Dołącz do czytelników
Brak wyników

Niezbędnik e-commerce Managera

9 listopada 2018

NR 2 (Lipiec 2018)

Interaktywność przyszłością komunikacji SMS

0 7

Sklepy internetowe z sukcesem wykorzystują kanał mobile do wspierania sprzedaży i komunikacji z klientami. Według raportu „Komunikacja SMS w Polsce” prawie połowa Polaków chce otrzymywać oferty promocyjne za pośrednictwem SMS-ów. Jak najlepiej wykorzystać współczesne możliwości SMS marketingu? Koniecznie przeczytaj ten artykuł, by zwiększyć konwersję w swoim sklepie!

Najszybsza droga dotarcia do klienta? SMS!

Większość wiadomości SMS odczytywana jest w ciągu 90 sekund od ich dostarczenia (dane: CTIA.org). Brzmi niewiarygodnie? Przypomnij sobie, ile czasu zajmuje to Tobie. Dodajmy do tego jeszcze wskaźnik otwieralności (open rate) na poziomie 98% i otrzymujemy perfekcyjne narzędzie do komunikacji z klientami. To m.in. dlatego SMS jest tak często wykorzystywany podczas zawiadamiania o sezonowej wyprzedaży czy obniżce cen. 
Co m.in. możesz komunikować poprzez SMS:

  • informacje transakcyjne: status dostawy, zmiana terminu dostawy,
  • informacje o akcjach promocyjnych i rabatach,
  • komunikacja ważnego wydarzenia,
  • indywidualny kod rabatowy (link śledzący),
  • wiadomości wykorzystujące scenariusze automatyzacji,
  • i wiele innych.

Poza tym warto stosować komunikację SMS, kiedy zależy Ci na szybkiej reakcji odbiorcy. Przykładowo: organizowany przez Ciebie konkurs właśnie dobiega końca? SMS przypominający, że zostały tylko 2 dni na wysłanie zgłoszenia, będzie strzałem w dziesiątkę. Nadchodzi „niehandlowa niedziela”, a w Twoim sklepie można robić zakupy bez ograniczeń? Wykorzystaj swoją przewagę. Ponadto – jeżeli teraz Twoim głównym kanałem kontaktu są mailingi – to świetna wiadomość, gdyż SMS jest ich skutecznym uzupełnieniem.

RCS na horyzoncie

Stoimy u progu rewolucji, którą jest technologia RCS – innowacyjne rozwiązanie wprowadzane we współpracy Google i operatorów komórkowych pozwalające na interaktywną komunikację z odbiorcami. Dzięki tej technologii sklepy internetowe mogą dowolnie angażować odbiorców w komunikację z wykorzystaniem m.in. rich media, interaktywnej mapy czy sugerowanych wariantów produktów. RCS już teraz podbija świat, natomiast realny termin wdrożenia go w Polsce pozostaje nieznany. Pojawiają się jednak informacje od operatorów o możliwych testach rozwiązania w przyszłym roku. Więcej na ten temat możecie przeczytać na naszym blogu: www.redlink.pl/blog.

Biedronka udowadnia, że zna się na rzeczy
Na RCS przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, ale już teraz możesz połączyć angażującą formę promocji i wyróżnić się wśród licznych materiałów konkurencji.

Kampania SMS-owa Biedronki pozwoliła firmie dotrzeć do osób, do których trudno byłoby trafić kanałem internetowym z uwagi na demograficzne czy behawioralne uwarunkowania.

SMS o powyższej treści otrzymali rankiem 10 kwietnia wszyscy klienci, którzy są zarejestrowani w programie lojalnościowym „Moja Biedronka”. Sieć dyskontów z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości przygotowała specjalną akcję, jakiej nie zrobiła dotychczas żadna sieć sklepów. Ale co w największej mierze zadecydowało o sukcesie tej kampanii?
 
Biedronka umiejętnie wykorzystała 2 możliwości:

  1. Połączenie jednego z najefektywniejszych kanałów promocji, jakim jest SMS, ze skuteczną, interaktywną treścią ukrytą pod linkiem, która pozytywnie wyróżnia się na tle reklam tekstowych. 
  2. Zamieszczenie w wiadomości linku do stworzonego w celach promocji landing page’a. Stronę specjalnie zbudowano w taki sposób, aby nic nadmiernie nie rozpraszało użytkownika przed dostrzeżeniem, a następnie wysłuchaniem komunikatu dźwiękowego.
Rys. 1. Jaki kanał komunikacji preferują Polacy. Źródło: KPMG

Lepiej niż reklama telewizyjna?

Przeprowadzenie kampanii SMS przy wykorzystaniu profesjonalnej platformy pozwala na szczegółową analizę efektów. Taka promocja to także ponadprzeciętna wartość wskaźnika CTR (współczynnik klikalności), niemożliwa do osiągnięcia reklamą innym kanałem. Zauważmy, że koszt dotarcia do wyselekcjonowanych odbiorców jest w tym przypadku znacznie niższy niż przy wykorzystaniu innych, tradycyjnych mediów, z ROI mogącym sięgać nawet kilku tysięcy procent.

Sukces kampanii Biedronki

Kampania, którą przeprowadziła Biedronka, pozwoliła firmie dotrzeć do osób, do których trudno byłoby trafić kanałem internetowym z uwagi na demograficzne czy behawioralne uwarunkowania. Dzięki wiadomościom SMS, które nie były ograniczone limitem i formą treści, firma mogła dużo niższym kosztem udostępniać reklamy na miarę tych telewizyjnych czy radiowych, wciąż korzystając ze wszystkich zalet SMS-ów. Najważniejsze z nich to dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, pozyskanie szczegółowych danych oraz wyselekcjonowanie leadów do przyszłych kampanii.

Rys. 2. Przykład wykorzystania technologii RCS

Interakcja? Marka Douglas skutecznie wykorzystuje MMS-y

Ta prestiżowa perfumeria do komunikacji z klientami używa wielu różnorodnych kanałów, a wśród nich atrakcyjnych dla użytkowników i angażujących MMS-ów. Prowadzi 3 rodzaje kampanii:

  • systemowe – cykliczne, np. bon rabatowy lub urodzinowy;
  • automatyczne – wysyłane na podstawie wyzwalaczy (np. welcome, VIP, up-sell, cross-sell);
  • okazyjne – jednorazowe lub sezonowe, np. nowość w ofercie.

MMS daje markom szersze niż SMS możliwości interakcji z użytkownikami i pozwala zawrzeć w komunikatach bardziej przystępne treści. Badanie skuteczności tego kanału komunikacji wykazało, że MMS doskonale wspiera inne kanały komunikacji i w wielu przypadkach konwertuje. 

Rys. 3. SMS wysłany do konsumentów przez sieć sklepów Biedronka
Rys. 4. Kampania Biedronki - SMS z linkiem i znajdujący się pod nim landing page

Możliwości SMS-a na miarę naszych czasów

Nie znamy jeszcze dokładnej daty pojawienia się technologii RCS w Polsce, dlatego marki wzbogacą swoją komunikację z klientami, stosując innego rodzaju rozwiązania. Jednym z nich jest SMS PRO PLUS dostępny w REDLINK. Ten typ wiadomości pozwala maksymalnie wykorzystać synergię potencjałów SMS marketingu i różnorodnych multimedialnych treści. Nie tylko umożliwia markom zaangażowanie klientów, ale też pozwala na zaawansowane śledzenie działań odbiorców.

 

Jakie korzyści niesie SMS PRO PLUS:

  • zniesienie ograniczeń, jakie posiada tradycyjna wiadomość tekstowa – przede wszystkim limit znaków; pod linkiem może kryć się dowolny przekaz – dedykowany landing page, video, treść audio, itp.;
  • szerokie dotarcie – taka wiadomość będzie mogła zostać otworzona na każdym telefonie z dostępem do internetu, zachowując bogactwo treści;
  • wsparcie koncepcyjne, graficzne oraz techniczne zapewnione przez ekspertów REDLINK;
  • niezawodna infrastruktura techniczna.

Jesteś gotowy na rewolucję w SMS? Daj nam znać! Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o kampaniach SMS w e-commerce, zapraszamy na naszą stronę: www.redlink.pl

 

 

Kamila Krekora
Specjalista ds. marketingu w REDLINK

Przypisy