Dołącz do czytelników
Brak wyników

Extra dodatek - branża fashion

1 marca 2019

NR 4 (Luty 2019)

Logistyka branży fashion – rozwiązania „szyte na miarę”

275

Obsługa każdego klienta wymaga zindywidualizowanego podejścia. W zależności od posiadanego asortymentu (ubrania, obuwie, akcesoria modowe) występują spore różnice zarówno w oczekiwaniach klientów, jak i w fizycznej oraz systemowej obsłudze towaru. Inaczej wygląda obsługa klienta produkującego przemysłowe klimatyzatory dla jednego kraju z niewielką, jednostkową roczną sprzedażą, a zupełnie inaczej klienta e-commerce wysyłającego dziennie kilkaset czy kilkadziesiąt tysięcy paczek po całej Europie. W tym artykule skupimy się na rynku odzieżowym.

Fast-fashion

Obszarem, w którym logistyka branży fashion przeżywa ogromny rozwój, jest tzw. fast-fashion. Duzi producenci zdecydowali o zwiększeniu częstotliwości zmiany kolekcji, by móc zadowolić jak największe rzesze klientów i by szybciej reagować na zmiany w modzie.
W wielu przypadkach nie mamy już do czynienia, jak w tradycyjnym modelu, z dwoma czy czterema sezonami rocznie, ale coraz częściej spotyka się modele 6-, 8- i 12-sezonowe (m.in. stosowane przy sprzedaży katalogowej). 
Mnogość modeli, rozmiarów i kolorów wymusza znaczny wzrost zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, a także zwiększa ryzyko popełnienia błędów przy kompletacji i wysyłce.

Ważne procesy w obsłudze branży fashion

Operator logistyczny wyspecjalizowany w obsłudze branży fashion wie, jak sprostać wielu wyzwaniom, ma systemy zoptymalizowane pod kątem obsługi 
e-commerce & fashion, a także procesy przygotowane na takie operacje, jak:

  • Przyjęcie towaru – prawidłowe przyjęcie towaru i jego rozlokowanie umożliwia jego prawidłową i terminową wysyłkę (pamiętaj! Trash in = trash out!).
  • Kontrola jakości oraz ilości.
  • Składowanie:
    • różne systemy składowania w zależności od asortymentu i wielkości pobrań,
    • różne metody składowania (modele, rozmiary, kolory itd.),
  • Systemy raport owe/wskaźnikowe.
  • Wprowadzenie nowych produktów do portfolio.
  • Kompletowanie zamówień: 
    • różne systemy pobierania towaru z sortingiem lub bez,
    • podział zamówień na różne obszary magazynu,
    • systemy RF umożliwiające bezbłędną kompletację,
    • systemy automatyzujące   (np. regały Kardex sprawdzające się przy akcesoriach modowych, zegarkach, biżuterii).
  • Przygotowanie do wysyłki:
    • odpowiednio obrandowane opakowania albo stworzone specjalnie na potrzeby klienta paczki, dzięki którym marka będzie bardziej eksponowana,
    • spakowanie oraz przygotowanie zamówienia zgodnie z wytycznymi (impregnowanie odzieży, sposób pakowania paczek, np. papier prezentowy czy świąteczny, wkładanie materiałów promocyjnych, gratisów, kuponów rabatowych itd.),
    • liczne usługi dodane personalizujące produkt (liściki).
  • Organizacja całego łańcucha dostaw: 
    • B2B/B2C, czasami oba.
  • Krótki czas dostawy (w Polsce w ciągu 24 godz.).
  • Obsługa zwrotów (w Polsce na poziomie nawet do 30%, a w niektórych krajach Unii Europejskiej nawet do 70%).
  • Integracja systemowa łącząca system klienta z systemem zarządzania magazynem (WMS) operatora.

Customer Experience

Kilkanaście lat temu rynek fashion e-commerce w Polsce i na świecie raczkował, a dzisiaj jest to biznes wart miliardy euro. Statystyczny kupujący nie widzi ogromu przedsięwzięcia ani nakładu pracy związanego z tym, aby zamówienie dotarło do niego w ciągu 24 godz. Nie widzi i nie chce widzieć – zależy mu na tym, aby jak najszybciej otrzymać zamówiony przez siebie towar, w odpowiedniej ilości, w odpowiednim stanie i w dogodnym dla miejscu. Jeśli któryś z tych warunków nie zostanie spełniony, następnym razem skorzysta z oferty konkurencyjnego sklepu. I nawet jeśli będziemy mieli najtańszy produkt, to zamówi go w droższym sklepie, w którym nie ma nabytych negatywnych doświadczeń zakupowych.
A doświadczenie zakupowe ściśle powiązane z produktem to jeden z wielu elementów składających się na Customer Experience (CX). Na pozostałe ma wpływ operator logistyczny i są to:

  • Sposób pakowania, jakość opakowania.
  • Terminowość realizacji zamówienia.
  • Dodatki personifikujące. 
  • Szybkość rozpatrzenia reklamacji.

Oczywiście wiele, szczególnie polskich firm, wybiera operatora w myśl idei „dobry, bo tani”. Jest to jednak najgorsze rozwiązanie, którego skutki mogą niekiedy zagrozić prężnie rozwijanemu biznesowi.

Operacja skrojona „na miarę”

Wzrosty sprzedaży, jakie odnotowują firmy rokrocznie, są bardzo duże, niejednokrotnie przekraczają poziom 30%. Operatora logistycznego też trzeba sobie „skroić na miarę” i wybrać takiego, który będzie najlepszy właśnie dla Twojego biznesu. 

Automatyzacja

W dobie rosnących kosztów i niedoborów na rynku pracy pytanie o automatyzację pojawia się coraz częściej. O ile nie sprzedajesz powyżej kilku tysięcy paczek dziennie, temat Cię jednak nie dotyczy, gdyż koszt udźwignięcia inwestycji jest znaczący. Inaczej wygląda sytuacja, gdy operator posiada już całkowicie lub częściowo zamortyzowany system (np. ex), który dodatkowo obsługuje produkty kilku firm. Wówczas warto rozważyć ofertę takiego ope...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy