Brak wyników

Prawo i finanse , Sprzedaż

11 marca 2020

Ochrona marki w e-sklepie

0 1180

Sklepy internetowe rosną w siłę. Przychody rynku e-commerce są obecnie na rekordowym poziomie i zgodnie z prognozami w dalszym ciągu będą rosnąc. Z rozwojem sklepów internetowych związana jest również coraz większa skala nadużyć w zakresie nieuprawnionego wykorzystywania marek e-sklepów. Coraz częściej można spotkać się z nieuczciwymi praktykami w zakresie pozycjonowania, kampanii Google Ads, czy też wprost z podszywaniem się pod renomę innego sklepu. Jak zapobiegać takim działaniom i chronić markę sklepu internetowego?

Prawna ochrona marki

Zacząć trzeba od tego, że co do zasady oznaczenie nazwy firmy, sklepu, czy też produktu podlega ochronie z mocy prawa. Taką ochronę zapewniają chociażby przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych czy też regulacje Kodeksu cywilnego w zakresie prawa firmowego. W praktyce jednak, w przypadku jakiegokolwiek sporu o markę udowodnienie Twoich praw do niej może być mocno utrudnione, a czasem nawet niemożliwe. Dzieje się tak dlatego, że wielu przedsiębiorców na początku swojej przygody w świecie e-commerce nie przywiązuje wielkiej wagi do kwestii formalno-prawnych dotyczących chociażby praw do marki rozwijanego sklepu internetowego. Mówiąc wprost, temat ten jest często bagatelizowany i zwracana jest na niego uwaga dopiero w przypadku sytuacji spornej. Niestety wówczas często już jest za późno na podjęcie jakichkolwiek działań prewencyjnych.

Rejestracja znaku towarowego

Jednym z takich działań jest przede wszystkim rejestracja znaku towarowego. Każdy więc e-sklep powinien – póki nie jest za późno - rozważyć rejestrację znaku towarowego w celu ochrony swojej marki. Czym jest znak towarowy? W dużym uproszczeniu jest to takie oznaczenie, które pozwala odróżnić towary/usługi jednego przedsiębiorcy od towarów/usług innych przedsiębiorców. Taka też jest podstawowa funkcja znaku towarowego, czyli umożliwienie klientom wyboru towarów/usług pochodzących z określonej firmy, np. jeżeli byli zadowoleni z poprzedniego zakupu. Z perspektywy sklepu internetowego znak towarowy to przede wszystkim zapewnienie monopolu i wyłączności w danej branży. Na co? To zależy od tego jakiego rodzaju znak towarowy zostanie zarejestrowany. A rodzajów znaków jest całkiem sporo. W przypadku e-sklepu może to być nazwa samego sklepu, nazwa domeny internetowej, logotyp, wyróżniający symbol graficzny, czy też nazwa produktu. To tylko niektóre z wielu możliwości. To na rejestrację jakiego znaku towarowego się zdecydujesz zależy od tego na jakim obszarze chcesz chronić markę swojego sklepu. Czy zależy Ci na tym żeby chronić przede wszystkim nazwę, czy też najbardziej istotny element Twojej marki to logotyp, a sama nazwa jest drugorzędna? Kwestia ta wymaga rozważenia w każdym indywidualnym przypadku i ciężko jest udzielić jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Istotne jest jednak również to że nic nie stoi na przeszkodzie, aby markę chronić na wielu polach poprzez np. rejestrację zarówno znaku słownego (nazwa), jak i znaku słowno – graficznego (logotyp).

Znaki towarowe opisowe

W przypadku sklepów internetowych bardzo istotne jest również to, że niestety, ale nie każda nazwa może być chroniona poprzez rejestrację jako znak towarowy. Dlaczego jest to tak ważne w przypadku branży e-commerce? Wynika to z tego, że w tej branży szczególnie często można spotkać się z nazwami opisowymi, jak np. materace24.pl, e-perfumy.pl, sklepmeblowy.pl. O ile nazwy takie często pozytywnie wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce, tak niestety ich zastrzeżenie w Urzędzie Patentowym jest wykluczone. Jest tak ponieważ oznaczenia opisowe, ogólnoinformacyjne, wskazujące bezpośrednio na produkty, które są nimi sygnowane, pozbawione są zdolności odróżniającej i tym samym są wyłączone spod rejestracji. Jest to bowiem jedna z podstawowych przeszkód rejestracji wynikająca z faktu, iż tego rodzaju nazwy pow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy