Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzedaż , Obsługa klienta , Extra dodatek - branża fashion

26 lutego 2020

8 typów rekomendacji zakupowych, które powinieneś mieć w swoim sklepie internetowym

228

Gdy przychodzisz do sklepu stacjonarnego z wątpliwościami, zawsze możesz liczyć na opiekę doradcy. Osoby, która zaproponuje lepszy zamiennik, poleci dodatki i… sprzeda drożej, bo może Cię wybadać. Specjalista ds. e-commerce musi przewidzieć potrzeby użytkownika i zaprojektować na nie odpowiedzi. Poznaj moc rekomendacji zakupowych.
 

E-commerce’y nie mogą korzystać z pomocy sprzedawcy, który poprowadzi klienta przez cały proces zakupowy. Mogą jednak wykorzystać siłę rekomendacji produktowych, które umiejętnie zaprojektowane, przeprowadzą użytkownika przez sklep niczym kierownik oddziału, pokazując mu najczęściej kupowane produkty lub najlepsze dodatki.

Jak działa silnik rekomendacji produktów?

Silnik rekomendacji produktów to mechanizm, dzięki któremu klient otrzymuje spersonalizowane propozycje produktów. Wykorzystuje on dane (ślady) jakie konsument zostawia w sklepie internetowym podczas swojej wizyty. Na podstawie historii przeglądanych kategorii, produktów oraz zamówień, tworzone są osobiste listy rekomendacji dla każdego użytkownika. Są one wyświetlane na karcie produktu lub w innych miejscach w witrynie internetowej. Mogą być też wykorzystywane w e-mail marketingu, reklamie czy przy tworzeniu ofert specjalnych. 

Czy rekomendacje zakupowe w sklepie internetowym mają sens? Okazuje się, że 56% konsumentów chętniej wraca do sklepu, który oferuje rekomendowane produkty. Z tego artykułu dowiesz się, jakie typy rekomendacji powinieneś wdrożyć w swoim sklepie internetowym, aby zwiększać wartość zamówień nawet 5,5 razy. Na początek omówmy te, które możemy zaliczyć do kategorii “bez personalizacji”. 

Na dobry początek - bestsellery

Bestsellery to podstawa każdej księgarni internetowej, ale świetnie sprawdzają się też w drogeriach czy sklepach specjalistycznych. Bestsellery dobrze działają na stronach kategorii produktów oraz podczas pierwszej wizyty w sklepie. 

Na podstawie wyników sprzedażowych, silnik rekomendacji może wygenerować listę najpopularniejszych produktów. Lista bestsellerów może być generowana na podstawie np.:

  • ilości sprzedanych sztuk,
  • ilości zamówień,
  • wartości zamówień.

Dane na temat bestsellerów można również wykorzystać w newsletterach. Na przykład, tworząc powitalnego maila dla nowo zarejestrowanych użytkowników, dodaj sekcję bestsellerów. Dodanie takiej informacji do e-maila pozwoli Ci zebrać pierwsze dane o subskrybencie.

 

Sekcja Bestsellery na stronie głównej sklepu internetowego w 4szpaki.pl. Generowane są na podstawie ilości sprzedaży produktów

Dla nowych użytkowników - nowości

Nowości to ważna sekcja w sklepie zwłaszcza, gdy jesteś pure play e-commerce’em. Nie jest to rodzaj personalizacji, ale dla wielu użytkowników jest to inspirująca sekcja. Informacje o nowościach zawsze warto zamieścić w cyklicznym newsletterze - obok spersonalizowany rekomendacji czy aktualnej promocji. 

W zależności od możliwości systemu e-commerce, sekcję nowości można pokazać na stronie głównej sklepu, ale również w kategoriach czy dedykowanych stronach. Nowości można też dodatkowo personalizować na podstawie profilu klienta (czyli ostatnio oglądanych produktów i kategorii). Zamiast przypadkowych promocji w sklepie, klient zobaczy atrakcyjne ceny produktów, których faktycznie poszukuje. Brzmi nieźle, prawda?

Z czasem system e-commerce coraz lepiej poznaje swoich użytkowników. Na podstawie gromadzonych śladów, jakie pozostawia dany użytkownik (w jakie kategorie jest bardziej zaangażowany, co kupuje), możesz rekomendować mu lepiej dopasowane produkty. 

Aż 74% klientów czuje frustrację, gdy otrzymuje spersonalizowane rekomendacje, które nie mają nic wspólnego z ich zainteresowaniami. Jeżeli silnik rekomendacji działa dobrze, spersonalizowane newslettery osiągają nawet o 27% wyższy CTR, 11% wyższy CTOR i dwa razy więcej transakcji, w porównaniu do niespersonalizowanych mailingów. Warto zainwestować w platformę, której silnik rekomendacji działa wydajnie i mądrze. Sekcja podobne produkty na DeeZee.pl prezentuje podobne kolorystycznie buty z tej samej kategorii

Polecamy również lub Podobne produkty - zainteresuj użytkownika innymi opcjami

Funkcja “Polecamy również” to łatwy i szybki sposób na zaprezentowanie szerszej gamy produktów, wariantów czy modeli. W przypadku sprzętu, który występuje w wielu modelach (rowery, buty specjalistyczne, plecaki, odzież, kosmetyki itp.) klient może szukać czegoś idealnego dla siebie np. produkty o podobnych parametrach, ale w innej cenie czy innego producenta. Warto pokazać mu polecane modele i zaangażować do dalszej eksploracji sklepu. 

Sekcja “Polecamy również / Podobne produkty” to miejsce, gdzie możesz zastosowa...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy