Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zarządzanie zespołem

5 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Ufaj i radź – jak skutecznie zarządzać zdalnym zespołem pracowników

464

Zespoły zdalne, nazywane też rozproszonymi, to organizacje rządzące się innymi prawami niż te ściśnięte w jednym biurze. Jeżeli zarządzasz zespołem pracowników i do tej pory miałeś wszystkich na oku, w nowej sytuacji, kiedy wszyscy pracują z innych lokalizacjach, możesz się zastanawiać „Skąd mam wiedzieć, czy ludzie pracują, skoro ich nie widzę?”. To, co naprawdę chcesz wiedzieć, to „Jak zaufać pracownikom i jak ich kontrolować”.

Stosując metodologię zarządzania hierarchicznego, jaka do tej pory króluje w polskich firmach, można nie uzyskać właściwych rezultatów. Ciągłe monitorowanie ludzi w pracy nie tylko obciąża menedżerów, ale też powoduje frustrację i spadek wydajności samych pracowników. W efekcie taka sytuacja prowadzi do niskiej retencji pracowników, co przy obecnym rynku pracownika jest drogie i niepożądane.

W zespołach rozproszonych musi nastąpić zmiana z paradygmatu polecenia i kontroli na relacje oparte na odpowiedzialności i zaufaniu. Jak jednak zaufać ludziom, których nie widzisz, i jak nimi zarządzać?

Zacznijmy od tego, jakie korzyści niesie zaufanie.

Zaufanie a wydajność

Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, jak cenne jest zaufanie w biznesie. Ma ono jeszcze większe znaczenie wewnątrz organizacji, szczególnie tej rozproszonej. Jaki inny mechanizm zadziała, skoro nie możesz co chwilę sprawdzać, nad czym pracuje członek Twojego zespołu?

Badanie przeprowadzone przez Paula Zaka na Uniwersytecie w Claremont1 pokazało, jak wydajni są i jak się czują pracownicy w organizacjach o wysokim i niskim stopniu zaufania względem siebie. Organizacje o wysokim zaufaniu są złożone z osób o większej empatii, wrażliwości, nastawionych na współpracę, głębsze wzajemne poznawanie się, rozwój osobisty każdej z jednostek.

W opozycji do nich stoją organizacje o niskim zaufaniu, które mają tendencję do tworzenia toksycznej kultury wewnątrzzespołowej. Tam ludzie nie polecają swojego miejsca pracy znajomym, a sami planują odejść chwilę po tym, jak wyczerpią się ich personalne korzyści.

Co ciekawe, prawie 50% pracowników jest gotowych zrezygnować z 20% wyższego wynagrodzenia2 na rzecz większej elastyczności, jaką daje praca zdalna.

Z badania jasno wynika, jak wiele może zyskać firma, która jest organizacją o wysokim zaufaniu:

  • 74% mniej stresu
  • 106% więcej energii w pracy
  • 50% wyższa wydajność
  • 13% mniej dni zwolnienia chorobowego
  • 76% więcej zaangażowania
  • 29% więcej zadowolenia z życia
  • 40% mniej wypalenia zawodowego.

 

Zaufania nie da się ani uchwalić, ani nakazać, ani nawet okazać, gdy nie ma właściwych warunków. Jaka jest w takim razie rola menedżera?

  • Pozwól ludziom pracować tak, jak chcą. Rolą lidera zespołu jest przede wszystkim wytyczanie kierunku działań i monitorowanie (nie kontrola) wyników pracy. Po przeszkoleniu pozwól im realizować cele na swój sposób.
  • Mierz wynik prac, a nie włożony czas. Prawda jest taka, że jedyne, co możesz kontrolować w zespole rozproszonym, to wyniki prac. Kryteria typu: „czy Tomek zaczął pracować od rana” albo „czy Kasia nie miała zbyt wielu przerw” po prostu przestają mieć sens. Zamiast pytać zdalnego pracownika: „co dzisiaj robiłeś?”, możesz powiedzieć: „pokaż mi, co zrobiłeś”. Teraz, kiedy wszystko rozgrywa się o efekty pracy, staje się jasne, kto ciągnie zespół do przodu, a kto nie. Wreszcie też możesz bezpośrednio ocenić to, za co płacisz danej osobie i ignorować to, co nie ma znaczenia.
  • Stwórz ekosystem zacieśniający więzi w zespole. Relacje między członkami w zespole najsilniej budują wzajemne zaufanie. Wynika to stąd, że ta część mózgu, która jest aktywowana przez oksytocynę (hormon więzi i bliskości), jest jedną z jego najstarszych ewolucyjnie części. Zaufanie i towarzyskość, które umożliwia oksytocyna, są więc głęboko zakorzenione w naszej naturze. W trybie rozproszonym członkowie zespołu nie będą na siebie co chwilę wpadać. Twoim zadaniem w tej sytuacji jest inicjowanie interakcji w zespole tak, aby wszyscy mogli się poznać.
  • Wspieraj całościowy samorozwój. Miejsca pracy zapewniające wysoki poziom zaufania pomagają ludziom rozwijać się zarówno osobiście, jak i zawodowo. Inwestowanie w szerokie spektrum rozwoju ma ogromny wpływ na zaangażowanie i zatrzymanie pracownika w zespole. Liczne badania pokazują, że zdobycie nowych umiejętności zawodowych to za mało3. Okazuje się, że jeśli nie rozwijasz się jako istota ludzka, z czasem będziesz osiągał coraz gorsze wyniki. Właśnie dlatego firmy o wysokim stopniu zaufania przyjmują postawę wzrostową przy rozwijaniu talentów. 

Jeśli chcesz, aby Twój zdalny zespół pracował efektywniej:pozwól pracować tak, jak chcą, mierz wyniki prac, a nie włożony czas, stwórz ekosystem, wspieraj zaangażowanie i samorozwój.

Jak zacieśnić więzi w zespole:

  1. Wykreuj miejsce typu „firmowa kuchnia”. To tutaj będą odbywać się rozmowy na dowolny temat. Może to być kanał na Slacku lub Google Hangouts Chat (aplikacje do tworzenia zespołowych chat roomów).
  2. Przyjmij zasadę używania kamery podczas wirtualnych spotkań. Uzupełnienie głosu o mowę ciała pozwala lepiej zrozumieć członka zespołu po drugiej stronie ekranu.
  3. Organizuj wspólne aktywności, które da się wykonać zdalnie. Możecie na przykład przeprowadzić test osobowościowy 16personalities.com lub test talentów Gallupa. To jednorazowe przedsięwzięcie pozwoli poznać się szybciej niż setki rozmów w wirtualnej firmowej kuchni.
  4. Spotkajcie się osobiście. Możesz raz w roku zorganizować wspólny tygodniowy wyjazd z całym zespołem w ciekawe miejsce. To idealny moment na ustalenie strategii na następny rok i głębsze zacieśnienie więzi.

Do powyższego dodaj codzienną komunikację tekstową lub głosową. Nie musi być nachalna, wystarczy, że użyjesz wystarczającej liczby słów, żeby jasno wyrazić swoje myśli.

 

Możesz czerpać inspirację od zespołów najwyżej ocenianych przez swoich pracowników i zastosować poniższe zasady:

  • Wyznaczaj jasne cele, dając autonomię w ich osiąganiu. W tym czasie zapewniaj spójne informacje zwrotne na temat postępów.
  • Od pracownika możesz oczekiwać:
  1. korzystania z sygnałów od zespołu, aby lepiej zrozumiał, kim jest i jak postrzegają go inni;
  2. poświęcenia 20 min miesięcznie na analizę tego, co udało mu się osiągnąć, a co może być wykonane lepiej;
  3. odkrywania samego siebie – poznawania coraz lepiej własnych talentów, by wybierał właściwe dla siebie role, lepszych partnerów, a Ty byś jedynie umacniał go w tym właściwymi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy