tylko część swojej strony, a nie całość.

Jak wiesz, Amazon to jeden z najbardziej lukratywnych internetowych biznesów na świecie. Jego przepis na sukces to optymalizacja konwersji e-commerce – zupełnie inne podejście do rozwoju e-commerce, prowadzące do ciągłej ewolucji strony internetowej zamiast jednorazowego wielkiego przeprojektowania.

Czas na ewolucję

Ewolucja sprawdza się o wiele lepiej niż rewolucja – i to jest właśnie klucz do sukcesu.

Wiesz już zatem, że musisz zmieniać swoją stronę internetową w przemyślany sposób, zamiast rzucać się na głęboką wodę. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, aby uniknąć ryzykownych zmian: 

1. Zgromadź jak najwięcej danych i przeanalizuj je

To najważniejszy element. Dowiedz się: 

  1. co w Twojej witrynie nie działa, co uniemożliwia użytkownikom konwersję,
  2. co poprawić, aby zwiększyć współczynnik konwersji. 

Użyj narzędzi analitycznych (np. raportów Google Analytics) oraz danych jakościowych i przeprowadź z ich pomocą wnikliwe analizy. Pamiętaj, nie rób testów losowo. Jeśli chcesz poprawić swoją stronę (czyli sprawić, by przynosiła większe zyski), musisz opierać swoje hipotezy na twardych danych.

2. Wyciągnij wnioski ze swojej analizy i wprowadź je w życie 

Korzystając z danych, możesz opracować szereg zaleceń dotyczących zmian. Zawsze można...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy