Brak wyników

Aktualności ze świata e-commerce

7 lutego 2024

Cała prawda o TikToku. Organicznie, reklamowo czy z influencerem?

0 862

Popularność TikToka i liczby świadczące o wyświetleniach lub interakcjach mogą tworzyć mylne wrażenie, że stworzenie viralowego wideo i wygenerowanie trendu jest dziecinnie prostym zadaniem. Niestety, nie istnieje gotowy przepis na viral – każdy nowy trend na platformie jest spontaniczny i niepowtarzalny, a marki, którym uda się stworzyć viral, często same są zaskoczone.

TikTok niezaprzeczalnie podbija serca marketerów – stał się miejscem wyjątkowo otwartym i bezpośrednim, które pozwala skrócić dystans między odbiorcą i marką. Prym wiodą tutaj twórcy – a marki dzielnie starają się dotrzymać im kroku, stosując rozmaite strategie i sposoby działania. Dziś przedstawiam Wam trzy sprawdzone ścieżki i najlepsze przykłady z krajowego podwórka, które mogą być dla Was całkiem niezłą inspiracją do prowadzenia własnych kont. Let’s go!

Ścieżka 1. Organicznie!

Spróbuj flirtu ze stereotypem

W szkole często uczono nas, że stereotypy zazwyczaj mają jednoznacznie negatywny i krzywdzący charakter. Nie zamierzam tu potwierdzać ani obalać tej tezy – zamiast tego chcę skierować Twoją uwagę na ich potencjał, który możesz kreatywnie wykorzystać na TikToku. Przykład? Trudno o lepszy, niż profil @polskapolicja!

Policjanci weszli na nową platformę w 2021 r. i od razu postanowili odczarować kilka błędnych przekonań – o tym, iż ich praca jest nudna, że brak im nowoczesnego sprzętu, a ich głównym zadaniem jest wystawianie mandatów. Znajdziesz tu więc relacje z międzynarodowych ćwiczeń, poznasz wyposażenie śmigłowca, a także obejrzysz relacje z patrolu rzecznego, treningu policyjnych psów, a nawet akcji ratowania… małych kaczuszek.

Na profilu mundurowych jest też sporo miejsca na uśmiech, humor i zdrowy dystans do siebie. Wyświetlenia i treść komentarzy pokazują, że ten sposób komunikacji sprawdza się całkiem nieźle – a policjanci raczej nie muszą martwić się o brak pomysłów, bo stereotypów na ich temat na pewno szybko nie zabraknie.

Pokaż to, co zwykle niedostępne

Każdy biznes i każda branża mają swoje „kulisy” – to np. zamknięte drzwi ciemni fotograficznej, rozświetlone pomieszczenia piekarni w środku nocy czy precyzyjny warsztat narzędzi używanych przez zegarmistrza. Miejsca, do których nie mamy łatwego dostępu, zawsze intrygują i wzbudzają w nas ciekawość. A gdyby tak choć trochę je odsłonić?

Jakiś czas temu na ten pomysł wpadli żołnierze 18. Dywizji Zmechanizowanej, tworząc tiktokowy profil o nazwie @zelaznadywizja i zachęcając na nim do wstąpienia w szeregi wojska. Armia to z oczywistych względów miejsce owiane tajemnicą – dlatego żołnierze postanowili pokazać potencjalnym rekrutom, czego mogą się spodziewać podczas służby w jednostce.

Jak wyszło? Pozostając w militarnym żargonie – to był strzał w dziesiątkę! Większość widzów raczej nie miała wcześniej okazji, by odwiedzić poligon lub posłuchać, co o swojej pracy myślą saperzy. Uchylając rąbka tajemnicy, wojskowi nie tylko zaspokoili powszechną ciekawość, ale zrobili to w niezwykle widowiskowym (i mocno tiktokowym) stylu.

Pozwól widzom się sprawdzić!

Jednym z powodów, za które społeczność TikToka pokochała tę aplikację, są rozbudowane możliwości interakcji widzów z twórcami – w szczególności Duety i Stitche. Dzięki tym opcjom widzowie mogą „dograć się” do oryginalnego materiału i rozwinąć go lub uzupełnić o własną interpretację – często zabawną, przewrotną lub całkowicie zakrzywiającą tę pierwotną.

Ten mechanizm z powodzeniem wykorzystują na TikToku polscy prezenterzy radiowi. Ciekawostka – radiowcy mają tutaj naprawdę liczną reprezentację, ale prym niezaprzeczalnie wiedzie profil @radio.zet. Publikowane tu wyzwania lektorskie, zagadki czy autorskie testy na prezentera i pogodynkę mocno angażują widzów i regularnie osiągają po kilkaset tysięcy wyświetleń, a te najlepsze – grubo ponad milion.

Do wspólnej zabawy na profilu Radia Zet zachęcają też silne marki osobiste popularnych prezenterów – na czele z Agnieszką Kołodziejską, która doczekała się już statusu brand influencerki. Nie brakuje też quizów, wywiadów i pytań od wyjątkowych gości, którzy w zasadzie codziennie odwiedzają radiowe studio. Duże brawa za kreatywność dla teamu Zet!

Zostań przewodnikiem w swojej niszy

Coroczny raport agencji GetHero pn. Kim są polscy użytkownicy TikToka? pokazuje, że widzowie szukają na tej platformie nie tylko rozrywki, ale często także… wiedzy! Jeśli zależy Ci na tym, by budować na TikToku pozycję eksperta w swojej branży, spróbuj wyjaśnić związane z nią zagadnienia i odpowiedzieć na oczywiste (i mniej oczywiste) pytania. Uprawa roślin, wykańczanie wnętrz czy parzenie kawy – każda z tych dziedzin ma swoich amatorów oraz mnóstwo mitów i niuansów, o których warto opowiedzieć!

Tę strategię z powodzeniem realizuje najpopularniejsza dentystka na polskim TikToku – @dr_ania. Jej profil jest pełen profesjonalnych porad i wskazówek, które ułatwiają wielu pacjentom wybór produktów lub podjęcie decyzji o zabiegu. Tematów nie brakuje – od zabiegów chirurgicznych, przez aparaty ortodontyczne, aż po elementy medycyny estetycznej i najnowsze trendy branżowe.

Ania dodatkowo tworzy swoje treści w naprawdę atrakcyjny i tiktokowy sposób – dba o dopasowaną muzykę i ciekawy montaż, a przy okazji sprytnie wykorzystuje aktualne trendy. Warto dodać, że swoją wiedzę i autorytet opiera na zdobytym wykształceniu i uprawnieniach stomatologa oraz lekarza medycyny estetycznej – to dla widzów szczególnie istotne w dobie fake newsów, mitów i niepewnych źródeł informacji.

Odśwież to, co znane

Jeśli choć raz oglądałeś legendarny już film „Rejs”, pewnie masz w pamięci Prawo Inżyniera Mamonia: Najbardziej podoba nam się to, co już znamy. Dotyczy ono także Twoich widzów, których – jako grupę – często łączy wiek, zainteresowania lub styl życia. Pomyśl, jakie treści możesz tworzyć, bazując na tych wspólnych i dobrze znanych punktach odniesienia.

Być może, Twoi obserwujący świetnie znają polskie komedie z lat 90. ubiegłego wieku, a kilka kultowych cytatów pasuje do Twojej działalności? A może fragment znanego utworu idealnie opisuje Twój produkt? Spróbuj pokazać klasyki w zupełnie nowej odsłonie i dodać do nich własny, branżowy twist. Tę technikę z powodzeniem wykorzystuje na TikToku jeden z najpopularniejszych lektorów filmowych – @jakub_rutka.

Wiedząc, że oglądają go przede wszystkim osoby wychowane w czasach „wczesnego YouTube’a”, postanowił sięgnąć po najpopularniejsze filmy z tego okresu i podłożyć do nich własną – profesjonalną i kontrastową – ścieżkę lektorską. Choć rezultat jest komiczny, to autor w każdym nagraniu konsekwentnie prezentuje swój warsztat i opanowanie. A bawiąc widzów, zarazem skutecznie pozycjonuje się w ich świadomości jako przedstawiciel branży.

Zaprezentuj proste triki

Tricki, lifehacki i proste rozwiązania codziennych problemów już na poziomie definicji są przydatne i cenione przez większość odbiorców. Mogą dotyczyć każdej dziedziny życia – a dzięki temu tworzą ogromną przestrzeń do prezentacji Twoich produktów, usług, a nawet personal brandu.

Wszyscy znamy kanały prezentujące rozmaite treści DIY i „sprytne sposoby na…”, ale rzeczywistość pokazuje, że oglądamy je raczej losowo, niż celowo. Zupełnie inaczej wygląda to jednak w przypadku kanałów specjalistycznych – tutaj z premedytacją szukamy odpowiedzi na nurtujące nas pytania i wracamy do twórców, którzy nam ich dostarczają.

Dobrym przykładem jest @trenerartur, który w swoich materiałach najpierw diagnozuje codzienne przyczyny bólu mięśni i stawów, a zaraz potem prezentuje proste sposoby na walkę z nimi – w biurze, w domu czy po wyjściu z samochodu. Treści tworzone przez Artura okazały się na tyle atrakcyjne, że otrzymał on od TikToka bezpośrednią propozycję współpracy nad cyklem eksperckim, który stworzyła platforma! 

Pokaż trendy po swojemu

Trendy leżą u podstaw TikToka – to one najmocniej angażują użytkowników, dostarczają rozrywki i wiedzy, a przede wszystkim pozwalają im odkrywać wszystko to, co nowe. Kiedy dany trend zdobywa popularność, widzowie śledzą związane z nim hashtagi lub dźwięki – są zwyczajnie ciekawi, w jaki sposób zinterpretowali go inni tiktokerzy.

Dlaczego o tym piszę? Bo właśnie ta ciekawość może być dla Ciebie kolejną szansą. Proste odtwarzanie trendów pozwoli Ci pozostać widocznym i być „na bieżąco”. Jeśli jednak dorzucisz do trendu element, który definiuje Ciebie lub Twoją markę, możesz w sprytny sposób zaprezentować się szerokiej publiczności i zaimponować nowym widzom.

Pomyśl o czymś charakterystycznym dla Twojej działalności – to może być np. strój, dźwięk, przedmiot, sceneria lub konkretna sytuacja. Na niewielkim, ale rewelacyjnie prowadzonym profilu @mazowsze_official podejrzysz kilka sposobów na to, jak stworzyć np. perfekcyjny mix globalnego trendu i… tradycyjnej kultury ludowej. Warto!

Bądź wyjątkiem od reguły

Najprostszym sposobem, aby wyróżnić się na tle branży, jest działanie całkowicie wbrew jej dotychczasowym zasadom. I choć w wielu przypadkach taki krok może wydawać się radykalny, w rzeczywistości nie raz okazał się diabelsko skuteczny. Bo powszechnie przyjęte normy nie zawsze muszą być tymi najlepszymi, prawda?

Udowodniła to Ola – obecnie najpopularniejsza polska nauczycielka na TikToku, która działa na profilu @a_ps89. W oczach swoich widzów jest całkowitym zaprzeczeniem typowego nauczyciela – doskonale zna swoich uczniów, wie, jak z nimi rozmawiać, ma dystans do swojej pracy i podchodzi do niej z humorem i zaangażowaniem.

Nie oszukujmy się – nauczyciel, który potrafi wyjść zza biurka i razem z całą klasą założyć jednokolorowe ubrania lub zaśpiewać nowy hit TikToka, na tle innych pedagogów jawi się jako ten wymarzony. Podobnie może być z Twoją marką, jeśli uda Ci się sprytnie pokazać kontrast względem popularnych branżowych grzeszków.

Ścieżka 2. Reklamowo!

Jeśli dysponujesz budżetem, który możesz przeznaczyć na działania reklamowe, zdecydowanie warto wybrać TikToka jako medium docelowe. Apka nie tylko budzi pozytywne skojarzenia wśród ogromnej większości użytkowników, ale także pozwala szybko skrócić dystans między marką i widzem oraz zaprezentować brand values w atrakcyjnej formie.

TikTok udostępnia reklamodawcom szerokie spektrum formatów reklamowych, które wspierają realizację rozmaitych celów – budowanie zasięgu i świadomości marki, zwiększenie liczby wizyt na jej profilu lub w sklepie internetowym, a także zwiększenie zaangażowania w akcje specjalne czy konkursy. W ramce poniżej znajdziesz opis poszczególnych narzędzi, które trafiły w gusta polskich marketerów.

Hashtag Challenge

Pozwala reklamodawcy utworzyć autorskie wyzwanie i dodać do niego m.in. specjalny hashtag oraz własną ścieżkę dźwiękową. Dzięki 6-dniowej promocji na platformie użytkownicy TikToka mogą odpowiedzieć na wyzwanie marki we własnym wideo – jednocześnie zwiększając zasięg hashtagu i popularyzując akcję. Hashtag Challenge jest jednym z najbardziej angażujących formatów reklamowych TikToka.

Branded Effect

Rozwiązanie, które umożliwia tworzenie autorskich filtrów. Przygotowane przez markę dodatki są dostępne zarówno dla niej (jako reklamodawcy), jak i dla użytkowników, którzy mogą wykorzystać je przy tworzeniu własnych filmów. Branded Effect wspiera przede wszystkim powstawanie user generated content i często bywa świetnym dodatkiem do formatu Hashtag Challenge. 

Top View

Jest 24-godzinnym formatem wideo, który wyświetla się natychmiast po uruchomieniu aplikacji użytkownikom w danym dniu, dzięki czemu gwarantuje bardzo wysoki zasięg. To pełnoekranowa, angażująca kreacja, idealna w przypadku wprowadzania na rynek nowych produktów i usług. 

Top Feed

Film o długości od 5 do 15 s, który użytkownik może zobaczyć w sekcji „Dla Ciebie”. Reklamodawca, który zdecyduje się na Top Feed, zyskuje zwiększoną ekspozycję w feedzie w tym dniu. To format, który dobrze sprawdza się np. w przypadku konkursów lub zagadek (zaintrygowani mogą szybko trafić na główny profil marki), jednocześnie maksymalizując dotarcie do odbiorców.

In-Feed Ads

Można je podzielić na dwie kategorie – pierwsza to Reach & Frequency, pozwalająca ustalić cele i optymalizować zasięg oraz liczbę wyświetleń, by dotrzeć do określonych grup odbiorców. Druga to klasyczne reklamy w modelu aukcyjnym, które służą do utrzymania regularnej komunikacji w feedzie i mają możliwość połączenia z tzw. collection ads – katalogiem produktów, który po kliknięciu przenosi do sklepu reklamodawcy.

Ścieżka 3. Z influencerem!

Wygodnym rozwiązaniem, które może dodatkowo przyspieszyć rozwój Twojego konta lub zwiększyć zasięg konkretnej kampanii, jest zaproszenie popularnych tiktokerów do działaniach reklamowych. W GetHero pomagamy w tym markom na co dzień, więc z chęcią podzielimy się garścią praktycznych wskazówek.

Wybierz twórcę dopasowanego do potrzeb

Gigainfluencer z kilkoma milionami widzów, a może niszowy mikrotwórca, ceniony przez 3-tysięczne grono fanów? Przy wyborze influencerów warto kierować się nie tylko ich zasięgiem czy rozpoznawalnością, lecz także stylem życia oraz tematyką publikowanych przez nich treści. Im bardziej są powiązane z wizerunkiem marki, tym lepiej – dla obu stron.

Zrezygnuj z nachalnych komunikatów sprzedażowych 

Silny nacisk na przedstawianie wszystkich zalet produktu, ciągła obecność logotypu w kadrze, narzucanie twórcy bardzo restrykcyjnych oczekiwań, (np. nienaturalnych dla niego sposobów prezentacji produktu) – to gotowy przepis na nieudaną kampanię. Pamiętaj, że użytkownicy TikToka źle odbierają reklamy w „telewizyjnym” stylu i oczekują, że nawet w reklamach zobaczą cząstkę charakteru swoich idoli.

Nie bój się zaufać twórcy!

Jeśli współpracujesz z influencerem, spróbuj wyjść poza komunikację mailową – opowiedz mu o swojej marce i o tym, co chciałbyś podkreślić. A potem… pozwól mu zrealizować jego pomysł! Nie zapominaj, że to właśnie twórcy najlepiej znają swoich odbiorców i wiedzą, jak trafić w ich gust. Twórca z pewnością uwzględni Twoje wskazówki i z dużym prawdopodobieństwem zaskoczy Cię własną kreatywnością!

Zadbaj o rozsądny termin realizacji

Choć do przygotowania tiktokowych kreacji niekiedy wystarczy smartfon i kilka wolnych chwil, stworzenie ciekawego i angażującego materiału o wysokiej jakości często wymaga większej ilości czasu. Zaproponuj twórcom rozsądne ramy czasowe – napięty kalendarz i krótkie terminy bywają dla nich przeszkodą, a jeśli dostaną więcej czasu, często są w stanie zagwarantować bardziej rozbudowane i ciekawsze treści. 

Przypisy