Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

2 września 2019

NR 7 (Sierpień 2019)

Z e-commerce przez świat: Chiny (cz. I)

0 21

Jeszcze 10 lat temu chiński rynek stanowił mniej niż 1% światowego rynku e-commerce. Dzisiaj jego udział wynosi już 42%. To aktualnie największy oraz najbardziej nowoczesny rynek e-sprzedaży na świecie – i nic nie wskazuje na to, by jego rozwój miał zahamować.

Przegląd rynku – dane

W 2017 roku wartość rynku e-commerce w Chinach przekroczyła 1 bilion dolarów, tym samym przewyższając łączną wartość innych rynków kluczowych w globalnej skali: amerykańskiego (450 mld dolarów), brytyjskiego (110 mld dolarów) oraz japońskiego (95 mld dolarów).
Dane sugerują też, że wraz z dalszym postępem technologicznym i rosnącym dostępem do internetu chiński rynek będzie się dalej rozwijał. Już teraz udział e-commerce w ogólnej sprzedaży jest wysoki, a eksperci z PwC w raporcie „eCommerce in China – the future is already here” prognozują, że w 2020 roku będzie wynosił aż 25%.
Największym wyzwaniem w utrzymaniu się na chińskim rynku jest ogromna konkurencja. Zarówno lokalne biznesy, jak i międzynarodowe firmy muszą walczyć o klientów. To rynek, na którym tylko najbardziej innowacyjni są w stanie przetrwać.

Najwięksi gracze na chińskim rynku

Na rynku chińskim dominują marketplace’y, sklepy multibrandowe i takie, które umożliwiają grupowe zakupy.

Tmall – gigant w posiadaniu Alibaba Group

Tmall to najpopularniejsze miejsce e-zakupów w Chinach: korzysta z niego aż 97% chińskich e-konsumentów (PwC, raport „eCommerce in China – the future is already here”). Wielu zachodnich inwestorów sądzi, że Tmall jest chińskim odpowiednikiem Amazona. Okazuje się, że chińscy konsumenci korzystają z niego inaczej niż globalni użytkownicy korzystają z Amazona.
Okazuje się, że chińscy konsumenci chętniej korzystają z Tmalla jako pomocnika w zakupach niż globalni e-kupujący z Amazona: większość z nich na nim rozpoczyna swoją ścieżkę zakupową i sprawdza ceny produktów.
Być może jest to wynikiem położenia nacisku na rozrywkowy aspekt witryny oraz publikację atrakcyjnych treści. Na Tmallu znajdziemy bowiem filmy wideo i live streamingi z udziałem influencerów oraz gry i zawody – również z udziałem wirtualnej rzeczywistości. To nie tylko przyciąga klientów, ale też pomaga budować społeczność wokół tej platformy zakupowej.

JD.com

Portal zakupowy JD.com w 2017 roku został uznany za trzecią najszybciej rozwijającą się firmę handlową na świecie. Jej popularność może być związana z innym modelem biznesowym niż Tmall. JD.com nie pośredniczy między kupującym a sprzedawcą, tylko sam kupuje produkty od markowych dostawców i dystrybuuje je z użyciem własnej sieci logistycznej.
JD.com wykorzystuje kontrolę nad sprzedawanym produktem i całym procesem logistycznym, aby przedstawić siebie jako bardziej zaufaną platformę przy zakupie droższych, markowych towarów. Na chińskim rynku, walczącym z wszechobecnymi podróbkami, to bardzo dobry wyróżnik.

Pinduoduo

To witryna popularna wśród Chińczyków, którzy chcą robić zakupy naprawdę tanio. Pinduoduo – nazywany w skrócie PDD – pomaga dotrzeć bezpośrednio do producentów produktów, dzięki czemu e-konsument nie musi ponosić kosztów pośredników.
Dodatkowo PDD stosuje loterie i zakupy grupowe, aby zwiększyć liczbę klientów i pozyskać dane użytkowników. Jak to działa? Grupa kilkudziesięciu osób wpłaca depozyt, dzięki któremu może wziąć udział w losowaniu produktu po bardzo atrakcyjnej cenie. Loteria wskazuje, która osoba z grupy ma prawo do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy