Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka

30 kwietnia 2019

NR 5 (Kwiecień 2019)

Siedem niestandardowych ustawień w Google Analytics istotnych dla sklepów internetowych. Cz. 1.

207

Zastanawiasz się, jak ulepszyć swój sklep internetowy i zyskać nowe informacje o swoich użytkownikach. Chcesz lepiej monitorować ruch z mailingów, wiedzieć, z jakiego źródła pochodzą. Chcesz w Google Analytics (GA) zliczyć, ile osób otworzyło Twój e-mail, aby mieć wszystkie dane w jednym miejscu. Zastanawiasz się, czy użytkownicy otwierają dokumenty prawym przyciskiem myszy oraz – co najciekawsze – ile razy „Użytkownik” wypełnił formularz kontaktowy. Jeśli tak, to opisane w tym artykule ulepszenia są właśnie dla Ciebie!

Ten artykuł napisałem dla wszystkich, którzy pragną ulepszyć swój sklep i jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów. W tej części publikacji zajmuję się zagadnieniami pochodzenia użytkowników na liście mailingowej, rozpoznaniu w Google Analytics użytkownika, np. na zdarzeniach czy mierzeniem Open Rate z mailingów.

Wszystkie dane w jednym miejscu pozwolą nam z łatwością podejmować korzystne dla firmy decyzje biznesowe. 

Chciałbym Wam przedstawić ulepszenia, dzięki którym będziecie w stanie lepiej zrozumieć użytkowników, którzy Was odwiedzają i chcą u Was dokonać zakupu. 

Niektóre z nich są bardzo proste w implementacji, a inne wymagają pewnych przygotowań. Myślę jednak, że warto wdrożyć je wszystkie, aby mieć pełen obraz naszego klienta – skąd pochodzi, na jakich urządzeniach przegląda stronę oraz, co najważniejsze, jakie ścieżki prowadzą do zakupu naszych produktów. W tym artykule będę posiłkował się Google Tag Managerem (GTM) – jeśli jeszcze nie korzystacie z tego narzędzia, to polecam jak najszybsze zlecenie jego zainstalowania przez dział IT. Opisuję tu zasadność instalowania niestandardowych skryptów do GTM w celu pogłębienia swojej analityki i lepszego zrozumienia użytkownika.

Dzięki takiemu podejściu do użytkownika jesteśmy w stanie zobaczyć znacznie więcej niż nasza konkurencja, a co za tym idzie, udoskonalić nasz sklep w taki sposób, by przynosił jak największy zwrot z inwestycji.
 

Słownik pojęć:

  1. GTM – Google Tag Manager – służy do przekazywania danych za pomocą warstw danych do naszego systemu analitycznego bez pomocy programistów. 
  2. Tag GTM – służy do przekazania informacji ze strony do systemu np. Google Analytics.
  3. Reguła GTM – mówi, w jakich sekwencjach ma się uruchomić dana funkcja.
  4. Zmienna w GTM – to trochę bardziej złożony temat, jednak funkcją zmiennej jest przekazywanie odpowiedniego atrybutu, aby rozpoznać dane w odpowiedni sposób. 
  5. UTM – służy do rozpoznania użytkownika z kampanii zewnętrznych i reklamowych.  
  6. DOM – obiektowy model dokumentu. Uproszczając, służy do wychwycenia zmian na stronie  bez przeładowania kodu.
  7. Zdarzenia w Google Analytics – wywołanie informacji do naszego systemu analitycznego bez potrzeby przeładowania kodu GA.


Tryb podglądu w Google Tag Manager

Google Tag Manager to nie tylko genialne narzędzie do umieszczania kodów na stronę, ale również do pokazania nam, w jaki sposób one działają!

W lewym górnym rogu znajduje się klawisz „Podgląd”. 

 

Rys. 1. Uruchomianie trybu podglądu w Google Tag Manager



 Kliknijcie go i zaczekajcie, aż zobaczycie pomarańczową ramkę jak na zdjęciu – oznacza to, że możesz podejrzeć zmiany wprowadzone na stronie. 

Uruchomcie teraz swoją stronę.

 

Rys. 2. Widok strony z uruchomionym trybem podglądu

 

Widoczna jest wtedy dodatkowa ramka – to właśnie tryb podglądu, dzięki któremu możemy zobaczyć wszystkie zmiany i mieć możliwość ich testowania przed opublikowaniem.

Jest to jedna z testowych stron, ale jak widzimy, wartość ciasteczka GA i FB przekształca się, o czym będę opowiadał w dalszej części artykułu. 

Ulepszenia

Przejdźmy zatem do ulepszeń naszej strony, które pozwolą nam lepiej zrozumieć jej użytkowników, a co za tym idzie, przygotować ją w taki sposób, aby nasze sklepy były jeszcze bardziej prosperujące. 

Importowanie danych do kontenera
Przygotowałem dla Was kilka skryptów. Pokażę Wam, jak je wgrać, aby przebiegło to bez problemu w waszym sklepie internetowym.

Udajmy się na stronę //tagmanager.google.com/ i odszukajmy interesujący nas kontener, kliknijmy w niego, odnajdźmy w lewym górnym rogu zakładkę „Administracja” i wybierzmy „Import kontenerów”.
 

Rys. 3. Import kontenera z danymi


 
 

  1. Wybierzcie plik do zaimportowania, do którego umieściłem linki w artykule. 
  2. Wybierzcie obszar roboczy – ja wybieram defaultowy i Wam też tak polecam. 
  3. Wybierzcie opcję „Scal” – to jest bardzo ważne, bo jeśli wybierzecie opcję „Zastąp”, to wszystkie wcześniej zaimplementowane tagi zostaną usunięte. 
  4. Wybierzcie „Zastąp sprzeczne tagi, reguły i zmienne”. 
  5. W polu numer 5 pokaże Wam się to, co zostanie zrobione, czyli ile przybędzie nowych tagów, reguł czy zmiennych (przy opcji „Scal” zwróćcie uwagę, że zaznaczają się rzeczy usunięte). 
  6. Kliknijcie przycisk „Potwierdź” – i wszystko gotowe, zmiany zostały zaimplementowane!  

Teraz możecie cieszyć się tagami, które dla Was zainstalowałem. 

Ulepszenie pierwsze – Skąd dana osoba znalazła się na naszej liście mailingowej (wymaga znajomości podstaw HTML i Java Scrypt oraz GTM, aby zrobić to samemu) 

Zapewne wielu z Was wysyła mailingi. Nic dziwnego – jest to jedna z najtańszych form przyciągnięcia do siebie klientów, którzy byli w naszym sklepie internetowym. 

Jeśli jednak wyślemy taki mailing i osoba dokona naszej upragnionej akcji zakupowej, wtedy najczęściej całą zasługę przypisujemy mailingowi, a nie źródłu pozyskania go, a jest to bardzo duży błąd, ponieważ użytkownicy na naszej liście marketingowej nie biorą się z powietrza. 

Jak mi

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy