Brak wyników

Aktualności ze świata e-commerce

20 marca 2023

ScrollyTelling - czyli nowe możliwości stron WWW (scrollowanie)

0 1464

Co łączy Apple, Mercedesa i Twoją stronę w przyszłości? Angażujący scrollytelling, od którego trudno się oderwać. Zobacz, co warto o nim wiedzieć oraz jak wdrożyć go na swojej stronie WWW.

Nie bez powodu scrolling storytelling z powodzeniem jest wykorzystywany w marketingu i reklamie. Dlaczego? Bo pozwala na stworzenie angażującej interaktywnej historii. Takiej, która przyciąga uwagę, zaznajamia z marką i zachęca do działania. Dowiedz się, na czym polega scrollytelling, jakie marki z niego korzystają i poznaj powody, dla których warto bliżej zainteresować się tym tematem.

Czym jest scrollytelling?

Scrollytelling to metoda opowiadania historii na stronie internetowej. Jak sama nazwa wskazuje, polegająca na przewijaniu treści w dół, dzięki czemu przy każdym scrollowaniu pojawiają się kolejne elementy opowieści. Sprawia to, że odbiorcy z zaangażowaniem czytają, oglądają, czy słuchają dalszej części interaktywnej historii. Storytelling wykorzystuje nie tylko tekst, ale różne typy multimediów, by utrzymać zaciekawienie użytkowników i sprawić, że zostaną oni do samego końca przekazu.
 


Jak scrollytelling może wesprzeć Twój biznes?

Scrollytelling to genialne wsparcie promocyjne Twojego biznesu. I to takie, które możesz z powodzeniem wykorzystać do zaprezentowania swojej oferty, produktu, a także misji marki.

Sposób na zachęcenie do zakupu produktu lub usługi: odpowiednio skonstruowana historia rewelacyjnie przedstawi Twój produkt albo usługę. A do tego nienachalnie zachęci do zakupu. Wykorzystując różne multimedia takie jak fotografie, filmy, dźwięki jeszcze bardziej wzmocnisz swój przekaz i lepiej pokażesz korzyści  wyboru konkretnej usługi lub produktu. W ten sposób skutecznie przedstawisz np. historię klienta, który przeżył przemianę, korzystając z Twojej oferty.

Content marketing: tworzenie świetnych treści i przekazywanie wiedzy w sieci, to sposób na pozyskanie nowych odbiorców. Pomyśl sobie, że zamiast zwykłego artykułu przedstawisz niektóre zagadnienia z wykorzystaniem scrollytellingu. Czy zaangażowanie odbiorców nie byłoby jeszcze większe? Pewnie, że tak!  Warto przemyśleć, jakie kwestie są kluczowe dla Twojej firmy i branży i przedstawić je w nowy, interesujący sposób.

Skuteczne strony WWW: wykorzystanie scrollytellingu na stronie WWW to kolejny sposób, by Twój przekaz trafił do odbiorców. Wyobraź sobie, że czytasz kolejny ten sam opis o misji marki i jej historii. Z czasem robi się to monotonne i nie wiedzieć kiedy, rezygnujesz z dalszego czytania. A teraz wyobraź sobie, że ta historia jest pokazana i opowiedziana w zupełnie inny sposób. Bardziej zachęca, prawda?

A to tylko mała część sposobów, jak wykorzystać scrollytelling w swoim biznesie. Scrollytelling sprawdzi się wszędzie tam, gdzie chcesz tak opowiedzieć historię, by odbiorca wytrwał do końca Twojego przekazu.

W ten sposób możesz budować świadomość marki, promować swoje produkty, edukować i angażować, a to przekłada się na nowych odbiorców, potencjalnych klientów i jeszcze lepszy współczynnik zakupów na Twojej stronie, o ile właśnie to jest Twoim celem.

Apple, Mercedes, Nike - jak inni wykorzystują scrollytelling?

Znane marki już od dawna wykorzystują scrollytelling do angażowania odbiorców.

Nike stworzył stronę, na której pojawiła się historia pobicia rekordu na maratonie, Apple witrynę prezentującą zdjęcia wykonane przez użytkowników telefonów iPhone, a Mercedes taką prezentującą wizję przyszłości jazdy samochodami.  Każda z nich wciągała od pierwszego przewinięcia, a dzięki zastosowaniu różnych multimediów utrzymywała uwagę odbiorcy do samego końca.

A to wszystko z wykorzystaniem elementów wizualnego opowiadania historii, animacji przewijania, czy elementu paralaksy, czyli efektu, w których poszczególne elementy są tak umieszczone na stronie w różnych odległościach, co przy przewijaniu daje efekt ruchu w różnych prędkościach. Razem tworzy to fascynującą historię, od której naprawdę trudno się oderwać.
 


Skuteczny scrollytelling - na co warto zwrócić uwagę?

Trochę teorii już przed nami, dlatego mam dla Ciebie garść porad, dzięki którym z powodzeniem wprowadzisz scrollytelling na swoją stronę WWW. I to taki, który będzie angażował od pierwszego przewinięcia w dół.

Prostota → narracja w przedstawianej historii powinna cechować się prostotą, tak by była zrozumiała i łatwa w odbiorze.

Estetyka → to, co przyciąga w scrollytellingu to atrakcyjność wizualna, która ma zachęcić użytkowników do dalszego zgłębiania pokazanej historii.

Interaktywność → im bardziej angażujący przekaz, tym lepiej, a jeśli włączysz do tego interaktywne elementy, tym większe prawdopodobieństwo, że odbiorca nie oderwie się od Twojej historii.

Konkret → scrollytelling powinien krok po kroku prowadzić do clou historii. Tutaj nie ma miejsca na niepotrzebne dłużyzny, które mogłyby sprawić, że przekaz nie będzie do końca jasny.

Cel → jest niezbędny by Twój scrollytelling miał sens. Zastanów się, co chcesz osiągnąć danym przekazem np. zaangażowanie, poznanie marki, przeczytanie artykułu czy możesz zakup produktu.

Scrollytelling na WordPressie

Masz stronę WWW i chcesz wprowadzić na niej scrollytelling? Mając stronę na WordPressie możesz to zrobić na różne sposoby, w tym:

  • wykorzystując wtyczki, które ułatwiają tworzenie stron ze scrolling tellingiem, w tym Scrollify, czy Skrollr.
  • dopasowując motyw: możesz dostosować swój aktualny motyw WordPressa dodając funkcjonalność scrollytellingu wykorzystując kod HTML, CSS i JavaScript.
  • decydując się na strony landing page: możesz wykorzystać gotowe szablony mające funkcjonalność scrollytellingu, która będzie bardzo łatwa do wdrożenia.

Scrollytelling jest świetnym sposobem na promocję Twojej marki i zwiększenie zaangażowania na stronie WWW. Więcej o tym, jak go krok po kroku wprowadzić na stronę WWW pokazuję w Interaktywnej Akademii WordPressa, czyli przestrzeni, w której uczę stworzenia strony WWW, sklepu online oraz prowadzenia biznesu online.

Scrollytelling sprawi, że Twoja marka pokaże się z nowoczesnej strony, a użytkownik nie tylko zostanie chętniej na stronie na dłużej, ale także szybciej zapamięta ofertę i Twoją osobę. A to klucz, by zostać w jego pamięci na naprawdę długo i wyróżnić się na tle innych.

Zaprojektuj historię, od której nie da się oderwać i ciesz się jeszcze lepszymi efektami swoich działań online!

 

Ola Gościniak www.olagosciniak.pl

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online w Interaktywnej Paczce, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej Bądź Online oraz kursów online w Interaktywnej Akademii WordPressa, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman.

Od 2015 roku pomaga kobietom z całej Polski w realizacji ich interaktywnych marzeń i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliła już ponad 50 000 Polek. Pokazuje im, jak stworzyć stronę WWW od podstaw, jak założyć sklep internetowy czy rozpocząć biznes online. Z sukcesem tworzy zaangażowaną społeczność Jesteśmy Interaktywne.

Laureatka w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu oraz LadyBusiness Awards w kategorii Przedsiębiorcza Kobieta to TY. Od 2018 roku w rankingu TOP20 wpływowych blogerów JasonHunt. Prelegentka i mówczyni na wielu branżowych wydarzeniach, m.in. I <3 Marketing czy Blog Conference Poznań, BusinessWoman Live.

Absolwentka Informatyki na Politechnice Poznańskiej, Grafiki Projektowej w Collegium Da Vinci oraz Coachingu Biznesowego w WSKZ. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce 20 lat temu. Od tamtej pory stworzyła ich ponad 500.

Przypisy