Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i PR

5 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Jaki wpływ ma blog na SEO w branży e-commerce

0 27

Jeżeli Twoim celem jest nawiązanie relacji z klientem, przedstawienie mu swojej oferty w nieszablonowy sposób czy wyróżnienie się spośród konkurencji, to istnieje na to wiele sposobów. Jednym z najlepiej działających jest blog. I choć będzie on wymagać sporo pracy i zaangażowania, to efekty Cię zadowolą. Dzięki regularnemu publikowaniu wpisów poprawisz SEO swojej witryny, będzie ona bardziej widoczna w wyszukiwarce, a użytkownicy częściej i chętniej będą na nią zaglądać.

Twoje treści mają trafić do dwóch typów odbiorców: czytelników i wyszukiwarki internetowej. Będą one nie tylko wpływały na klientów, ale również na SEO Twojej witryny. A ono przynosi efekty w postaci zwiększonego ruchu organicznego na stronie, większego zaangażowania użytkowników, a co za tym idzie – większej konwersji. 

Jakościowa treść

Zanim założysz bloga i zaczniesz pisać teksty, zastanów się, do kogo będzie on skierowany. Dokładne określenie grupy odbiorców jest podstawą sukcesu całej strategii marketingowej. Inaczej będziesz formułował komunikat skierowany do 18-latka, a inaczej do 50-letniej kobiety.

Czym jest SEO?

Jest to ogół działań na stronie i poza nią dążący do wyświetlania jej w odpowiedzi na jak najwięcej zapytań, które znajdą się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. 

Dobre treści blogowe mają znaczący wpływ na pozycjonowanie serwisu. Dzięki nim Twoja witryna będzie mogła zawalczyć o większą liczbę fraz na pierwszej stronie wyników wyszukiwania oraz znacznie szersze ich spektrum. 

Wyznaczone cele osiąga się przede wszystkim za pomocą nasycenia treści słowami kluczowymi, rozbudowy struktury serwisu i zwiększania jego merytorycznej wartości. 

Efekty, jakie daje SEO, najlepiej weryfikować na podstawie zmian w ruchu organicznym, a także w widoczności strony w Google’u.

 

Następnie przyjrzyj się krytycznie treściom na swojej stronie. Zwróć uwagę, w jaki sposób opisane są Twoje produkty. Czy ten opis zachęciłby Cię do interakcji bądź kupna? Ponadto zapoznaj się ze stronami swojej bezpośredniej konkurencji. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainspirują Cię do tego, jak prowadzić własnego bloga, lub będą wskazówką, jak tego nie robić. W czasach kiedy powstaje więcej treści, niż jesteśmy w stanie przyswoić, najważniejsze jest wyróżnienie się z tłumu. Dlatego też powinieneś odnaleźć swój własny punkt widzenia i sposób jego prezentacji.

Dobre merytorycznie treści i ciekawe artykuły zwiększą zainteresowanie nie tylko Twoją stroną internetową, ale również ofertą. Zanim klienci podejmą decyzję o zakupie, często analizują dokładnie produkty. Dlatego też blog jest doskonałym miejscem wsparcia sprzedaży produktów lub usług. Prezentując je w nieszablonowy sposób, możesz zachęcić do ich kupna lub innego rodzaju interakcji. Powinieneś jednak wystrzegać się zbytniej kontrowersyjności. Istnieje wiele przykładów marek, które po wpadce musiały całkowicie zmienić strategię komunikacji, co zawsze wiąże się z dużymi kosztami i trudnościami organizacyjnymi. 

Słowa kluczowe

Jeżeli pracujesz już nad SEO, możesz ominąć ten punkt. Jeżeli nie, mamy klika dobrych rad, w jaki sposób prowadzić bloga, aby osiągnąć najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Przeglądając treści na stronie, zastanów się nad frazami kluczowymi – hasłami, w odpowiedzi na które chcesz być widoczny w wyszukiwarce. Blog wykorzystuje się przede wszystkim do pozycjonowania fraz long-tale – składających się z trzech i więcej wyrazów. Dobrze jest wybierać charakterystyczne słowa związane z Twoim biznesem. Prowadząc kwiaciarnię online, możesz mieć usługę bukiety ślubne, a równocześnie tworzyć artykuły dotyczące bukietów ślubnych z poszczególnych kwiatów. W sklepach e-commerce sprawdzają się takie frazy jak: ranking laptopów do x zł, najlepsza sukienka na lato, najciekawsze miejsca na weekendową wycieczkę czy wózek dziecięcy do x zł. 

Google preferuje treści o dużej liczbie znaków i wartości merytorycznej. Przy tekstach blogowych rekomendujemy minimum 3000–4000 znaków ze spacjami. Dla wyszukiwarki jest to sygnał, że temat został wyczerpany i jest realną odpowiedzią na potrzeby czytelnika. Należy pamiętać, że roboty wyszukiwarki są w stanie analizować tekst. W związku z tym wszelkiego rodzaju plagiaty są karane, a chcąc odpowiednio wysycić tekst daną frazą kluczową, powinieneś jej użyć od dwóch do trzech razy na 1000 znaków. 

Warto też sprawdzać co jakiś czas, np. raz na kwartał, na jakie słowa kluczowe blog często się wyświetla, ale generuje to bardzo mało przejść z wyszukiwarki na bloga. Dzieje się tak m.in. dlatego, że blog pojawia się na badane frazy daleko na pozycjach i są to słowa, które są często szukane w wyszukiwarce. Warto w tym momencie wykonać recykling treści, drobne korekty i reedycję lub ewentualnie dopisać akapit, optymalizując go pod nowe słowa kluczowe. Tę czynność należy powtarzać przynajmniej raz na kwartał.

Google preferuje treści o dużej liczbie znaków i wartości merytorycznej. Przy tekstach blogowych rekomendujemy minimum 3000–4000 znaków ze spacjami. Dla wyszukiwarki jest to sygnał, że temat został wyczerpany i jest realną odpowiedzią na potrzeby czytelnika. Należy pamiętać, że roboty wyszukiwarki są w stanie analizować tekst. W związku z tym wszelkiego rodzaju plagiaty są karane.

Typy postów

Chociaż sposób prezentacji treści powinien być czymś indywidualnym dla każdej firmy, istnieje kilka uniwersalnych praktyk, które ułatwią Ci rozpoczęcie działań. Przede wszystkim powinieneś tworzyć oryginalne treści. Ma to wpływ i na wyszukiwarkę, i na czytelnika. Użytkownicy spędzają wiele czasu na poszukiwaniu idealnego produktu. Jeżeli przyciągniesz ich uwagę ciekawymi pomysłami, utkwisz w ich pamięci i zwiększysz prawdopodobieństwo wyboru Twojej marki. Dlatego nigdy nie kopiuj tre...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy