Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

1 marca 2019

NR 4 (Luty 2019)

Jak wybrać operatora płatności do Twojego e-commerce?

0 133

Kiedy otwierasz swój biznes internetowy starasz się zadbać o wszystkie szczegóły – dopracowujesz wygląd strony, dbasz o zdjęcia, opisy i promocje. Planujesz procesy sprzedażowe, logistyczne, obsługę klienta i jego doświadczenie. Został Ci już tylko ostatni krok, czyli wybór właściwego operatora płatności. Jak to zrobić i na co zwracać uwagę? Zapraszam do lektury!

Jak działają systemy płatności online?
Zacznijmy od odrobiny technologii, odpowiedź na to pytanie to kluczowa kwestia przy wyborze operatora – warto więc byś miał świadomość jak to działa. 
Każda transakcja online angażuje 4 strony: 

  • Klienta, który dokonuje transakcji,
  • Odbiorcę płatności, np.: właściciela e-sklepu,
  • Bank emisyjny, który wysyła informację o zejściu środków,
  • Bank przyjmujący, który te środki księguje na koncie.

Jak to działa w uproszczeniu? Klient znajduje produkt, który mu się podoba, chce go kupić więc przechodzi do koszyka. Podaje dane i wybiera jak chce zapłacić. Załóżmy, że klient wybrał szybką płatność za pomocą swojego banku – klika w odpowiedni kafelek w panelu płatności i przenoszony jest do swojego banku. Dzięki temu, że operatorzy najczęściej zintegrowani są z niemal wszystkimi bankami, po zalogowaniu w banku klient zobaczy już uzupełnione dane do przelewu – z odpowiednim tytułem, kwotą itd. Wystarczy wpisać kod i potwierdzić, by pieniądze wyruszyły do odbiorcy. Operator dostaje od banku informację o transferze środków na dedykowane subkonto merchanta i automatycznie wysyła informację do Odbiorcy – pieniądze są zaksięgowane, można wysyłać towar. Sam proces trwa około 60 sekund! 
Już na tym etapie widać, że rolą operatora jest głównie skrócenie i ułatwienie procesu płatności. To tak naprawdę dość prosty proces, choć obudowany wieloma zmiennymi, o których zaraz powiem. 

Co właściwie robi operator?
Dlaczego muszę płacić za coś „ekstra”? Przyznam, że z tym pytaniem spotkałem się już kilkukrotnie w przypadku mniejszych e-commerców i jeśli sami je macie, to już tłumaczę.
Operator płatności koordynuje cały proces płatności i pomaga połączyć wszystkie cztery części łańcucha płatności. Dostarcza technologię, która pozwala błyskawicznie zamykać transakcje – nim klient zacznie zastanawiać się nad sensem zakupu. Dodatkowo, operator automatyzuje proces księgowy i pozwala oszczędzić czas oraz środki firmie. Pamiętajmy, że dzisiejszy klient płacąc na stronie sklepu oczekuje, że pieniądze szybko znajdą się na koncie odbiorcy, a towar zostanie wysłany. Co jednak, jeśli w koszyku nie ma opcji wyboru szybkiej płatności? Klient musi wtedy zapłacić przelewem tradycyjnym, który może być księgowany nawet 2 dni i ktoś go musi jeszcze przeprocesować u Ciebie! Finalnie zamiast wysyłki tego samego dnia, proces przedłuża się nawet o kilka dni.

Szybki przelew? 
Wybierając operatora płatności do swojego e-commerce, warto kierować się nie tylko stawką czy rozpoznawalnością marki, ale także (a może przede wszystkim) dostępnymi metodami płatności. Ustaliśmy już rolę operatora, zobaczmy zatem narzędzia:

  • Pay-by-link – inaczej szybki przelew, jedna z najpopularniejszych metod płatności, klient po wybraniu swojego banku jest kierowany do okna logowania, gdzie dokonuje płatności. Transakcja jest księgowana w minutę.
  • BLIK – polska metoda płatności, która zyskuje popularność niezwykle szybko, dzięki swojej prostocie i bezpieczeństwu. BLIK jest systemem międzybankowym opartym na sześciocyfrowych kodach generowanych w aplikacji bankowej. Transakcja również jest błyskawiczna.
  • Karta płatnicza – globalna metoda oparta na kartach bankowych, dziś coraz mocniej związana z portfelami elektronicznymi, które pozwalają zachować dane karty i przyspieszyć proces zakupu. Również jest to metoda błyskawiczna.
  • Przelew tradycyjny – najstarsza metoda, największą jej/jego największą wadą jest długi czas procesowania i ryzyko pomyłki przy przepisywaniu danych.

Certyfikaty bezpieczeństwa 
Bezpieczeństwo to absolutnie podstawowa i jedna z najistotniejszych kwestii przy wyborze operatora płatności do Twojego e-commerce. 
Warto więc zwrócić uwagę na certyfikaty bezpieczeństwa. Jednym z nich jest PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Norma ta powstała w celu zapewnienia wysokiego i spójnego poziomu bezpieczeństwa we wszystkich środowiskach, w których przetwarzane są dane posiadaczy kart płatniczych. 
Standard PCI DSS ma za zadanie określanie wytycznych polityki bezpieczeństwa pozwalającej skutecznie przeciwdziałać oszustwom i nadużyciom związanym z kartami płatniczymi. Dzięki standardowi PCI DSS wszelkie poufne dane i informacje krążące w globalnym systemie nie przedostaną się w niepowołane ręce, ani nie zostaną też w jakikolwiek sposób wykorzystane do celów przestępczych.

Zapobieganie oszustwom    
To hasło może brzmieć górnolotnie. Przecież gdyby zapobieganie oszustwom było takie proste, to prawdopodobnie ten akapit tekstu byłby zupełnie zbędny. Oczywiście oszustwa zdarzają się przeważnie pomimo naszej prewencji, ale być może nie zwracamy uwagi na właściwe elementy? Przyjrzyjmy się kilku najbardziej skutecznym metodom sprawdzania transakcji i zapobiegania oszu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy