Brak wyników

Prawo i finanse

30 kwietnia 2019

NR 5 (Kwiecień 2019)

Mój pierwszy e-sklep krok po kroku – jak wybrać platformę i operatora płatności?

0 1238

Zakładając swój pierwszy e-sklep, musisz zwrócić uwagę na wiele aspektów. Z jednej strony niezwykle istotna jest strategia, odpowiedni marketing, znajomość branży, chwytliwa nazwa i ciekawa identyfikacja wizualna, a z drugiej – aspekty techniczne, takie jak oprogramowanie i system płatności, jeżeli są wybrane pochopnie, mogą zaprzepaścić cały wysiłek, jaki włożyłeś w biznes.

Wybór platformy e-commerce

Wybór odpowiedniej platformy to jedna z ważniejszych decyzji początkującego e-przedsiębiorcy. Na rynku istnieje wiele platform przeznaczonych dla sklepów internetowych. Jeśli to Twój pierwszy e-biznes, możesz mieć problem z jej wyborem. 

Wyróżniamy głównie dwa rodzaje platform – open source i SaaS. Wybór między specjalnie przygotowaną platformą a gotowym oprogramowaniem to często pojawiający się problem. 

Software as a Service (SaaS) opiera się na modelu „oprogramowanie jako usługa”. Przerzuca on obowiązki instalacji, zarządzania, aktualizacji, pomocy technicznej z klienta na dostawcę usługi. 

Zalety modelu SaaS

Z perspektywy przedsiębiorcy najbardziej istotne zalety tego systemu to:

  • Pomoc techniczna i wsparcie – nie będziesz musiał szukać pomocy specjalistów przy ewentualnych problemach technicznych (co wiązałoby się z kolejnymi kosztami). Gdy tylko będziesz potrzebował wsparcia technicznego, otrzymasz je. 
  • Bieżąca aktualizacja oprogramowania – będziesz miał pewność, że to, z którego korzystasz, jest technologicznie najnowsze.
  • Niskie koszty utrzymania aplikacji, wdrażania, czy bieżących działań IT. 

Bezpieczeństwo informacji w systemie SaaS

W SaaS z systemów bazodanowych korzystają wszyscy klienci tego samego dostawcy. Platformy oferujące sklepy w tym modelu zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki szyfrowaniu SSL, zdejmując zajmowanie się tymi kwestiami z Twoich barków. Certyfikat SSL jest obecnie najbezpieczniejszym sposobem ochrony danych, dzięki czemu połączenia, przesyłanie danych, a także dokonywanie płatności online są skutecznie zabezpieczone.

W gotowych oprogramowaniach e-commerce dba się również o politykę prywatności, cookies itd. To ogromne ułatwienie, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.

Sklep na open source

W ramach tego systemu otrzymasz gotowe darmowe oprogramowanie sklepu internetowego. Nie musisz także płacić za aktualizacje. 

Jeśli nie jesteś programistą lub nie posiadasz umiejętności technicznych do wdrożenia tego systemu, będziesz więc prawdopodobnie potrzebować pomocy, co może być kosztowne. Koszt takiej usługi zależy głównie od modyfikacji i wielkości sklepu internetowego. Będziesz też musiał sam pamiętać o aktualizacji oprogramowania oraz certyfikacie bezpieczeństwa SSL czy polityce prywatności (np. RODO). Będziesz potrzebować także hostingu. 

Które oprogramowanie wybrać?

Wiele zależy od stopnia Twojego zaawansowania. Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą, bez umiejętności programistycznych, prawdopodobnie wykorzystanie gotowej platformy będzie dla Ciebie dobrym wyjściem. Jeśli zaś posiadasz odpowiednie umiejętności, by samodzielnie wdrożyć oprogramowanie pod swój sklep, a także masz środki finansowe, które możesz na to przeznaczyć, warto skorzystać z rozwiązania dedykowanego. 

Po co mi operator płatności?

Jeśli wybrałeś już platformę e-commerce, przed Tobą kolejna ważna decyzja – wybór operatora płatności. W dalszym ciągu są przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się, czy szybkie płatności są im potrzebne. Mam nadzieję, że nie jesteś jednym z nich. W dobie płatności mobilnych, szybkich przelewów i BLIK-a, pytanie to wydaje się bezzasadne. Nie każdy ma jednak tę świadomość – pozwól więc, że przedstawię Ci dwa powody, które rozwieją wątpliwości co do konieczności implementacji szybkich przelewów i innych alternatywnych metod finalizacji zakupu. 

Po pierwsze: Różnorodność metod płatności

Czy wiesz, że aż 52% użytkowników posiadających urządzenia mobilne, najchętniej kupuje właśnie w ten sposób1? Trendy w technologii pokazują, że liczba ta będzie rosnąć. Im więcej metod płatności udostępnisz w swoim e-sklepie, tym lepiej. Warto więc przy wyborze operatora płatności kierować się nie tylko stawką, czy znaną marką, ale także liczbą dostępnych metod, prostotą w wykonaniu transakcji, czy łatwością w zintegrowaniu systemu z Twoją platformą sklepową. Dając swoim klientom wiele metod płatności, zwiększasz swoją szansę na dotarcie do szerszego grona użytkowników.
 

Rys. 1. Dzięki intuicyjnemu, uproszczonemu panelowi płatnoś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy