Wyszukiwarka lokalna to bardzo ważny element każdego e-commerce, a jednak nie każdy zajmujący się marketingiem sklepów o tym wie i docenia jej znaczenie. Od bycia świetnym źródłem ruchu z organic po bycie miejscem, gdzie tracimy wielu klientów, strony wyników wyszukiwania mają ważną rolę w Twoim e-commerce. Sprawdź, czy znasz te 5 aspektów ich optymalizacji i wykorzystania.
1 Analityka
Jeśli nie analizujesz tego, co użytkownicy wpisują w Twoją wyszukiwarkę lokalną, jesteś na straconej pozycji. Brak danych to brak zmian i możliwości podejmowania decyzji. Zacznij od skonfigurowania zbierania danych: W Google Analytics w zakładce administracja przejdź na poziom widoku i pod linkiem Ustawienia widoku > Śledzenie wyszukiwania w witrynie kliknij Włącz oraz podaj zmienną w jakiej przechowywana jest wyszukiwana fraza. Jak znaleźć tą zmienną? Wpisz coś w wyszukiwarkę na Twojej stronie. Jeśli w Twojej wyszukiwarce wygląda to tak jak w Zalando (https://www.zalando.pl/dzieci/?q=testowe+s%C5%82owo) to parametrem wyszukiwania jest q. Jeśli tak jak na Allegro: https://allegro.pl/listing?string=test, to parametrem wyszukiwania jest string.
[ OBRAZEK 1] Konfiguracja raportu wyszukiwani w Google Analytics
Co jeśli nie masz takiego parametru. jak na przykład Answear.com [ ( przykład: https://answear.com/p/wyszukiwanie/q-test)? Musisz albo zmienić adresację, albo delikatnie hackować zbieranie, ale nadal jest to możliwe.
Podpowiedź: raport zbiera dane od momentu jego konfiguracji. Jeśli chcesz dostać się do wcześniej zbieranych danych, a każda strona wyników wyszukiwania miała słowo kluczowe w tytule strony lub w adresie url (np.: Zalando dla szukanego słowa klapeczki ma url: https://www.zalando.pl/dzieci/?q=klapeczki) to znajdziesz takie strony w raporcie Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony stosując odpowiedni filtr na elementy wspólne powyższego adresu.
W raporcie zobaczysz, czego szukają użytkownicy witryny oraz poznasz ważne parametry, takie jak: % wyjść z wyszukiwania, % zawężeń wyszukiwania, czas po wyszukiwaniu czy średnia głębokość wyszukiwania. Do analizy podejdź wielotorowo: analiza top10 wyszukiwań plus analiza długiego ogona pod kątem wzorców. Dodatkowo szukasz odchyleń od normy, które wskazują np.: na pytania bez wyników wyszukiwania albo problemy wyszukiwarki z odmianami słów przez przypadki czy liczby. tu również odkryjesz, że powinieneś ulepszać tytuły i opisy produktów o słowa po jakich szukają ich użytkownicy.
[ OBRAZEK 2 ] Przykładowy raport wyszukiwania w Google Analytics
2 Optymalizacja szybkości działania
Wiele osób uruchamiając narzędzia do analizy szybkości ładowania się strony używa ich na stronie głównej sklepu oraz na karcie produktu i kategorii. Nie wolno nam zapomnieć jednak o wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, wspomniane popularne strony zazwyczaj są już wcześniej zoptymalizowane dla użytkownika w cache, a wyniki wyszukiwania dla nowych słów na pewno nie. Dlatego testuj to z głową uruchamiając Lighthouse (darmowa wtyczka do Chrome uruchamiana w zakładce Audits w konsoli, konsolę uruchomisz przyciskiem F12) raczej przez stronę web.dev lub w PageSpeed Insights testując wyniki dla jakiegoś losowego, ale występującego w Twoich produktach słowa. Ważne, żeby było tam trochę wyników, a nie pusta strona.
[OBRAZEK 3] Analiza dla wyników wy...