Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologia i logistyka

6 października 2018

NR 1 (Kwiecień 2018)

Jak w praktyce przygotować się do współpracy z operatorem logistycznym?

0 159

Na polskim rynku działa wielu operatorów logistycznych, a poziom ich konkurencyjności wciąż rośnie. Rosną też oczekiwania samych klientów, dla których operator logistyczny ma być nie tylko usługodawcą, ale także partnerem wspierającym rozwój biznesu i wyznaczającym jego kierunki. Jak pokazują badania, firmy korzystające obecnie z zewnętrznych usług logistycznych doceniają ten fakt i deklarują wysoki poziom satysfakcji. 

Z jednej strony chciałbyś samodzielnie dopilnować wszystkich szczegółów związanych z biznesem, z drugiej jednak – brakuje Ci czasu, liczba zamówień lawinowo rośnie, kończy się miejsce w przydomowym magazynku, a do tego wszystkiego uginasz się po ciężarem zwrotów, które stanowią dla Ciebie coraz większy problem operacyjny i kosztowy. 

Dostrzegasz już, że e-commerce to nie tylko elementy informatyczne, marketingowe, sprzedażowe, ale też duża doza logistyki, z którą do tej pory radziłeś sobie, wynajmując garaż. Widzisz, że jeśli nadal chcesz rozwijać swój interes, to musisz coś zmienić. Chciałbyś wysyłać towar szybciej, zapewnić różne formy dostaw, umożliwić swoim klientom szybki zwrot gotówki za zwrócone towary i po prostu urozmaicić ofertę?

Jeśli tak, to dobry moment, by zacząć rozważać współpracę z operatorem logistycznym. Przedtem jednak powinieneś na spokojnie przemyśleć swoją strategię, potrzeby, możliwości finansowe oraz zapoznać się z działaniami konkurencji. Raz podjętą decyzję trudno będzie zmienić. Podpisując umowę z operatorem logistycznym, określasz kierunek działań na co najmniej dwa lata, stąd spokojna analiza wszystkich „za” i „przeciw” będzie jak najbardziej wskazana.

Od czego zacząć?

Rozpoczynając poszukiwania idealnego operatora, powinieneś skupić się na odpowiednich kryteriach. Będą one zależeć od specyfiki produktu, wymagań dotyczących przechowywania towaru, kwestii prawnych. Z pewnością warto sprawdzić następujące elementy:

  • Czy operator zapewnia pełną obsługę magazynową i transportową?
  • Czy operator gwarantuje obsługę Twojej firmy całodobowo i siedem dni w tygodniu? (Kwestia ta nabiera znaczenia w obliczu ostatnich zmian prawnych. Coraz więcej internautów dokonuje zakupów w niedzielę i liczy, że w poniedziałek rano towar będzie już wysłany).
  • Czy operator ma rozwiązanie będące receptą na sezonowość, peak sprzedaży, fluktuację popytu?
  • Czy operator posiada kilka magazynów w całej Polsce i może wykorzystywać je jako punkty przeładunkowe, gwarantując krótszy lead time?
  • Czy operator oferuje usługi cross border e-commerce?
  • Czy magazyn spełnia wymagania dla Twoich produktów (odpowiednia wilgotność, kontrola temperatury, certyfikat HACCP)?
  • Czy magazyn posiada CCTV, kontrolę dostępu, zewnętrzną ochronę?
  • W jaki sposób będziesz mógł uzyskać dostęp do magazynu, aby sprawdzić na miejscu, jak wykonywane są Twoje operacje?
  • Czy operator zapewnia elastyczność w kwestii zlecania usług dodanych?
  • Czy operator posiada oprogramowanie WMS pozwalające na integrację z oprogramowaniem Twojego sklepu?
  • Czy operator ma doświadczenie w zarządzaniu zwrotami?
  • W jakim czasie operator może zatwierdzić przepracowanie zwrotu?
  • Czy pracownicy są przeszkoleni w zakresie obsługi Twojego asortymentu?

  • Lead time – to czas wymagany na realizację zamówienia. W przypadku operacji magazynowej liczony jest często od momentu przygotowania zamówienia do wysyłki bądź odebrania go przez przewoźnika do momentu dostawy do klienta.
  • CCTV (Close Circuit TeleVision) – to system monitoringu telewizji przemysłowej umożliwiający śledzenie zdarzeń zachodzących w magazynie. System może składać się z kilku bądź nawet kilkudziesięciu kamer i rejestrować wszelkie operacje.

 

Kryteriów takich można wydzielić jeszcze wiele, niemniej jednak w pierwszej kolejności powinieneś skupić się na powyższych zagadnieniach. Pamiętaj, że decydując się na współpracę z operatorem, masz być bardziej konkurencyjny, oferować swoim klientom szerszą paletę usług, elastycznie reagować na potrzeby rynku. Stąd też, gdy Twoja sprzedaż będzie lawinowo rosła, powinieneś płacić za usługę stosunkowo więcej, ponieważ większe zasoby będą alokowane do Twojego projektu. Jeśli jednak sprzedaż będzie spadać bądź gdy minie sezonowy szczyt, koszty również powinny być niższe. Jak się jednak szybko przekonasz, współpraca z operatorem logistycznym niesie ze sobą dużo korzyści.

Jakie korzyści niesie ze sobą współpraca z operatorem?

  • Niższe koszty. Posiadając własny magazyn, będziesz zawsze ponosić wszystkie koszty stałe, bez względu na to, czy sprzedajesz produkty charakteryzujące się dużą sezonowością albo potrzebujesz skorzystać z usług dodanych raptem kilka razy w miesiącu.
  • Wyższa elastyczność. Jeśli drżysz w obawie przed Black Friday bądź Cyber Monday, nie musisz się martwić. Robi to za Ciebie operator. Zlecając mu usługę logistyczną, zdejmujesz z siebie ryzyko i wiesz, że to operator musi Ci zagwarantować terminową i jakościową realizację wszystkich zamówień.
  • Brak dużego zaangażowania kapitału. Nie musisz inwestować w skanery, monitory, półki, regały czy wózki bądź kosze. Operator dostarcza całościowe rozwiązanie, a gdy posiada on centra typu multi-user, stawki za używanie powyższych środków trwałych są naprawdę atrakcyjne.
  • Dostęp do infrastruktury logistycznej. Nie musisz dostarczać paczek na pocztę ani umieszczać ich w paczkomacie. Operator obsługujący wiele firm w jednym miejscu ma podpisane atrakcyjne umowy z przewoźnikami, którzy odbierają paczki z magazynu po atrakcyjnej cenie.
  • Dostęp do logistycznego know-how. Instalacja przenośnika w garażu jest oczywistym przerostem formy nad treścią, ale Twoja współpraca z operatorem spowoduje, że prawdopodobnie właśnie tak paczki z towarem będą transportowane do poszczególnych stref operacyjnych. Jakość procesu wzrośnie, a Ty pozbędziesz się kłopotu inwestycyjnego.
  • Brak konieczności inwestycji w software. Operator dysponuje systemem WMS, a także programami zwanymi modułami shippingowymi, które zintegrują Twój pierwotny system z aplikacjami kurierów.
  • Możliwość wynegocjowania kar umownych. Operator nie wypełnia wynegocjowanych przez Ciebie KPI? Notorycznie opóźnia się z realizacją zamówień? Nie dostarcza po raz wtóry prawidłowego asortymentu wewnątrz paczki? Masz na to receptę – kary umowne, które muszą być zapłacone w przypadku takich zaniedbań.
  • Skorzystanie z wielu usług dodanych. Być może potrzebujesz przepakować towar lub nakleić nowe etykiety bądź włożyć do opakowania ulotkę w języku polskim? Usługi dodane są już stałym elementem krajobrazu współpracy z operatorem logistycznym.

Centrum multi-user – to centrum dystrybucyjne świadczące swoje usługi wielu klientom w jednym budynku. Rozwiązanie takie zapewnia efekt synergii i oszczędności z tytułu wykorzystania i alokacji zasobów w stosunku do wielu klientów w jednym miejscu.

WMS (Warehouse Management System) – oprogramowanie pozwalające zarządzać wszelakimi procesami magazynowymi oraz optymalizować je, począwszy od awizacji dostawy, poprzez przyjęcie, składowanie, kompletację zamówienia i jego wysyłkę.

Moduł shippingowy – to oprogramowanie, które integruje system WMS z oprogramowaniem firm kurierskich. Pozwala ono na wydruk właściwej etykiety bezpośrednio z poziomu systemu magazynowego. Umożliwia również śledzenie przesyłki podczas całego łańcucha dostaw.

 

Jak widzisz, jest wiele zalet wynikających ze współpracy z operatorem. Nie oz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy