Wzrosty obrotów sklepów internetowych sięgają wartości dwucyfrowych. To wynik nieosiągalny dla sektora handlu tradycyjnego. Wzrost obrotów to również większy nacisk na usprawnienia w obszarze logistyki e-commerce. Jedną z dróg, którą wybiera część przedstawicieli sektora handlu w internecie, jest korzystanie z pomocy operatorów logistycznych, którzy opanowali zagadnienia związane z dystrybucją towarów w sposób perfekcyjny.
Coraz więcej przedsiębiorców wybiera drogę trudniejszą, jednak dającą perspektywę zbudowania przewagi konkurencyjnej – drogę w postaci rozwoju własnej infrastruktury logistycznej dla wsparcia sprzedaży e-commerce. Jak to zrobić?
Podstawa – informatyzacja procesów logistyki wewnętrznej
Zmagania z rosnącymi wymaganiami klientów względem logistyki warto rozpocząć od rozważań na temat sensu wdrożenia systemu klasy WMS (warehouse management system) w magazynie. W przypadku osiągnięcia stopnia rozwoju sprzedaży w sklepie internetowym, który zakłóci tradycyjny, papierowy tryb pracy w magazynie obsługującym sklep internetowy naturalne staje się zaangażowanie informatyki w celu optymalizacji procesów. Podstawą informatyzacji w obszarze magazynowania jest profesjonalny system zarządzania magazynem klasy WMS. Jest to system, który swoim działaniem obejmuje trzy podstawowe obszary funkcjonowania magazynu: obszar przyjęcia do magazynu, obszar składowania w magazynie oraz obszar wydania z magazynu do klienta. Wsparcie każdego z nich odbywa się przez zaangażowanie technologii kodów kreskowych (lub kodu dwuwymiarowego typu datamatrix), co w znaczny sposób przyspiesza identyfikację towarów, miejsc składowania, czy danych klientów. Zanim przejdziemy do wskazania konkretnych funkcjonalności systemów WMS, które bywają szczególnie ważne w obszarze e-commerce, warto zaznaczyć, że wdrożenie systemu zarządzania magazynem przynosi korzyści w postaci znacznego wzrostu efektywności pracy (nawet o 30%), redukcji błędów magazynowych (nawet o 100%), nie wspominając o aspektach typu lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej czy wzrost zadowolenia klientów.
Siła danych podstawowych – jakie znaczenie ma właściwa master data?
Podstawą wszelkich operacji na towarach w magazynie zarządzanym przez system WMS są dane podstawowe o konkretnym SKU (stock keeping unit). Wśród danych podstawowych ważne (z punktu widzenia logistycznego) są przede wszystkim informacje o wymiarach i wadze danego produktu. Na podstawie takich danych system WMS wybierze najbardziej optymalne miejsce składowania, czy dobierze najlepsze opakowanie zbiorcze podczas kompletacji towaru dla klienta. W ramach danych podstawowych możemy również operować informacjami charakterystycznymi dla danej branży, jednak ich istota jest niezależna od obszaru działania sklepu internetowego. Logistyka e-commerce wspierana jest bardzo często przez specjalistyczne urządzenia wymiarujące produkty w celu poprawy poziomu danych podstawowych. Nasza firma z powodzeniem wdraża (przez integrację z systemami WMS) urządzenia Cubiscan, które świetnie sprawdzają się w tej roli.
Siła statusów – jak komunikować postępy logistyczne z Twoim klientem?
Podstawą długofalowego su...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!