Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

2 września 2019

NR 7 (Sierpień 2019)

Raport: Wszystko, co musisz wiedzieć przed wejściem na platformę marketplace

242

Żyjemy w ciekawych czasach, jesteśmy świadkami prawdziwej transformacji cyfrowej. Wygrają ci, którzy potrafią dostrzec potencjał, jaki niesie za sobą sprzedaż internetowa, i umiejętnie go wykorzystać.

Globalna wartość sprzedaż detalicznej przez internet (e-commerce) w 2018 roku wyniosła ponad 2,84 bln dolarów, a prognoza na 2021 rok jest obiecująca – aż 4,88 mld dolarów. Udział e-commerce w całkowitym handlu detalicznym cały czas rośnie. W ubiegłym roku było to 11,9%, w tym roku ma się zwiększyć do 13,7%, a w 2021 roku do 17,5%.
Nasz rodzimy rynek wypada równie dobrze. Według danych z raportu Statista Digital Market Outlook, Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie.
Branża jest warta ok. 50 mld zł, a prognozy są bardzo optymistyczne. Według raportu PMR w 2021 roku wartość branży może wynosić nawet 14,9 mld euro.
Gemius podaje, że liczba kupujących online stanowi już 62% wszystkich internautów (tych ostatnich jest 27,5 mln).
Klienci kupują produkty zarówno w sklepach internetowych, jak i na marketplace’ach. To drugie miejsce zakupów jest szczególnie popularne. W ubiegłym roku 100 największych platform marketplace wygenerowało obroty 1,86 mld dolarów. Stanowiło to ponad 95% przychodów wszystkich platform i ok. 65% całości e-handlu na świecie. Tak duży udział tego rodzaju podmiotów i ich dynamiczny wzrost (23% w stosunku do 2017 roku) świadczy o ich bardzo istotnym znaczeniu dla kształtowania e-commerce zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym. Z tych 100 największych platform 61 znajduje się w USA, 17 – w Azji, 14 – w Europie, 5 – w Ameryce Południowej i 3 – w Afryce.
Warto przyjrzeć się możliwościom, jakie daje sprzedaż na marketplace’ach, szczególnie w sytuacji, w której wielu polskich przedsiębiorców z sektora MŚP jest na początku swojej przygody ze sprzedażą internetową. W GS1 Polska w 2019 r. odnotowujemy 30% wzrost Uczestników Systemu GS1 właśnie z uwagi na sprzedaż internetową, a ściślej na sprzedaż na marketplace’ach.
Na siłę marketplace’ów można spojrzeć z kilku perspektyw.

Klient

Klienci kupują w internecie, kupują też na marketplace’ach. Sprzedający tu uzyskuje natychmiastowy dostęp do bardzo dużej grupy klientów, dla których niejednokrotnie jest to miejsce, od którego rozpoczynają poszukiwanie produktów w internecie. Amazon ma 304 mln aktywnych użytkowników, eBay – 167 mln. Allegro.pl w jednym tylko tygodniu czerwca bieżącego roku codziennie odwiedzało średnio 3,43 mln realnych użytkowników i wykonywali oni w serwisie 40,66 mln odsłon.
Żaden istniejący sklep internetowy nie może pochwalić się taką grupą potencjalnych klientów. Jednocześnie – dzięki rozbudowanym programom ochrony kupujących – ten ostatni czuje się bezpieczniej, kupując na marketplace’ach.

Ekspansja za granicę

Marketplace’y dają realne szanse wejścia na rynki międzynarodowe i możliwość pozyskania większej liczby klientów oraz zróżnicowania oferty produktowej skierowanej do poszczególnych odbiorców.
Rozpoczęcie sprzedaży na takich platformach, jak Amazon czy eBay, pozwala na szybką ekspansję zagraniczną. Wystawiając swoje produkty na platformie, możemy trafić z ofertą na kilka rynków jednocześnie. Doskonałym przykładem jest Amazon, gdzie jednocześnie możemy sprzedawać na pięciu rynkach europejskich, 
tj.: niemieckim, brytyjskim, francuskim, hiszpańskim i włoskim. 
Nie ma potrzeby tworzenia kilku wersji sklepu, bo bariera językowa nie jest już przeszkodą.
Z opracowań eBay wynika, że firmy aktywnie wystawiające oferty sprzedaży na platformach handlowych o międzynarodowym zasięgu mogą uzyskać aż ośmiokrotnie większe przychody w porównaniu z wystawianiem ofert za pośrednictwem serwisów krajowych z opcją wysyłki międzynarodowej.
 

Tabela 1. Zalety i wady dla sprzedawców związane z używaniem marketplace’ów
Zalety Wady
  • Rozpoznawalność marki marketplace
  • Duża liczba klientów w jednym miejscu
  • Niskie bariery wejścia (brak potrzeby inwestycji w platformę sprzedażową, znajomość aspektów prawnych itp.)
  • Dodatkowy kanał sprzedaży i źródło dochodów
  • Możliwość dotarcia do klientów za granicą
  • Wsparcie w sprzedaży i logistyce
  • Lepsza promocja produktów (mniej wydatków na pozycjonowanie w wyszukiwarkach i reklamę)
  • Zwiększenie wiarygodności sprzedawców
  • Dostęp do innowacyjnych rozwiązań (stosowanie przez marketplace’y nowych technologii, rozwiązań marketingowych, logistycznych)
  • Dostęp do danych analitycznych i benchmarkingowych)
  • Bardzo duża konkurencja innych sprzedawców w tym samym miejscu
  • Uzależnienie się od tego kanału sprzedaży i zaniedbanie rozwoju własnego sklepu internetowego
  • Wprowadzanie dość częstych zmian w zakresie polityki sprzedaży i opłat
  • Koszty obsługi (abonament lub opłata za wystawianie produktu, promowanie i prowizja od sprzedaży)
  • Restrykcyjne wymagania dotyczące opisów produktów, ich zdjęć, obsługi klientów
  • Ryzyko podchwycenia pomysłu i oferowania często sprzedawanych produktów przez marketplace lub innych sprzedawców
  • Ograniczone możliwości promowania własnej marki sklepu internetowego

 

Tabela 2. Zalety i wady dla klientów związane z używaniem marketplace’ów
Zalety Wady
  • Dostęp do wielu produktów w jednym miejscu
  • Możliwość porównania cen produktów różnyc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy