Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologia

2 września 2019

NR 7 (Sierpień 2019)

Sprytne kreacje e-sklepów – co można zyskać dzięki modelowi SaaS?

0 75

Przy wsparciu agencji webowej możesz postawić sklep internetowy od zera, na zamówienie albo do już działającego dodać niestandardowe funkcje. Ich programiści coraz chętniej wykorzystują model SaaS. Platforma sprzedażowa odpowiada w nim za sprawne funkcjonowanie sklepu, więc można skupić się na dobrych kreacjach. Oto kilka najciekawszych projektów ostatnich miesięcy.

Z danych Bisnode Polska wynika, że w polskim internecie działa już ponad 30 tysięcy sklepów. Strategii używanych do przebicia się w tym tłumie jest co najmniej kilka. Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą i prowadzisz mały jeszcze biznes, trudno będzie Ci się oprzeć pokusie zaistnienia na rynku dzięki niskim cenom. Gdy nabierzesz biegłości w temacie, zaczniesz inwestować w pozycjonowanie strony i kampanie reklamowe lub intensywnie wykorzystasz media społecznościowe do promocji. 
Załóżmy, że stałeś się już większym graczem albo startujesz od razu z uprzywilejowanej pozycji, wprowadzasz do świata e-commerce markę o pewnej renomie i wypróbowałeś wszystkie powyższe metody. Zdajesz sobie zapewne sprawę, że przy dużej konkurencji takie działania mogą nie wystarczyć. Powinieneś wrócić do sedna biznesu i postawić na usprawnienie procesu zakupowego. Twój sklep musi oferować klientom coś więcej i wykorzystywać interaktywny potencjał e-zakupów. Wbrew obiegowej opinii nie wymaga to zaangażowania sztabu programistów do stworzenia serwisu zakupowego od zera. SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa) okazuje się nie tylko rozwiązaniem dobrym do szybkiego startu z e-sklepem, ale sprawdza się też przy zaawansowanych zadaniach. 

Oferuj więcej niż zwykły sklep

Dowodem możliwości modelu SaaS są niedawne wdrożenia Mamezi Studio wykorzystujące możliwości usługi Shoper Premium. Jedną z funkcji, która potrafi znacznie podnieść atrakcyjność sklepu w oczach klientów – niezależnie od branży, w której działasz – jest konfigurator. To aplikacja, która rozszerza standardową ofertę o możliwość stworzenia produktu dostosowanego do własnych potrzeb. Stosowana jest w takich branżach, gdzie klienci cenią sobie możliwość personalizacji produktu: w celu podkreślenia własnego stylu – jak odzieżowa (np. własny napis na koszulce), z przyczyn praktycznych – jak meblowa (wymiary regału dopasowane do ilości miejsca w pokoju), z powodu ograniczeń budżetowych – jak motoryzacyjna (auto o różnych parametrach silnika).
Wśród niedawnych konfiguratorów przygotowanych przez Mamezi znajdziemy m.in. narzędzie do „pokolorowania” własnej sofy stworzone dla sklepu Vero.pl. Rozwiązanie to pozwala na wybór materiału na pokrycie bazy, boków i poduszek z palety barw i na bieżąco pokazuje wpływ tych decyzji na cenę produktu (rys. 1).
Jeszcze więcej możliwości do wyboru mają osoby, które postanowią „stworzyć” swoje łóżko w sklepie Meblemagnat.pl. Konfigurator w kilka sekund pomaga określić jego wymiary, gatunek drewna oraz rodzaj materaca czy pokrowca i równie szybko przekonać się, że największy wpływ na cenę ma nie rama, a rodzaj materaca. 

Wywołaj (i przetrwaj) szturm klientów

Podobnym rodzajem innowacji w e-sklepie jest specjalna podstrona z promocjami. Wszyscy wchodzimy do sieci ze względu na błyskawiczny dostęp do aktualności. Dlaczego więc nie odświeżać oferty co kilka minut? Przykładem takiego wdrożenia jest sklep Outletmeblowy.pl i strona promocji „Gorący Czwartek”. W ramach akcji specjalnej co godzinę na stronie pojawiają się nowe produkty w specjalnych cenach. W przypadku takich atrakcyjnych akcji promocyjnych wyzwaniem jest nie tyle napisanie samej aplikacji co obsłużenie zwiększonego ruchu wywołanego przez napływ nowych użytkowników, odświeżających regularnie stronę. 
 

Rys. 1. Konfi gurator mebli zaprojektowany dla sklepu Vero.pl

 

Rys. 2. Podstrona promocji „Gorący Czwartek” przygotowana dla
sklepu Outletmeblowy.pl

 

Rys. 3. Liczba odsłon dla sklepu Outletmeblowy.pl z wyraźnie widocznym
wzrostem podczas promocji „Gorący Czwartek”


Sytuacja, gdy ruch w sklepie zwiększony jest tylko czasowo, wyraźnie pokazuje przewagę modelu SaaS nad e-sklepem postawionym na własnym serwerze. Kluczową różnicą jest fakt, że w przypadku własnego serwera wraz z rozwojem sklepu, a więc wzrostem ruchu i sprzedaży, zwiększają się koszty serwera, który byłby w stanie ten ruch i sprzedaż obsłużyć. Im większy ruch, tym większe problemy z ładowaniem się strony, a zatem i straty na sklepie spowodowane opuszczeniem go prze...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy