Brak wyników

Analityka , Badanie

19 marca 2020

Jak sklepy on-line radzą sobie z kryzysem koronawirusa?

0 1355

Fora dla marketerów kipią od komentarzy i wymiany informacji - spadki na giełdzie i spadki w SEO - pisze Adam. Dla szkoleń offline i restauracji - reklamy wstrzymane - dodaje Tomasz. Wszyscy zauważają spadki oglądalności. Gdy w środę 11 marca ogłoszono, że zajęcia w szkole zostaną odwołane od następnego tygodnia, w marketach i dyskontach rozpoczęło się masowe wykupywanie żywności o przedłużonej przydatności do spożycia. Klienci odeszli od komputerów, a właściciele eCommerce poczuli chłód na plecach.

W ramach badania przeanalizowano dane wybranych klientów YouLead Sales & Marketing Automation branży z eCommerce w dniach 9-16 marca 2020 r. Celem było sprawdzenie jaki wpływ miała pandemia koronawirusa na ich działalność.

Spadki oglądalności:

Klientami YouLead Sales & Marketing Automation są sklepy on-line notujące od kilku tysięcy do kilkuset tysięcy odwiedzin miesięcznie. U jednego z większych klientów YouLead w analizowanym okresie liczba użytkowników odwiedzających stronę WWW spadła o 26%, co ciekawe w tym samym czasie liczba sesji wzrosła o blisko 6%. Poniższy wykres ilustruje porównanie liczby użytkowników 9-16 marca do analogicznego okresu poniedziałek-poniedziałek w poprzednim tygodniu:

rys. 1. Spadek liczby użytkowników 9-16 marca, źródło: klient YouLead

U innych analizowanych klientów odnotowano spadki liczby użytkowników od 3% do 38%. U niektórych klientów pojawił się powolny trend wzrostowy:

rys. 2. Wzrost liczby użytkowników od 16 marca, źródło: klient YouLead

Wzrost oglądalności dzięki kampanii e-mail:

Warto w tym miejscu przytoczyć przykład jednego z klientów YouLead, który w tym trudnym okresie zdecydował się na wysłanie mailingu do zgromadzonej przy pomocy YouLead bazy mailingowej. W efekcie w analizowanym okresie liczba użytkowników wzrosła o  38% w stosunku do poprzedniego tygodnia, co pozwoliło odrobić część utraconej sprzedaży.

rys. 3. Wzrost liczby użytkowników pow wysyłce mailingu, źródło: klient YouLead

Obroty:

W analizowanym okresie wszyscy klienci YouLead zanotowali spadek obrotu, skala spadków zależała od branży i wynosiła od 21 do nawet 52%. Największe spadki zanotowała branża odzieżowa. Jedynie elektronika zanotowała wzrosty od 6 do 7%. Pocieszające jest także to, że już 16.03 w porównaniu do poprzedniego poniedziałku, u znacznej części klientów pojawił się wzrost obrotu. Spadki w stosunku do poprzedniego poniedziałku wyniosły już tylko kilka procent, a niektóre firmy zanotowały znaczne wzrosty obrotów, wynoszące od 26 do nawet 39%.

Poniżej wykres z od jednego z klientów, którego obroty wracają do poziomu sprzed tygodnia:

rys. 4. Wzrost obrotów od 16 marca 2020 r., źródło: klient YouLead

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy