Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zarządzanie zespołem

5 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Ufaj i radź – jak skutecznie zarządzać zdalnym zespołem pracowników

0 6

Zespoły zdalne, nazywane też rozproszonymi, to organizacje rządzące się innymi prawami niż te ściśnięte w jednym biurze. Jeżeli zarządzasz zespołem pracowników i do tej pory miałeś wszystkich na oku, w nowej sytuacji, kiedy wszyscy pracują z innych lokalizacjach, możesz się zastanawiać „Skąd mam wiedzieć, czy ludzie pracują, skoro ich nie widzę?”. To, co naprawdę chcesz wiedzieć, to „Jak zaufać pracownikom i jak ich kontrolować”.

Stosując metodologię zarządzania hierarchicznego, jaka do tej pory króluje w polskich firmach, można nie uzyskać właściwych rezultatów. Ciągłe monitorowanie ludzi w pracy nie tylko obciąża menedżerów, ale też powoduje frustrację i spadek wydajności samych pracowników. W efekcie taka sytuacja prowadzi do niskiej retencji pracowników, co przy obecnym rynku pracownika jest drogie i niepożądane.

W zespołach rozproszonych musi nastąpić zmiana z paradygmatu polecenia i kontroli na relacje oparte na odpowiedzialności i zaufaniu. Jak jednak zaufać ludziom, których nie widzisz, i jak nimi zarządzać?

Zacznijmy od tego, jakie korzyści niesie zaufanie.

Zaufanie a wydajność

Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, jak cenne jest zaufanie w biznesie. Ma ono jeszcze większe znaczenie wewnątrz organizacji, szczególnie tej rozproszonej. Jaki inny mechanizm zadziała, skoro nie możesz co chwilę sprawdzać, nad czym pracuje członek Twojego zespołu?

Badanie przeprowadzone przez Paula Zaka na Uniwersytecie w Claremont1 pokazało, jak wydajni są i jak się czują pracownicy w organizacjach o wysokim i niskim stopniu zaufania względem siebie. Organizacje o wysokim zaufaniu są złożone z osób o większej empatii, wrażliwości, nastawionych na współpracę, głębsze wzajemne poznawanie się, rozwój osobisty każdej z jednostek.

W opozycji do nich stoją organizacje o niskim zaufaniu, które mają tendencję do tworzenia toksycznej kultury wewnątrzzespołowej. Tam ludzie nie polecają swojego miejsca pracy znajomym, a sami planują odejść chwilę po tym, jak wyczerpią się ich personalne korzyści.

Co ciekawe, prawie 50% pracowników jest gotowych zrezygnować z 20% wyższego wynagrodzenia2 na rzecz większej elastyczności, jaką daje praca zdalna.

Z badania jasno wynika, jak wiele może zyskać firma, która jest organizacją o wysokim zaufaniu:

  • 74% mniej stresu
  • 106% więcej energii w pracy
  • 50% wyższa wydajność
  • 13% mniej dni zwolnienia chorobowego
  • 76% więcej zaangażowania
  • 29% więcej zadowolenia z życia
  • 40% mniej wypalenia zawodowego.

 

Zaufania nie da się ani uchwalić, ani nakazać, ani nawet okazać, gdy nie ma właściwych warunków. Jaka jest w takim razie rola menedżera?

  • Pozwól ludziom pracować tak, jak chcą. Rolą lidera zespołu jest przede wszystkim wytyczanie kierunku działań i monitorowanie (nie kontrola) wyników pracy. Po przeszkoleniu pozwól im realizować cele na swój sposób.
  • Mierz wynik prac, a nie włożony czas. Prawda jest taka, że jedyne, co możesz kontrolować w zespole rozproszonym, to wyniki prac. Kryteria typu: „czy Tomek zaczął pracować od rana” albo „czy Kasia nie miała zbyt wielu przerw” po prostu przestają mieć sens. Zamiast pytać zdalnego pracownika: „co dzisiaj robiłeś?”, możesz powiedzieć: „pokaż mi, co zrobiłeś”. Teraz, kiedy wszystko rozgrywa się o efekty pracy, staje się jasne, kto ciągnie zespół do przodu, a kto nie. Wreszcie też możesz bezpośrednio ocenić to, za co płacisz danej osobie i ignorować to, co nie ma znaczenia.
  • Stwórz ekosystem zacieśniający więzi w zespole. Relacje między członkami w zespole najsilniej budują wzajemne zaufanie. Wynika to stąd, że ta część mózgu, która jest aktywowana przez oksytocynę (hormon więzi i bliskości), jest jedną z jego najstarszych ewolucyjnie części. Zaufanie i towarzyskość, które umożliwia oksytocyna, są więc głęboko zakorzenione w naszej naturze. W trybie rozproszonym członkowie zespołu nie będą na siebie co chwilę wpadać. Twoim zadaniem w tej sytuacji jest inicjowanie interakcji w zespole tak, aby wszyscy mogli się poznać.
  • Wspieraj całościowy samorozwój. Miejsca pracy zapewn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy