Brak wyników

Niezbędnik e-commerce managera

9 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Pięć problemów z e-mailami transakcyjnymi, które obniżają skuteczność Twojego e-commerce

0 1809

Czym są wiadomości transakcyjne? Jak sama nazwa wskazuje, są one związane z zamówieniem towaru czy usługi, ale mogą też dotyczyć potwierdzenia wysłania formularza. To całokształt e-maili wychodzących z systemu, mających na celu zautomatyzowanie niektórych działań biura obsługi klienta.

Ty także używasz ich praktycznie codziennie, a szczególnie wtedy kiedy chcesz dokonać zakupu w sklepie internetowym. Na początku zakładasz konto, otrzymujesz e-mail z potwierdzeniem rejestracji. Następnie kompletujesz koszyk zakupowy, otrzymujesz powiadomienie o zawartości koszyka. Przy opłaceniu zamówienia na Twojego e-maila wpływa rachunek lub faktura oraz informacje o przesyłce. Już w tym prostym działaniu otrzymujesz co najmniej cztery wiadomości transakcyjne. Wyobraź sobie, że któraś z tych wiadomości nie dotarła do Ciebie — zastanawiasz się, co poszło nie tak. Prowadząc własny e-commerce, także musisz skutecznie dostarczyć te wiadomości do swojego klienta, aby był w pełni zadowolony.

1. E-maile trafiają do folderu „oferty” oraz „inne”

W celu uporządkowania komunikacji providerzy wprowadzili foldery w skrzynkach odbiorczych; dzielą się one zazwyczaj na „folder główny”, „oferty”, „inne” i „spam”. Pozwala to usystematyzować wiadomości przychodzące i unikać bałaganu informacyjnego. 

Użytkownicy poczty przyzwyczaili się, że newslettery wpadają do „ofert”, a wiadomości obsługowe, korespondencja firmowa i prywatna do „folderu głównego”. Folder główny wyświetla się domyślnie po zalogowaniu na skrzynkę, stąd tak ważne jest, żeby wiadomości transakcyjne docierały właśnie tam.

Co decyduje o przydzieleniu wiadomości do tego folderu? Przede wszystkim jakość i typ wysyłanych wiadomości. Providerzy, widząc, że wysyłasz e-maile marketingowe z tego samego adresu IP czy tej samej domeny, co wiadomości transakcyjne, bardzo często traktują je jako ten sam typ wiadomości i zamiast do skrzynki głównej, dostarczają je do zakładki „oferty”. Warto rozdzielić ten ruch — nie tylko na oddzielne adresy IP, ale również odmiennie nazywając adresy wysyłkowe:

  • dla wiadomości transakcyjnych dobrym przykładem adresu from będzie np. BOK@TwojaFirma.pl,
  • dla wiadomości marketingowych – newsletter@TwojaFirma.pl.

  
Co zrobić, aby wiadomości transakcyjne trafiały do „folderu głównego”?

  • Wdrożyć skuteczną infrastrukturę wysyłkową.
  • Rozdzielić wysyłki marketingowe od transakcyjnych.

 
2. E-maile docierają z opóźnieniem

Wiadomość transakcyjna powinna dotrzeć do odbiorcy w ciągu maksymalnie 30 s. W przybliżeniu tyle czasu zajmuje użytkownikowi przejście ze strony logowania do skrzynki odbiorczej. Jeśli ten czas się wydłuża, użytkownik zastanawia się, czy wykonał wszystkie czynności poprawnie. Często podejmuje kolejną próbę założenia konta lub rezygnuje, korzystając z ofert konkurencji.
 
Jakie czynniki mogą spowolnić wysyłkę e-maili?

Problem 1: Kolejkowanie wiadomości na poziomie infrastruktury wysyłającej e-maile.

Rozwiązanie: Taka sytuacja zdarza się w przypadku współdzielenia serwerów z innymi użytkownikami lub w momencie wysyłki dużych wolumenów e-maili marketingowych jednocześnie z transakcyjnymi. Najlepszym rozwiązaniem będzie wówczas wdrożenie dedykowanego IP tylko dla wiadomości transakcyjnych. 

Problem 2: Blokada na poziomie serwerów operatora poczty. U providerów spotykamy się z limitami – godzinnymi, dziennymi. 

Rozwiązanie: Planując wysyłkę dużych wolumenów e-maili w tym samym czasie, dobrze pomyśleć o systemach posiadających dobre relacje z najważniejszymi providerami — WP, o2, Onet, Interia.

 

3. E-maile w SPAM-ie

Z danych ReturnPath wynika, że nawet 21% zamówionych wiadomości e-mail trafia do SPAM-u lub jest całkowicie zablokowana na poziomie serwera. 

Niestety, liczne obserwacje potwierdzają, że zaledwie 5% użytkowników regularnie odwiedza skrzynkę SPAM....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy