Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i PR

31 października 2019

NR 8 (Październik 2019)

Artykuły poradnikowe, czyli jak skutecznie sprzedawać słowem

0 26

Branża e-commerce rozwija się niesłychanie szybko. Według najnowszego raportu Gemius* obecnie aż 62% internautów wybiera zakupy online. Sklepy internetowe dają nie tylko wygodę i szybkość transakcji, ale także coraz więcej dodatkowych opcji w porównaniu z tradycyjnymi sklepami. Wersję online cenimy w szczególności za możliwość zakupów o każdej porze dnia i nocy, bez konieczności wychodzenia z domu oraz za swobodę w nieograniczonym czasie wyboru. Co jednak zrobić, żeby klient zdecydowany na wirtualne transakcje wybrał nasz sklep, a nie konkurencyjną ofertę?

*Raport Gemius: E-commerce 2019, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

Dobry artykuł poradnikowy to...

Przede wszystkim taki, który ktoś chce przeczytać i po jego lekturze wrócić do kolejnych publikacji. Na początku należy zdecydować, co chcesz przekazać odbiorcy. Artykuły poradnikowe, jak sama nazwa wskazuje, powinny przede wszystkim spełniać rolę treści, które coś wnoszą i odpowiadają na pytania pojawiające się w głowie odbiorcy. Należy pamiętać o takich elementach, jak ciekawy i przyciągający uwagę tytuł, wstęp, który zachęci do lektury tak samo jak dobry zwiastun do obejrzenia całego filmu, dobrze dobrane nagłówki, zapowiadające w odpowiedni sposób kolejne akapity, a także urozmaicenia treści i rozdzielenie tzw. ściany teksty zdjęciami lub grafikami. Często pomijanym, a tak oczywistym elementem, jest po prostu wyczerpująca odpowiedź na pytania postawione w artykule. Dobry artykuł poradnikowy nie może zawierać wyłącznie nic niewnoszących zdań i na siłę upchanych fraz. Treści tworzone zgodnie z SEO są oczywiście niezwykle ważne, bo zanim ktoś nasz artykuł przeczyta, musi najpierw do niego dotrzeć. Warto pamiętać jednak o równowadze i rozsądku między tworzeniem treści dla realnego odbiorcy i robotów Google.

Kim jesteś, co Cię interesuje – czyli kto jest klientem?

Niezależnie od tego, czy sprzedajemy zabawki, kosmetyki czy odzież męską, warto na samym początku doprecyzować, kto jest dokładnie naszą grupą odbiorców i personą. Grupa odbiorców to pojęcie definiujące nieco szerszy zakres niż persona, bo targetem może być kilka person, które odnoszą się do konkretnych produktów w sklepie, a tym samym grupy odbiorców. Prawidłowe ustalenie tego, do kogo kierujesz produkty, a co za tym idzie komunikaty, reklamę i same treści, pozwoli na precyzyjne i skuteczne dotarcie do odbiorców, na uwadze których Ci zależy. W doprecyzowaniu persony i grupy odbiorców pomocne mogą okazać się pytania, na które udzielając odpowiedzi, dowiemy się, kim jest odbiorca, co lubi, co myśli i czym się interesuje. Takie informacje są niezbędne do stworzenia ciekawego artykułu poradnikowego, który nie tylko będzie spełniał zasady SEO copywritingu, ale przede wszystkim angażował odbiorcę. 

By poznać swojego odbiorcę, zadaj sobie pytania:

  1. Kim jest: jaka jest jego płeć, wiek, gdzie mieszka?
  2. Czy na co dzień używa częściej komputera czy telefonu?
  3. Jakie ma potrzeby?
  4. Z jakimi problemami zmaga się na co dzień?
  5. Czy jest to osoba otwarta i dynamiczna, czy raczej spokojna i skryta?
  6. Jaki jest jego status finansowy? Czy jest to osoba na wysokim stanowisku, czy pracownik szeregowy?
  7. Jaka jest jego sytuacja rodzinna – ma żonę/męża, czy posiada dzieci? 
  8. Co robi w wolnym czasie, czym się interesuje?

Zebranie szczegółowych odpowiedzi na wszystkie pytania może stanowić początkowo nie lada wyzwanie, ale warto poświęcić na to chwilę i z biegiem czasu sukcesywnie uzupełniać je na podstawie zdobytych informacji o klientach, a przede wszystkim aktualizować persony i grupy odbiorców.

Rys. 1. Dlaczego warto stworzyć personę?

Sprawdź, czego szuka Twój klient

Jeżeli już wiesz, kim jest Twój klient, czego szuka, co go interesuje, i masz pomysł na to, jaką tematykę chcesz poruszyć w artykule poradnikowym, kolejnym krokiem będzie stworzenie dobrego content planu. Spontaniczne pomysły i treści pisane pod wpływem chwili nie sprawdzą się dobrze na dłuższą metę. Chaos podczas tworzenia treści będzie widoczny dla końcowego odbiorcy. 
Pracę nad content planem warto rozpocząć od ustalenia ilości publikacji w skali miesiąca i później zadbać o regularność. Jeżeli już zdobędziesz zaufane grono odbiorców, którzy chcą wracać do Twoich artykułów, stracisz ich szybko, jeśli artykuły będą pojawiać się raz na trzy miesiące. Dobrym pomysłem jest stworzenie kilku publikacji z wyprzedzeniem, żeby w przypadku wzmożonej ilości pracy i braku czasu, posiadać gotową bazę. Następnym krokiem w budowaniu planu jest zaplanowanie listy słów kluczowych na podstawie tego, czego szukają odbiorcy w wyszukiwarkach – ważne jest, żeby nie kierować się tym, co Ty uważasz, że jest wyszukiwane. 

Dobieraj odpowiednie frazy i nagłówki

Często popełnianym błędem jest używanie fraz, które z Twojego punktu widzenia powinny być wpisywane przez potencjalnych klientów. Odbiorcy wyszukują interesujących ich tematów w prosty sposób, dlatego artykuły zawierające frazy, takie jak: „oryginalna sofa w kolorze butelkowej zieleni ze zdobieniami” mogą być mniej skuteczne niż: „zielona sofa do salonu” czy „zielona rozkładana sofa”. Same słowa kluczowe mogą być krótkie i bardziej ogólne: „sofa rozkładana”, albo rozbudowane: „sofa rozkładana w stylu skandynawskim”. Dłuższe frazy – tzw. long tail – są mniej popularne, ale trafiają do węższego grona odbiorców i tym samym pozwalają na bardziej precyzyjne dopasowanie komunikatu do potrzeb klientów. 
Jeżeli już posiadasz precyzyjnie dobrane słowa kluczowe, należy pomyśleć także o samym tytule artykułu i uzupełniających go nagłówkach, które odnoszą się do poszczególnych akapitów. Tytuł przyciąga, ale także pokazuje, co będzie się w nim znajdować i czego może spodziewać się odbiorca. Dlatego ważne jest, żeby go nie zawieść. 
Kolejne akapity i poprzedzające je nagłówki nie mogą odbiegać od tematyki artykułu i muszą odnosić się...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy