Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i PR

31 października 2019

NR 8 (Październik 2019)

Oceń książkę po okładce, czyli rola opakowań i idei unboxingu w e-commerce

0 33

To, czy klienci skorzystają z oferty Twojego sklepu, nie zależy już tylko i wyłącznie od ceny produktu. Branża e-commerce w ostatnich latach na tyle się rozwinęła, że rywalizacja samą ceną nie wystarcza. Czy wiesz, że jednym ze sposobów na niebanalne wyróżnienie się i przykucie uwagi klienta jest unboxing? Sprawdź, jak skutecznie możesz zwiększyć sprzedaż, poznając to, być może, zagadkowe pojęcie.

Czy prezent, który chcesz komuś dać, warto zapakować w ozdobny papier? 

Nie da się ukryć, że poświęcenie tych kilku dodatkowych minut na owinięcie prezentu papierem dodaje mu wartości. Przecież prezent jest swego rodzaju niespodzianką, a dzięki jego zapakowaniu zyskujesz dodatkowy bodziec w postaci chwili, w której nie jesteś jeszcze pewien, co otrzymałeś. W ten sposób podnosi się w pewien sposób walor prezentu, a pod kątem wizualnym staje się on bezapelacyjnie znacznie milszym dla oka widokiem. 
Spójrz zresztą na świąteczną choinkę. Pod nią często lądują piękne, kolorowe pudełka, przewiązane starannie wstążkami. Taki bajkowy widok nie byłby osiągalny, gdyby stały tam prezenty w oryginalnych opakowaniach. Widok książek, zestawu kosmetyków, zabawek, czy skarpet wyglądałby jak stos świeżo kupionych rzeczy. Tak więc efekt zupełnie inny niż w przypadku kolorowych pudełek. Na tym przykładzie doskonale widać, jak ważną rolę odgrywa opakowanie i jak dużo ekscytacji może wywoływać. 

„Jemy oczami” 

To niebywałe, lecz ludzki umysł potrafi w kilka chwil ocenić daną rzecz. Po kilku sekundach jesteś w stanie stwierdzić, czy dana strona internetowa Ci się podoba, czy produkt na półce jest wart Twojej uwagi lub czy nowo poznana osoba przypadła Ci do gustu. Także pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne. Z kolei to, co widzisz, często rzutuje na Twój wybór. Podświadomie wybierzesz to, co jest dla Ciebie atrakcyjne. Dlatego designerzy przykładają taką dużą uwagę do projektu, aby ostateczny produkt był atrakcyjny dla oka. 
W branży e-commerce również tak jest. Marki prześcigają się w rozwiązaniach, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Próbują różnych form reklamy w internecie. Współpracują z agencjami, które dbają o wizerunek firmy i kreują go. Tymczasem warto się zatrzymać i spojrzeć na to wszystko z dystansu. Wtedy przychodzą proste i jednocześnie skuteczne rozwiązania. Być może, właśnie tak powstała idea unboxingu, czyli czerpania radości i przyjemności z rozpakowywania otrzymanego produktu lub prezentu. 

Od YouTube’a po branżę e-commerce

Pierwsze wzmianki na temat unboxingu zapewne zawdzięczamy youtuberom. Nagrywają oni filmy, na których pokazywany jest właśnie moment rozpakowywania produktu. Być może, wydaje się to absurdalne i wręcz nudne, lecz liczby mówią same za siebie. Liczniki wyświetleń pod takimi filmami dochodzą do setek tysięcy wyświetleń. Są nawet perełki, które przekraczają milion odsłon. Niebywałe, a zarazem intrygujące. To nasza wrodzona ciekawość i potrzeba odkrywania czegoś nowego napędza oglądalność tego typu kreacji.

Jako przykład sprawdź poniższe odnośniki kanałów z YouTube’a, gdzie widać idee unboxingu:

  • iPhone X unboxing – https://youtu.be/eR_FhFQTXc8.
  • 30 przesyłek zamówionych na AliExpress – https://youtu.be/ydRcOyuOGaM.
  • Unboxing komputera o wartości 30 tys. zł (wersja anglojęzyczna) – https://www.youtube.com/watch?v=CY-JmyU_SJk.

Światełko w tunelu w tej dziedzinie zauważyli również specjaliści ds. marketingu z branży e-commerce, a idea unboxingu coraz śmielej do niej wkracza. Rosnąca popularność sprzedaży online powoduje, że klienci mają coraz większy wybór sklepów. Marki ze sobą rywalizują, lecz obecnie konkurowanie ceną powoli nie wystarcza. Bardziej liczy się jakość towaru, sposób obsługi klienta, czy właśnie takie detale, jak sposób zapakowania produktu. Wiadomo, że luźno wrzucone produkty do szarego pudełka, przełożone strzępkami porwanej gazety nie budują pozytywnych uczuć. Znacznie większą radość wywołamy w momencie, gdy kurier przyniesie nam pudełko w kolorach marki, z widocznym logo, a w środku poza kupionym produktem, będzie coś jeszcze. No właśnie – w jaki sposób można tak trywialną rzecz jak rozpakowanie kupionych produktów podnieść do większej rangi? Sprawdź, dlaczego opakowanie jest tak ważne i zobacz liczne propozycje dotyczące unboxingu w e-commerce. 

Dlaczego warto zadbać o opakowanie produktu?

  • Jest to szansa na wyróżnienie marki na tle często licznej konkurencji. W naszej pamięci zachowują się tylko niezwykłe chwile powiązane z emocjami. Wywołaj więc radość i ekscytację u klienta, który otrzyma inne niż zwykle opakowanie. Na pewno taka sytuacja utkwi w jego pamięci na dłużej. Owszem, sytuacja odwrotna, czyli niechlujne i zniszczone pudełko również zostanie w Twoich wspomnieniach na dłużej, lecz z pewnością nie tędy prowadzi droga do budowy wizerunku marki. 
  • Stanowi zachętę do ponownych zakupów. Atrakcyjne opakowanie zapada w pamięci, przybliża do marki oraz buduje pozytywne skojarzenia. To wszystko przekłada się na chęć do powtórzenia zakupów. Budujemy tym samym lojalność wśród klientów, która jest często kluczowa pod kątem strategicznym. Trudniej jest dotrzeć do nowego klienta, niż zachęcić obecnego do ponownego zakupu. 
  • Budzi chęć dzielenia się ze światem otrzymaniem atrakcyjnie zapakowanej paczki. Takie działania mogą wywoływać na tyle duże i pozytywne emocje, że klient może czuć potrzebę podzielenia się informacją z innymi. Jest szansa, że wybierze jakieś medium społecznościowe, co dodatkowo pozwoli szerzyć dobre imię o marce i dotrzeć do nowych odbiorców. 

Propozycje zastosowania unboxingu w e-commerce

  1. Postaw na dedykowane pudełko marki
    W celu wywoływania odpowiednich wrażeń podczas unboxingu trzeba postawić przede wszystkim na własne pudełko. Pierwsze pozytywne wrażenie zbuduje karton w kolorach marki z widocznym logo. Takie rozwiązanie od razu przyciągnie wzrok, będzie unikalne oraz zapadnie w pamięci na dłużej. 
    Jeśli Twoja marka posiada jakiś charakterystyczny wzór (np. pasy, kropki itd.), to jest to świetna okazja, aby taki właśnie krój odwzorować na opakowaniu. Wrażenia z pewnością będą zupełnie inne, niż w przypadku tradycyjnych, jasnobrązowych kartonów, których Twoi klienci otrzymali w swoim życiu całą masę. 
    Rys. 1. Przykład dedykowanego pudełka marki (https://pl.pinterest.com/Packlane/)
  2. Pamiętaj, wnętrze pudełka to nie tylko produkt
    Tuż po pierwszym kontakcie z paczką przychodzi kulminacyjny moment, czyli sprawdzenie zawartości. W przypadku unboxingu jest szerokie pole do popisu. 
    Możesz tutaj przede wszystkim zgrabnie poukładać produkty, zamiast wrzucać je chaotycznie. Można również postawić na kolorowe wypełniacze, które nadadzą szyku i elegancji. W tym celu warto skorzystać z kolorowych wiórków papierowych lub ze specjalnych bibułek. Takie rozwiązanie jest znacznie bardziej okazałe, szczególnie wtedy, gdy kolorystyka wypełniaczy współgra z barwami produktów. 
    Można również zastąp...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy