Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności ze świata e-commerce

12 maja 2020

Koronawirus: dynamiczne zmiany w e-commerce. Kto zyska, kto straci?

154

W ostatnim czasie jesteśmy świadkami wzrostu handlu elektronicznego, który jest następstwem obostrzeń nałożonych na handel tradycyjny. Konsumenci przenieśli się na ten czas do wirtualnego świata, a epidemia bez wątpienia zmieni ich przyszłe zachowania.

Zgodnie z zapowiedziami rządzących czeka nas powolne odmrażanie gospodarki. Jesteśmy w trakcie drugiego etapu planu, w którym galerie handlowe otwierają się na klientów, przy czym na ich terenie obowiązują obostrzenia dotyczące liczby osób na metr kwadratowy. Mimo stopniowego przywracania gospodarki do życia nie wiemy, kiedy wrócimy do pełnej “normalności” i jak będzie ona wyglądała. W dłuższej perspektywie wciąż jest aktualne, że wszystkie firmy, które nie wprowadziły zdalnych usług, muszą szybko nadrobić zaległości.

Jak konsumenci reagują na pandemię?

Kilka tygodni temu, kiedy stwierdzono pierwsze przypadki zakażenia koronawirusem, mieliśmy do czynienia z tzw. “zakupami panicznymi”. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej 49% badanych zrobiło zapasy składające się głównie z produktów spożywczych, dezynfekujących i środków czystości. Co ciekawe, aż 70% z nich zgromadziło potrzebne produkty za pomocą zakupów w internecie.

Do zakupów online przekonują się też konsumenci z najstarszej grupy wiekowej. Z raportu wynika, że 12% badanych zamawia gotowe dania na wynos, z czego 27% to osoby starsze.

Firma ACI Worldwide, która obsługuje płatności elektroniczne, również zaobserwowała gwałtowny wzrost sprzedaży elektronicznej w marcu. Wolumen transakcji online w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym wzrósł o 74%. Analiza setek milionów transakcji pokazuje, w jakim stopniu COVID-19 wpłynął na handel w internecie.

Branże, które zyskują

Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej wiele sektorów zyskało okazję do wzrostu. Przede wszystkim branża spożywcza, a tym samym e-grocery. Dziś popularna sieć Frisco przyjmuje zamówienia z minimum miesięcznym wyprzedzeniem. Dla porównania, przed epidemią ich realizacja wynosiła maksymalnie 2-3 dni. Obecna sytuacja zapewne przyczyni się do docenienia sektora food tech. Po zamknięciu restauracji na ulicach pojawili się dostawcy firm, które postawiły na bezdotykową i bezgotówkową formę dowozu posiłków do domów.

Producenci środków ochronnych, takich jak odzież, rękawiczki, maseczki czy płyny dezynfekujące, nie nadążają z produkcją. Wzrost liczby zamówień odnotowują także rynki zoologiczne, suplementów czy leków bez recepty. W branży informatycznej wzrósł popyt na sprzęt i usługi do pracy zdalnej. Firma Komputronik, po zamknięciu wszystkich sklepów w galeriach handlowych, odnotowała wyraźny wzrost zakupów na swojej stronie.

Wraz ze  wzrostem zapotrzebowania e-zakupów wzrasta zapotrzebowanie na usługi kurierskie. Według danych Sendit, zgromadzonych dla “Rzeczypospolitej”, popyt na operatorów paczkowych rośnie o około 20% ponad ich naturalny wzrost organiczny.

Czy firmy były gotowe na tak szybkie zmiany?

Nagły wybuch pandemii zweryfikował, które firmy postawiły na rozwinięcie e-commerce. Detaliści, którzy obecnie nie prowadzą e-handlu, jak chociażby Primark, z pewnością zastanawiają się, czy ignorowanie zakupów online przez te wszystkie lata było właściwą decyzją.

Z kolei ci, którzy znacznie wcześniej rozpoczęli prace nad digitalizacją, dziś skupiają się na optymalizacji swoich kanałów online. Leifheit,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy