Dołącz do czytelników
Brak wyników

Extra dodatek - branża fashion

1 marca 2019

NR 4 (Luty 2019)

Moda na rabaty w branży modowej

330

Polityka rabatowa to trudna sztuka. Jej sekret tkwi w odpowiednim wyważeniu poziomu przyznawanych rabatów, tak aby jednocześnie mobilizować klientów do dokonania zakupów oraz zapewniać firmie zyski i opłacalne funkcjonowanie. Jak zatem zarządzać polityką rabatową w e-commerce, gdzie w ciągu roku przypada niezliczona liczba akcji promocyjnych, operujemy tysiącami produktów, a jednocześnie mamy setki możliwych scenariuszy promocyjnych?

Od planowania do realizacji w elastycznym stylu

Zarządzanie licznymi kampaniami marketingowymi i sprzedażowymi może przysporzyć wiele dodatkowej pracy (zwłaszcza jeśli nasze działania nie będą poprawnie ustrukturyzowane). Może też okazać się niebezpieczne dla bilansu finansowego firmy. Właśnie dlatego każdy e-commerce menedżer, szczególnie w branży modowej, musi mieć do swojej dyspozycji narzędzie do planowania i wdrażania polityki rabatowej. Musi być ono gotowe do testowania nowych polityk rabatowych, tak aby możliwa była szybka weryfikacja poprawności założeń nowej promocji. Jak się bowiem okazuje – nie zawsze są one zgodne ze stworzonymi założeniami sprzedażowymi.
Dobrze dobrane narzędzie pozwala na tworzenie zaawansowanych kampanii oraz ułatwia zarządzanie nimi. Wpływa ono również na pozytywne doświadczenia klienta i buduje jego lojalność wobec sklepu dzięki dodatkowym rabatom oraz benefitom, a także pozwala na zwiększenie sprzedaży dzięki udzielaniu rabatów za większą ilość zakupionych produktów. Co ciekawe, umożliwia ono zarówno zarządzanie wyglądem kampanii w sklepie online, jak i definiowanie scenariuszy promocji i planowanie konkretnych dat uruchomienia kampanii.

Rys. 1. Przykład zamówienia z gratisem

Gratisy a ceny zerowe

Marki modowe stosują często scenariusz sprzedażowy, typu „kup dwa produkty, a trzeci dostaniesz gratis”. Gratisy same w sobie potrafią skłonić klienta do podjęcia decyzji zakupowej, a dodatkowo są przez marki wykorzystywane do czyszczenia magazynów. Abstrahując jednak od tego, niestety nie zawsze są one mile widziane przez system magazynowo-księgowy. Z księgowego punktu widzenia, na fakturze nie mogą się bowiem pojawiać produkty z ceną 0,00 zł. Jest jednak całkiem sprawne rozwiązanie tego problemu – wystarczy do cen gratisowych produktów doliczyć choćby grosz (lub 0,01 jednostki w innej walucie). Formalnie wartość koszyka zwiększy się o wspomniany grosz, jednak aby nie zmieniać finalnej sumy do zapłaty, musimy dokładnie tę kwotę odjąć od ceny innego produktu lub ewentualnie od ceny wysyłki. Wtedy, finalnie wszystko będzie się zgadzało.

Rys. 2. Przykładowe narzędzie do planowania i wdrażania polityki rabatowej

Rabaty, promocje i gratisy a obciążenie systemu i koszyka

Promocje z punktu widzenia marek są zazwyczaj rozpatrywane z perspektywy finansowej. Warto jednak pomyśleć też o tym, jak promocja wpłynie na działanie całego systemu pod względem technicznym. O wpływie tym możemy rozmawiać na dwóch płaszczyznach: 

  1. Pierwsza z nich to wpływ na ruch na stronie. Jest prawie pewne, że wprowadzenie promocji znacznie go zwielokrotni. Niższe ceny zawsze są bowiem dobrym magnesem na klientów. W takiej sytuacji serwery będą...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy