Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

6 października 2018

NR 1 (Kwiecień 2018)

Platformy marketplace – jak wykorzystać potencjał globalnego e-commerce

0 24

Czy wiesz, że realizując sprzedaż wyłącznie na rynku krajowym, docierasz tylko do ok. 0,8% potencjalnych konsumentów? Pozbawiasz się szansy dotarcia do ok. 120-krotnie szerszej grupy klientów oraz niespełna 200-krotnie większego grona odbiorców Twoich działań e-marketingowych. A zatem: możesz to robić dalej albo…? Skorzystać z globalnych platform marketplace, która jest najbardziej efektywnym narzędziem weryfikacji potencjału rynków zagranicznych online.

Czym jest online marketplace?

Marketplace jest modelem biznesowym e-commerce, którego cechą charakterystyczną jest możliwość oferowania na rynku globalnym tego samego produktu lub usługi równolegle przez wielu dostawców.

Najpopularniejsze platformy e-commerce wykorzystujące potencjał marketplace oferują praktycznie nieograniczone możliwości budowania zasięgu i świadomości marki dla dostawców prezentujących za ich pośrednictwem swoją ofertę w Internecie.

Czym różni się marketplace od klasycznego modelu e-commerce?

  • Oferowaniem tego samego produktu przez wielu dostawców (różne ceny, dostępność).
  • Dostępnością wielu, często zupełnie różnych, kategorii produktowych w jednym miejscu – tzw. one-stop-shop.
  • Modelem logistycznym dropshipping jako podstawową metodą logistyczną oferowaną klientom.
  • Oferowaniem specjalistycznych usług firm trzecich, uzupełniających podstawową bazę produktową.
  • Najczęściej globalnym charakterem platformy – wykorzystaniem potencjału crossborder.
  • Zapewnieniem przez operatora platformy oraz społeczność certyfikacji i scoringu (rankingu) dostawców. 

 

Rozwijając swój biznes online wyłącznie na rynku polskim, pozbawiasz się szansy dotarcia do ok. 120-krotnie szerszej grupy potencjalnych konsumentów.

Czy warto oferować swoje produkty i usługi na platformach marketplace?

Najistotniejszą zachętą dla przedsiębiorców aktywnie wykorzystujących platformy marketplace do zwiększenia sprzedaży i rozpoznawalności swoich marek w kanale online jest to, że większość tego typu serwisów rozlicza się z partnerami w modelu opłaty za sukces (success fee). W modelu tym rozliczamy się z pośrednikiem w momencie zrealizowania transakcji z kontrahentem. Daje to firmom nieograniczone możliwości rozbudowy długiego ogona produktowego oraz obecność na rynkach międzynarodowych przy stosunkowo niskich kosztach inwestycyjnych. Oferowanie produktów i usług na globalnych platformach e-commerce zapewnia zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom wiele korzyści. Najistotniejsze z nich zestawiono w tabeli 1.

TABELA 1. Propozycja wartości modelu marketplace dla dostawców i klientów. Źródło: materiał własny autora

Z punktu widzenia dostawców Z punktu widzenia klientów
  • Najtańszy sposób badania nowych rynków.
  • Niska bariera wejścia na rynki wschodzące, bez trafficu.
  • Wykorzystywanie potencjału long tail.
  • Dotarcie do nowych grup odbiorców.
  • Big Data – źródło inspiracji do rozwoju oferty czy zmiany modelu biznesowego.
  • One-stop-shop.
  • Jeden punkt kontaktu – np. obsługa klienta, serwis.
  • Dostęp do produktów i usług komplementarnych – np. tańszych.
  • Dostęp do usług specjalistycznych.
  • Bezpieczeństwo finansowania transakcji.

 

TABELA 2. Kluczowe informacje na temat potencjału rynku online w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie – opracowanie własne autora. Źródło: https://bit.ly/2pn2puh (dostęp: 19.03.2018)

  Świat Unia Europejska Polska Udział Polski na świecie
Użytkownicy Internetu Użytkownicy telefonów komórkowych 637 mln 28 mln 0,74%
Użytkownicy mediów społecznościowych Użytkownicy telefonów komórkowych 637 mln 15 mln 0,53%
Użytkownicy telefonów komórkowych 4 917 mln 1 101 mln 54,54 mln 1,11%

 

Drugą niezwykle ważną korzyścią wynikającą ze sprzedaży produktów i usług za pośrednictwem marketplace jest ich globalny zasięg oraz wysoka rozpoznawalność, a także lojalność na rynkach lokalnych. Dane z dorocznego raportu Digital in 2017 Global Overview publikowanego w serwisie WeAreSocial, określające udział rynku polskiego oraz Unii Europejskiej względem globalnego potencjału online, zestawiono w tabeli 2.

Checklista


Od czego zacząć sprzedaż na platformach marketplace?

  1. Poszukaj odpowiedzi na pytanie, jaki problem klienta lub dostawcy rozwiążesz?
  2. Jakie są modele rozliczeń obsługiwane przez platformę, którą planujesz wybrać?
  3. Jaka jest Twoja dotychczasowa i planowana grupa docelowa?
  4. Czy Twoja konkurencja jest ju...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy