Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka

27 marca 2020

5 aspektów wyszukiwarki lokalnej wpływających na wynik sklepu

61

Wyszukiwarka lokalna to bardzo ważny element każdego e-commerce, a jednak nie każdy zajmujący się marketingiem sklepów o tym wie i docenia jej znaczenie. Od bycia świetnym źródłem ruchu z organic po bycie miejscem, gdzie tracimy wielu klientów, strony wyników wyszukiwania mają ważną rolę w Twoim e-commerce. Sprawdź, czy znasz te 5 aspektów ich optymalizacji i wykorzystania.
 

1 Analityka

Jeśli nie analizujesz tego, co użytkownicy wpisują w Twoją wyszukiwarkę lokalną, jesteś na straconej pozycji. Brak danych to brak zmian i możliwości podejmowania decyzji. Zacznij od skonfigurowania zbierania danych: W Google Analytics w zakładce administracja przejdź na poziom widoku i pod linkiem Ustawienia widoku > Śledzenie wyszukiwania w witrynie kliknij Włącz oraz podaj zmienną w jakiej przechowywana jest wyszukiwana fraza. Jak znaleźć tą zmienną? Wpisz coś w wyszukiwarkę na Twojej stronie. Jeśli w Twojej wyszukiwarce wygląda to tak jak w Zalando (https://www.zalando.pl/dzieci/?q=testowe+s%C5%82owo) to parametrem wyszukiwania jest q. Jeśli tak jak na Allegro: https://allegro.pl/listing?string=test, to parametrem wyszukiwania jest string.

[ OBRAZEK 1] Konfiguracja raportu wyszukiwani w Google Analytics

Co jeśli nie masz takiego parametru. jak na przykład Answear.com [ ( przykład: https://answear.com/p/wyszukiwanie/q-test)? Musisz albo zmienić adresację, albo delikatnie hackować zbieranie, ale nadal jest to możliwe. 

Podpowiedź: raport zbiera dane od momentu jego konfiguracji. Jeśli chcesz dostać się do wcześniej zbieranych danych, a każda strona wyników wyszukiwania miała słowo kluczowe w tytule strony lub w adresie url (np.: Zalando dla szukanego słowa klapeczki ma url: https://www.zalando.pl/dzieci/?q=klapeczki) to znajdziesz takie strony w raporcie Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony  stosując odpowiedni filtr na elementy wspólne powyższego adresu.

W raporcie zobaczysz, czego szukają użytkownicy witryny oraz poznasz ważne parametry, takie jak: % wyjść z wyszukiwania, % zawężeń wyszukiwania, czas po wyszukiwaniu czy średnia głębokość wyszukiwania. Do analizy podejdź wielotorowo: analiza top10 wyszukiwań plus analiza długiego ogona pod kątem wzorców. Dodatkowo szukasz odchyleń od normy, które wskazują np.: na pytania bez wyników wyszukiwania albo problemy wyszukiwarki z odmianami słów przez przypadki czy liczby. tu również odkryjesz, że powinieneś ulepszać tytuły i opisy produktów o słowa po jakich szukają ich użytkownicy.

[ OBRAZEK 2 ] Przykładowy raport wyszukiwania w Google Analytics

2 Optymalizacja szybkości działania

Wiele osób uruchamiając narzędzia do analizy szybkości ładowania się strony używa ich na stronie głównej sklepu oraz na karcie produktu i kategorii. Nie wolno nam zapomnieć jednak o wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, wspomniane popularne strony zazwyczaj są już wcześniej zoptymalizowane dla użytkownika w cache, a wyniki wyszukiwania dla nowych słów na pewno nie. Dlatego testuj to z głową uruchamiając Lighthouse (darmowa wtyczka do Chrome uruchamiana w zakładce Audits w konsoli, konsolę uruchomisz przyciskiem F12) raczej przez stronę web.dev lub w PageSpeed Insights testując wyniki dla jakiegoś losowego, ale występującego w Twoich produktach słowa. Ważne, żeby było tam trochę wyników, a nie pusta strona.

[OBRAZEK 3] Analiza dla wyników wyszukiwania z narzędzi web.dev

3 Nowe słowa kluczowe

Raport wyszukiwania w witrynie to kopalnia pomysłów na nowe słowa kluczowe. Weryfikuj listy najczęstszych wyszukiwań i szukaj w nich wzorców, które możesz wdrożyć w całym sklepie. Załóżmy, że Twoi użytkownicy wpisują tania lodówka, a Ty nie masz takiego słowa w opisie. Sprawdź w planerze słów kluczowych lub narzędziu Senuto, czy takie słowa mają potencjał i stwórz odpowiedni tag lub nawet kategorię "Tanie lodówki", aby wyniki wyszukiwania miały co zwracać dla takich zapytań.

[OBRAZEK 4]  Analiza bazy potencjału słów kluczowych w Senuto

Dobrą praktyką jest analiza wpisywanych słów pod kątem uzupełniania nimi kampanii SEO oraz kampanii Google Ads. Jedną z bardzo ciekawych obserwacji jest fakt, że wielu użytkowników trafiających na stronę z ogólnych słów kluczowych dotyczących marki czy nazwy producenta używa wyszukiwarki lokalnej, aby zawęzić te wyniki. To idealny moment, aby wygrać te niszowe zapytania - zadowolony z wyników wyszukiwania użytkownik nie wróci do Google.

Podpis: Użytkownicy znając dobrą markę szukają konkretnych pozycji już wewnątrz serwisu. Dobra wyszukiwarka lokalna gwarantuje wysoki poziom konwersji ze słów dotyczących marki.

4 Indeksacja w Google

    Wielu specjalistów SEO oburzy się na myśl o indeksowaniu wyników wyszukiwania lokalnej wyszukiwarki, ale jest to jeden z rewelacyjnych sposobów na dodatkowy ruch. Musisz pamiętać o kilku zasadach optymalizacji oraz o unikaniu kanibalizacji wyników. Idealny system zakłada:

  • dobre nagłówki <title> oraz <h1> na stronie
  • wykluczenie z indeksacji podstron bez wyników, lub nawet z mniej niż 1-3 produktami
  • nie indeksowanie wyników, które odpowiadają nazwie kategorii czy konkretnego produktu, do tego celu możesz użyć parametrów noindex lub jako plan B tagu canonical
  • moderację tego, co indeksujemy, m.in. po to, aby nie tworzyć stron słów kluczowych, które nie są wyszukiwane ( te dane pobierzesz z Planera Słów Kluczowych w Google Ads lub narzędzia Senuto

5 Umiejscowienie wyszukiwarki

Od tego, gdzie jest wyszukiwarka wiele zależy. Jeśli wyeksponujesz ją, zyskasz więcej danych, jeśli ukryjesz jak Apart.pl, nie spodziewaj się wielu wyszukiwań. Wygląd wyszukiwarki, szczególnie w segmencie urządzeń mobilnych, to doskonały materiał na testy za pomocą Google Optimize. Najgorsze

co możesz zrobić to rozczarować użytkownika nawigacją, wtedy szukać produktów nie będzie u Ciebie, a w Google, gdzie z ogromnym prawdopodobieństwem trafi na ofertę konkurencji.



 

Przypisy