Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologia

2 września 2019

NR 7 (Sierpień 2019)

Jak ugryźć m-commerce – aplikacja mobilna czy PWA?

0 64

Statista przewiduje, że w 2021 roku 72,9% zakupów online będzie dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych. Pytanie nie brzmi więc, czy wejść w m-commerce, ale jak to zrobić. Istnieją dwa podstawowe sposoby, by zapewnić użytkownikom możliwość wygodnego kupowania za pomocą smartfonów – aplikacje mobilne oraz Progressive Web Applications (PWA).

Co daje aplikacja mobilna?

Przez wiele lat wydawało się, że aby umożliwić użytkownikom płynne i wygodne zakupy na smartfonach i tabletach, sklepy internetowe powinny stworzyć dedykowaną, natywną aplikację mobilną. Takie rozwiązanie pozwalało również na zbieranie cennej wiedzy o użytkownikach oraz nowe sposoby na zwiększenie ich zaangażowania, np. powiadomienia push. 
Jednak pęd do tego, by każdy e-commerce miał własną aplikację, okazał się wydmuszką. W wielu sklepach klienci robią zakupy chętnie, ale na tyle rzadko, że nie są skłonni instalować dedykowanej aplikacji. Nie mówiąc już o tym, że o aplikacji, z której korzystają raz w miesiącu, szybko by zapomnieli. 

Jak podaje Statista, przeciętny użytkownik spędza 77% swojego czasu w zaledwie trzech ulubionych aplikacjach (//bit.ly/2petUXc).

Jednocześnie dedykowana aplikacja mobilna oznacza wysokie koszty – zarówno zbudowania jej, jak i późniejszego utrzymywania i rozwoju, ponieważ robimy to osobno dla e-commerce, aplikacji na Androida oraz aplikacji na iOS. Każde z nich to osobny produkt. 
Nic dziwnego, że wielu menedżerów e-commerce rozczarowało się efektami wdrożenia aplikacji mobilnej – szczególnie w zestawieniu z kosztami jej stworzenia. 

Alternatywa dla mobilnych zakupów, czyli PWA

Wydaje się więc, że istnieje wiele biznesów, gdzie aplikacja natywna nie realizuje założonych celów. Ponadto boom na aplikacje mobilne sprawił, że nie dostrzegamy, jak wielu klientów lubi korzystać z przeglądarki na smartfonie, a nie z dedykowanej aplikacji. Dlatego warto pamiętać, że istnieją inne sposoby, by zapewnić użytkownikom świetne mobile experience – jednym z nich jest PWA.
 

PWA, czyli Progressive Web Application, to aplikacja napisana w języku webowym (JavaScript + frameworki), która działa jak natywna aplikacja mobilna czy desktopowa: 

  • wyświetla powiadomienia, 
  • działa w trybie offline oraz w tle, 
  • wykorzystuje progresywnie funkcje urządzenia (aparat, geolokalizacja, nawigacja gestami).


PWA oferuje możliwości, które adresują poniższe potrzeby:

  1. Obniża współczynnik odrzuceń, ponieważ skraca się czas ładowania strony. Klienci rzadziej przerywają wizytę i mogą sprawniej sfinalizować zamówienie. Skrócenie czasu ładowania sprawia, że korzystanie ze sklepu jest sprawne i płynne. 
  2. Zmniejsza współczynnik odrzuceń, ponieważ wybrane funkcje działają w trybie offline. Dzięki temu klienci mogą dalej przeglądać produkty, czytać artykuły na blogu czy dodawać artykuły do koszyka, nawet jeśli mają bardzo słabe połączenie z internetem lub je utracili. 
  3. Wykorzystuje geolokację do wygodnego i szybkiego wyszukiwania placówek sklepu. Dzięki temu ułatwia klientom nawigowanie między kanałami oraz przyspiesza realizację ich celów. 
  4. Pozwala precyzyjnie targetować komunikaty marketingowe dzięki wykorzystaniu geofencingu oraz mobilnych i desktopowych powiadomień push. 

53% wizyt jest przerywanych, jeśli strona mobilna ładuje się dłużej niż 3 sekundy. (//bit.ly/2Glsy0S)
 

Jak w praktyce PWA obniża współczynnik odrzuceń, pomaga ratować porzucone koszyki oraz podnosi konwersję na urządzeniach mobilnych? 
W 2016 roku francuska firma kosmetyczna Lancôme zaobserwowała znaczącą dysproporcję: na desktopie 38% koszyków było finalizowanych transakcją, podczas gdy dla urządzeń mobilnych ten wskaźnik wynosił zaledwie 15%.
By zaadresować ten problem, firma wdrożyła PWA, by zapewnić użytkownikom świetne, podobne jak w aplikacji mobile experience. 
W efekcie zaobserwowano:

  • 53% wzrostu z długości trwania sesji,
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń o 10%,
  • wzrost konwersji na porzuconych koszykach o 8%.
  • Uwaga: dane dotyczą użytkowników korzystających z iOS – ta grupa stanowi większość klientów Lancôme (//bit.ly/2B8inhR)


Decydując się na PWA, tworzysz aplikację, która działa dokładnie jak aplikacja natywna bez angażowania się w długi projekt dostarczania klasycznych aplikacji na dwie lub trzy najpopularniejsze platformy – Android, iOS oraz Windows.

Case study: AliExpress

Wyzwanie

Aplikacja mobilna AliExpress nie była wy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy