Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologia i logistyka

30 kwietnia 2019

NR 5 (Kwiecień 2019)

Zarządzanie łańcuchem dostaw od pozyskania towaru w Azji przez efulfillment do dostarczenia produktu do klienta

340

Wiele firm, nie tylko z branży e-commerce, pozyskuje swoje produkty od różnych producentów z rynków azjatyckich, dlatego też w niniejszym artykule postaramy się przybliżyć Wam przykładowy proces organizacji łańcucha dostaw od momentu pozyskania towaru w Chinach, przez transport drogowy, konsolidację, transport morski lub kolejowy do Polski, kwestie celne, transport do centrum dystrybucyjnego, fulfillment magazynowy i dostawy B2C.

Dokonując zakupu towaru, w pierwszej kolejności ustalasz warunki dostawy, czyli tzw. INCOTERMS®2010, co ma oczywiście wpływ na cenę.

INCOTERMS®2010 określają prawa i obowiązki stron kontraktu handlowego oraz dostawy towaru. Wykorzystywane są do podziału kosztów transakcji, transportu, odpowiedzialności i ryzyka między stronami. W przewozie morskim w większości przypadków stosuje się warunki FOB, a w przewozie kolejowym EXW. 

 

TABELA 1. Warunki transportu najczęściej stosowane przy zakupie towarów z Dalekiego Wschodu
EXW (Ex Works) – 
miejsce odbioru towaru
Sprzedający wystawia towar do dyspozycji kupującego w umówionym punkcie wydania (zazwyczaj jest to zakład produkcyjny, magazyn sprzedającego), w tym punkcie ryzyko utraty czy uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego. Po stronie kupującego są również organizacja transportu, załadunek towaru na środek transportu oraz formalności eksportowe. Sprzedający ma obowiązek dostarczenia dokumentów handlowych (faktury i specyfikacji towaru).
FOB (Free on board) – port załadunku  Sprzedający organizuje transport i dostarcza towar do wyznaczonego portu załadunku, odprawa celna eksportowa jest również w jego gestii. Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego, gdy towar zostanie załadowany na statek. Kupujący zawiera umowę przewozu towaru morzem i powiadamia sprzedającego o terminie dostawy do portu oraz podaje nazwy statku. Odprawa celna importowa jest po stronie kupującego.
CFR/CIF (Cost, freight/
/cost, insurance, freight) – port przeznaczenia
Sprzedający zawiera umowę przewozu towaru morzem do portu przeznaczenia, dokonuje odprawy celnej eksportowej i w przypadku CIF dokonuje ubezpieczenia towaru na dobro kupującego. Ryzyko utraty czy uszkodzenia towaru przechodzi 
ze sprzedającego na kupującego po załadowaniu towaru na statek. Kupujący ponosi koszty wyładunku towaru w porcie przeznaczenia i odprawy celnej importowej. 



Spedytor

Ważnym aspektem przy zakupie towarów jest utrzymanie gestii transportowej. Kupujący przy wyborze przewoźnika ma realny wpływ na koszty transportu, a co za tym idzie, na ostateczną cenę towaru (warunki FOB, EXW). Najmniej korzystne są warunki CIF/CFR,gdzie kupujący nie ma wpływu na wybór np. operatora morskiego, i wówczas, aby podjąć kontener z portu musi opłacić z góry narzucone koszty przeładunkowe i dokumentacyjne. Koszty te są znacznie wyższe niżby kupujący opłacił, posiadając gestię transportową i bukując przewóz z operatorem morskim. 

Warto oddać organizację transportu towaru wyspecjalizowanym firmom spedycyjnym, które w imieniu klienta zadbają w odpowiedni sposób o sprowadzenie towaru. Spedytor ma obowiązek dołożenia wszelkich starań, aby usługa została zrealizowana skutecznie i profesjonalnie. Wybierze najlepszą ofertę przewozową, optymalną trasę, skompletuje dokumenty, dokona odprawy celnej, ubezpieczenia towaru, a w sytuacjach kryzysowych skutecznie i błyskawicznie podejmie odpowiednie decyzje w celu zabezpieczenia dobra towaru. Zleceniodawca dzięki temu zaoszczędza swój czas i pieniądze. Dbałość o dobro powierzonego towaru jest celem każdego profesjonalnego spedytora.

W opisie procesu posłużymy się przykładem organizacji przesyłki morskiej pełnokontenerowej FCL z Chin na warunkach EXW.

Pierwszym etapem jest kontakt z załadowcą, ustalenie daty gotowości towaru oraz rodzaju kontenera. Następnie składamy booking u armatora i po otrzymaniu potwierdzenia miejsca na statku, aranżujemy podjęcie towaru od załadowcy. Przygotowujemy dokumenty przewozowe, plombujemy kontener i dokonujemy odprawy celnej eksportowej w porcie wyjścia. Na podstawie dokumentów handlowych, w zależności od umowy pomiędzy kontrahentami, sporządzamy dokumenty przewozowe (oryginalny konosament – Bill of Lading lub SWB – Sea Way Bill). 

Towar może zostać dodatkowo „przeprocesowany” w oddziałach operatora lub u jego partnerów.
 

Oprócz dosyć szeroko stosowanej konsolidacji towarów przyjeżdżających od wielu dostawców do pełnych jednostek kontenerowych, firmy takie jak Prime Cargo świadczą też usługi dodatkowe. Jest wśród nich np.:

  • kontrola jakościowa i ilościowa towaru,
  • paletyzacja towaru,
  • specyficzne usługi dla branży e-commerce & fashion, takie jak:
    - sortowanie, 
    - prasowanie, 
    - naszywanie i zszywanie, 
    - etykietowanie, 
    - pakowanie, 
    - wieszanie.


Morze

Po wyjściu statku z portu jego trasa do miejsca wyładunku jest monitorowana. W porcie „zwalniany jest towar” i dokonywana jest odprawa celna importowa (o ile oczywiście towar nie jest transportowany do składu celnego). Aranżowana jest dostawa do odbiorcy. 

Spedytor na każdym etapie realizacji transportu monitoruje przesyłkę i udziela odpowiednich informacji klientowi. W przypadku jakichkolwiek problemów reaguje błyskawicznie, aby towar dotarł na czas do odbiorcy. Dysponuje również odpowiednią wiedzą, aby zawsze moc doradzić klientowi. 
 

Odpo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy