Dołącz do czytelników
Brak wyników

Prawo i finanse , Sprzedaż

11 marca 2020

Ochrona marki w e-sklepie

29

Sklepy internetowe rosną w siłę. Przychody rynku e-commerce są obecnie na rekordowym poziomie i zgodnie z prognozami w dalszym ciągu będą rosnąc. Z rozwojem sklepów internetowych związana jest również coraz większa skala nadużyć w zakresie nieuprawnionego wykorzystywania marek e-sklepów. Coraz częściej można spotkać się z nieuczciwymi praktykami w zakresie pozycjonowania, kampanii Google Ads, czy też wprost z podszywaniem się pod renomę innego sklepu. Jak zapobiegać takim działaniom i chronić markę sklepu internetowego?

Prawna ochrona marki

Zacząć trzeba od tego, że co do zasady oznaczenie nazwy firmy, sklepu, czy też produktu podlega ochronie z mocy prawa. Taką ochronę zapewniają chociażby przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych czy też regulacje Kodeksu cywilnego w zakresie prawa firmowego. W praktyce jednak, w przypadku jakiegokolwiek sporu o markę udowodnienie Twoich praw do niej może być mocno utrudnione, a czasem nawet niemożliwe. Dzieje się tak dlatego, że wielu przedsiębiorców na początku swojej przygody w świecie e-commerce nie przywiązuje wielkiej wagi do kwestii formalno-prawnych dotyczących chociażby praw do marki rozwijanego sklepu internetowego. Mówiąc wprost, temat ten jest często bagatelizowany i zwracana jest na niego uwaga dopiero w przypadku sytuacji spornej. Niestety wówczas często już jest za późno na podjęcie jakichkolwiek działań prewencyjnych.

Rejestracja znaku towarowego

Jednym z takich działań jest przede wszystkim rejestracja znaku towarowego. Każdy więc e-sklep powinien – póki nie jest za późno - rozważyć rejestrację znaku towarowego w celu ochrony swojej marki. Czym jest znak towarowy? W dużym uproszczeniu jest to takie oznaczenie, które pozwala odróżnić towary/usługi jednego przedsiębiorcy od towarów/usług innych przedsiębiorców. Taka też jest podstawowa funkcja znaku towarowego, czyli umożliwienie klientom wyboru towarów/usług pochodzących z określonej firmy, np. jeżeli byli zadowoleni z poprzedniego zakupu. Z perspektywy sklepu internetowego znak towarowy to przede wszystkim zapewnienie monopolu i wyłączności w danej branży. Na co? To zależy od tego jakiego rodzaju znak towarowy zostanie zarejestrowany. A rodzajów znaków jest całkiem sporo. W przypadku e-sklepu może to być nazwa samego sklepu, nazwa domeny internetowej, logotyp, wyróżniający symbol graficzny, czy też nazwa produktu. To tylko niektóre z wielu możliwości. To na rejestrację jakiego znaku towarowego się zdecydujesz zależy od tego na jakim obszarze chcesz chronić markę swojego sklepu. Czy zależy Ci na tym żeby chronić przede wszystkim nazwę, czy też najbardziej istotny element Twojej marki to logotyp, a sama nazwa jest drugorzędna? Kwestia ta wymaga rozważenia w każdym indywidualnym przypadku i ciężko jest udzielić jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Istotne jest jednak również to że nic nie stoi na przeszkodzie, aby markę chronić na wielu polach poprzez np. rejestrację zarówno znaku słownego (nazwa), jak i znaku słowno – graficznego (logotyp).

Znaki towarowe opisowe

W przypadku sklepów internetowych bardzo istotne jest również to, że niestety, ale nie każda nazwa może być chroniona poprzez rejestrację jako znak towarowy. Dlaczego jest to tak ważne w przypadku branży e-commerce? Wynika to z tego, że w tej branży szczególnie często można spotkać się z nazwami opisowymi, jak np. materace24.pl, e-perfumy.pl, sklepmeblowy.pl. O ile nazwy takie często pozytywnie wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce, tak niestety ich zastrzeżenie w Urzędzie Patentowym jest wykluczone. Jest tak ponieważ oznaczenia opisowe, ogólnoinformacyjne, wskazujące bezpośrednio na produkty, które są nimi sygnowane, pozbawione są zdolności odróżniającej i tym samym są wyłączone spod rejestracji. Jest to bowiem jedna z podstawowych przeszkód rejestracji wynikająca z faktu, iż tego rodzaju nazwy powinny być wolne dla wszystkich przedsiębiorców działających na danym rynku. W konsekwencji nikt nie może zakazać konkurencji używania tego typu oznaczeń. Inwestowanie więc w nazwę opisową, ogólnoinformacyjną w większości przypadków wiąże się z tym, że konkurencja będzie mogła legalnie jej używać, np. rejestrując domenę z innym rozszerzeniem.

Rejestracja domeny, a wyłączność na nazwę

Jeżeli jesteśmy już przy domenie to podkreślić trzeba, że w przypadku właścicieli e-sklepów często można spotkać się z błędnym przekonaniem, iż rejestracja domeny internetowej zapewnia wyłączność na posługiwanie się daną nazwą. Nic bardziej mylnego. Rejestrację domeny można porównać bowiem w sensie prawnym do najmu danej rzeczy. Poprzez rejestrację domeny nie stajesz się jej właścicielem, a jedynie możesz z niej korzystać przez okres w którym ją opłacasz. Oznacza to z jednej strony, że rejestrując domenę nie uzyskujesz wyłączności na daną nazwę, a z drugiej jeżeli zarejestrujesz domenę zawierającą cudzy, zarejestrowany znak towarowy możesz stracić prawo do korzystania z niej. Nie będzie to wielki problem jeżeli dopiero zaczynasz, co jednak w sytuacji gdy stracisz domenę prowadzącą do Twojego sklepu, który rozwijasz od kilku lat i w który zainwestowałeś ogromne środki?

Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego

Jak tego uniknąć? Znowu wracamy do rejestracji znaku towarowego. Jak wspomniałem wcześniej po zarejestrowaniu znaku uzyskasz wyłączność na jego wykorzystywanie w danej branży. Prawidłowo przeprowadzony proces rejestracji zagwarantuje Ci jednak również to, że korzystanie z danej nazwy nie będzie naruszać praw do wcześniej zarejestrowanych znaków towarowych. Proces rejestracji poprzedzić należy bowiem badaniem zdolności rejestrowej znaku towarowego, który polega właśnie m.in. na poszukiwaniu wcześniej zarejestrowanych znaków podobnych. Podkreślić trzeba, że znak podobny to nie to samo co identyczny. O ile wyszukanie tych drugich co do zasady jest dosyć proste, tak poszukiwanie znaków podobnych wymaga już określonej wiedzy i doświadczenia w tematyce znaków towarowych. Prawidłowo przeprowadzone badanie pozwoli Ci jednak często uniknąć wielu problemów dotyczących kolizji z wcześniej zarejestrowanymi znakami towarowymi, a także da odpowiedź na pytanie czy Twoje oznaczenie może być w ogóle znakiem towarowym, czyli np. czy nie jest opisowe.

Podsumowanie

Warto więc zadbać zarówno o zbadanie marki sklepu internetowego, jak również jej ochronę poprzez rejestrację jako znak towarowy już na początkowym etapie działalności. W najgorszym przypadku może się to skończyć koniecznością zrezygnowania z danej nazwy. O ile jednak w początkowej fazie działalności może to nie być wielkim problemem, tak na późniejszym etapie funkcjonowania e-sklepu może mieć to bardzo poważne konsekwencje, przede wszystkim finansowe.

Przypisy