Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka

16 marca 2020

Jak skrócić czas ładowania strony i poprawić SEO?

29

Firma Yahoo zwiększyła ruch na stronie o 9% ,dzięki redukcji czasu potrzebnego na załadowanie witryny o 0.4 sekundy. Smart Furniture, amerykański gigant branży meblarskiej, po optymalizacji czasu ładowania strony, zanotował wzrost ruchu organicznego aż o 20%.

Szybkość ładowania jeszcze nigdy nie była tak istotna. Dzisiejszy konsument jest coraz mniej cierpliwy. Oczekuje natychmiastowego dostarczenia treści, bez zbędnego oczekiwania. To dlatego prędkość wczytywania strony stała się gorącym tematem ostatnich lat. Dotyka to szczególnie branżę sklepów internetowych, gdzie solidnie zbudowana witryna stanowi fundament zyskownego biznesu.

 

Czym dokładnie jest szybkość ładowania strony?

To parametr wskazujący jak długo użytkownik będzie czekał na wyświetlenie się treści strony. Czas ładowania liczony jest od momentu wejścia na witrynę do chwili, gdy cała jej treść zostanie załadowana. Im mniej czasu upłynie do etapu wyświetlenia treści, tym lepiej. Każdy dbający o klienta sklep internetowy dąży do zredukowania czasu ładowania do minimum. Płynie bowiem z tego rodzaju optymalizacji wiele korzyści.

Jednym z powodów dla których warto zainteresować się skróceniem czasu ładowania strony to wpływ na konwersje. Powolne strony cechują się słabą konwersją, natomiast szybkie konwertują lepiej. Dzisiejsi klienci są coraz bardziej niecierpliwi, i niechętnie czekają na ładowanie powolnej strony.

Efekt ten jest jeszcze mocniej dostrzegalny w przypadku użytkowników smartfonów. Urządzenia te potrzebują zazwyczaj więcej czasu na załadowanie witryny w porównaniu do komputerów. Wynika to niejednokrotnie z wolniejszego połączenia internetowego oraz ze słabszej mocy obliczeniowej, która również ma wpływ na czas ładowania. Ponadto, użytkownikom smartfonów zdarza się dokonywać zakupów w strefach o słabszym zasięgu telefonii komórkowej, co dodatkowo wpływa na wydłużenie czasu ładowania strony. Liczne badania pokazują, że istnieje korelacja pomiędzy czasem ładowania, a konwersją na sklepie. Wszystkie zgodnie dowodzą, że wydłużenie czasu potrzebnego na załadowanie to utrata konwersji.

Wpływ szybkości strony na pozycjonowanie (SEO)

Google już dawno temu zdało sobie sprawę, że czas ładowania to jeden z kluczowych czynników wpływających na komfort poruszania się po sklepie internetowym. Czy zdarzyło Ci się kiedyś wejść na określoną stronę i opuścić ją zanim jeszcze pokazało się cokolwiek na ekranie? Pewnie nie raz. Użytkownicy nie przepadają za takimi sklepami, a długi czas oczekiwania na załadowanie treści powoduje frustrację. Google dobrze zdaje sobie z tego sprawę – dlatego szybkość ładowania witryny widnieje już od dłuższego czasu na liście oficjalnych czynników wpływających na pozycjonowanie. Jeśli zatem dbasz o SEO, optymalizacja szybkości strony to jeden z elementów koniecznych do wdrożenia.

Wpływ szybkości strony na kampanie Google Ads

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, prawdopodobnie korzystasz z Google Ads. Pozycja Twojej reklamy, częstotliwość jej wyświetlania oraz stawka za kliknięcie determinowane są przez wiele czynników. Jednym z nich jest tak zwany wynik jakości. Im wyższy, tym lepiej. Na wynik jakości składa się kilka elementów, a jednym z nich jest szybkość strony. Jeżeli więc skrócisz czas ładowania, pomożesz również swoim kampaniom Google Ads osiągać lepsze wyniki.

Jak zbadać szybkość ładowania strony?

Jak już wiesz, Google zwraca szczególną uwagę na szybkość strony. W projekt przyspieszania stron internetowych zaangażowali się do tego stopnia, że stworzyli specjalne narzędzie do weryfikowania prędkości ładowania i diagnozowania elementów spowalniających witrynę. Narzędzie to nazywa się Google PageSpeed Insights i jest całkowicie darmowe. Wystarczy, że wkleisz adres URL swojej strony, a po chwili otrzymasz pełen raport na temat jej szybkości.

Drugim narzędziem do testowania szybkości strony jest GTmetrix. Działa analogicznie jak PageSpeed Insights, ale mierzy dodatkowo inne parametry. Warto zatem skorzystać z obu narzędzi, aby wyciągnąć stosowne wnioski.

Jak skrócić czas ładowania strony?

Wiemy już, że szybkość ładowania witryny w dzisiejszych czasach jest niezwykle istotna. Co zatem zrobić, aby strony Twojego sklepu internetowego wczytywały się szybciej?

Szybki hosting przede wszystkim

Pierwszym krokiem będzie zadbanie o odpowiedni hosting. Często przy wybieraniu firmy hostingowej nie zwracamy szczególnej uwagi na parametry serwerów, na których będą znajdować się pliki naszej strony. To powszechnie popełniany błąd. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto zainwestować w nieco lepszy hosting. W skali roku nie będzie to zbyt dużym obciążeniem dla budżetu firmowego, a ta jedna zmiana może znacząco skrócić czas ładowania.

Ostrożnie z szablonami

Jeśli jesteś na etapie tworzenia lub modernizacji sklepu internetowego, staraj się unikać szablonów. Początkowo mogą wydawać się rozsądnym rozwiązaniem, bo za kilkaset złotych można otrzymać gotowy sklep. W praktyce jednak szablony kryją w sobie wiele na pierwszy rzut oka niewidocznych błędów w kodzie. Co więcej, niektóre elementy zakodowane mogą być w dość niefrasobliwy sposób, co powoduje spadek wydajności strony.

Jako przykład weźmy bardzo rozbudowaną bibliotekę kodu JavaScript, która odpowiada wyłącznie za przesuwanie banera na stronie głównej. Kod tymczasem ładowany jest na wszelkich innych podstronach, co niepotrzebnie obciąża sklep, i przyczynia się do wolniejszego ładowania witryny. Zamiast implikacji całej biblioteki, dużo lepszym rozwiązaniem byłoby użycie tylko wybranej partii kodu, która jest niezbędna do obsłużenia omawianego w tym przykładzie banera. Dodatkowo, kod taki mógłby być umiejscowiony wyłącznie na stronie głównej, dzięki czemu pozostałe podstrony nie zostałyby spowolnione.

Jeśli zatem istnieje taka możliwość, przy realizacji sklepu postaw na wykonanie go od podstaw, zgodnie z Twoimi oczekiwaniami i potrzebami. Wbrew pozorom projekty tego typu są niewiele droższe, a jeśli weźmiesz pod uwagi ewentualne poprawki jakie mogłyby się pojawić przy okazji wyboru szablonu, może się okazać, że rozwiązanie dedykowane końcem końców będzie nie tylko lepszym, ale i tańszym rozwiązaniem.

Kompresuj zdjęcia

Zdjęcia znajdujące się na stronie to kolejny element, na który warto zwrócić szczególną uwagę. Na przeciętnym sklepie internetowym elementy te stanowią blisko połowę wagi witryny. Mówiąc prościej – czas potrzebny na wczytanie samych zdjęć może wynosić tyle samo, co ładowanie wszystkich innych elementów, takich jak kod strony, biblioteki skryptów, czy arkusze stylów CSS. Czy zatem powinniśmy zredukować ilość zdjęć produktów na naszych sklepach internetowych? Oczywiście, że nie. To jedne z elementów, na podstawie których klient podejmuje decyzje o zakupie. W celu przyspieszenia strony warto natomiast zdjęcia skompresować. Kompresja polega na zredukowaniu wagi pliku, przy zachowaniu praktycznie takiej samej jakości, jak nieskompresowany oryginał. Dzięki tej metodzie fotografie mogą być nawet o 80% lżejsze, a niewielka utrata jakości prawdopodobnie nie będzie zauważalna gołym okiem. Kompresję zdjęć możesz wykonać na własną rękę. Wystarczy, że wejdziesz na stronę tinyjpg.com, wrzucisz zdjęcia, a po chwili będą gotowe do pobrania ich nowe, skompresowane odpowiedniki.

Co jeszcze?

Na koniec warto zastosować się do wszelkich wskazówek optymalizacyjnych, jakie wyświetlają się w testach PageSpeed Insights oraz GTmetrix. Dzięki ich zastosowaniu będziesz w stanie znacząco skrócić czas ładowania strony. Część z wymienionych w rekomendacjach elementów wdrożysz samemu, jednak większość z nich będzie się wiązała z drobną pomocą programisty. Warto dodać, że usprawnienia tego rodzaju wykonywane są jednorazowo, a korzyści płynące ze skrócenia czasu ładowania strony będą długofalowe. Życzę Ci, aby Twoja strona wczytywała się równie szybko, jak nasza. Powodzenia!

Przypisy