Polityka rabatowa to trudna sztuka. Jej sekret tkwi w odpowiednim wyważeniu poziomu przyznawanych rabatów, tak aby jednocześnie mobilizować klientów do dokonania zakupów oraz zapewniać firmie zyski i opłacalne funkcjonowanie. Jak zatem zarządzać polityką rabatową w e-commerce, gdzie w ciągu roku przypada niezliczona liczba akcji promocyjnych, operujemy tysiącami produktów, a jednocześnie mamy setki możliwych scenariuszy promocyjnych?
Od planowania do realizacji w elastycznym stylu
Zarządzanie licznymi kampaniami marketingowymi i sprzedażowymi może przysporzyć wiele dodatkowej pracy (zwłaszcza jeśli nasze działania nie będą poprawnie ustrukturyzowane). Może też okazać się niebezpieczne dla bilansu finansowego firmy. Właśnie dlatego każdy e-commerce menedżer, szczególnie w branży modowej, musi mieć do swojej dyspozycji narzędzie do planowania i wdrażania polityki rabatowej. Musi być ono gotowe do testowania nowych polityk rabatowych, tak aby możliwa była szybka weryfikacja poprawności założeń nowej promocji. Jak się bowiem okazuje – nie zawsze są one zgodne ze stworzonymi założeniami sprzedażowymi.
Dobrze dobrane narzędzie pozwala na tworzenie zaawansowanych kampanii oraz ułatwia zarządzanie nimi. Wpływa ono również na pozytywne doświadczenia klienta i buduje jego lojalność wobec sklepu dzięki dodatkowym rabatom oraz benefitom, a także pozwala na zwiększenie sprzedaży dzięki udzielaniu rabatów za większą ilość zakupionych produktów. Co ciekawe, umożliwia ono zarówno zarządzanie wyglądem kampanii w sklepie online, jak i definiowanie scenariuszy promocji i planowanie konkretnych dat uruchomienia kampanii.
![](http://forumlogopedy.pl/media/cache/resolve/thumb/uploads/5c7/926/5c7926de99f4d622648235.png)
Gratisy a ceny zerowe
Marki modowe stosują często scenariusz sprzedażowy, typu „kup dwa produkty, a trzeci dostaniesz gratis”. Gratisy same w sobie potrafią skłonić klienta do podjęcia decyzji zakupowej, a dodatkowo są przez marki wykorzystywane do czyszczenia magazynów. Abstrahując jednak od tego, niestety nie zawsze są one mile widziane przez system magazynowo-księgowy. Z księgowego punktu widzenia, na fakturze nie mogą się bowiem pojawiać produkty z ceną 0,00 zł. Jest jednak całkiem sprawne rozwiązanie tego problemu – wystarczy do cen gratisowych produktów doliczyć choćby grosz (lub 0,01 jednostki w innej walucie). Formalnie wartość koszyka zwiększy się o wspomniany grosz, jednak aby nie zmieniać finalnej sumy do zapłaty, musimy dokładnie tę kwotę odjąć od ceny innego produktu lub ewentualnie od ceny wysyłki. Wtedy, finalnie wszystko będzie się zgadzało.
![](http://forumlogopedy.pl/media/cache/resolve/thumb/uploads/5c7/926/5c7926f35af50255958107.png)
Rabaty, promocje i gratisy a obciążenie systemu i koszyka
Promocje z punktu widzenia marek są zazwyczaj rozpatrywane z perspektywy finansowej. Warto jednak pomyśleć też o tym, jak promocja wpłynie na działanie całego systemu pod względem technicznym. O wpływie tym możemy rozmawiać na dwóch płaszczyznach:
- Pierwsza z nich to wpływ na ruch na stronie. Jest prawie pewne, że wprowadzenie promocji znacznie go zwielokrotni. Niższe ceny zawsze są bowiem dobrym magnesem na klientów. W takiej sytuacji serwery będą...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!