Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

2 września 2019

NR 7 (Sierpień 2019)

Jak skutecznie dobierać rozwiązania logistyczne do wielkości biznesu w e-commerce?

0 26

W dobie, kiedy cena powoli przestaje być głównym powodem wyboru dostawcy, a coraz większe znaczenie mają czynniki pozacenowe, jak użyteczność i łatwość poruszania się po stronie e-sklepu, jakość obsługi, pewność zakupu i dostawy – coraz większej wagi nabiera logistyka e-commerce jako nieodłączny element procesu obsługi klienta.

Poprawny wybór modelu operacji na tzw. backendzie wymaga dość dokładnej analizy i doprecyzowania, co tak naprawdę chcesz osiągnąć i jakie są Twoje plany rozwojowe.
Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji warto odpowiedzieć sobie na szereg pytań, a potem pogrupować je w powiązane zagadnienia:

  • Czy będziesz sprzedawać tzw. masówkę (produkty powszechnie dostępne w dystrybucji, masowo produkowane), czy też coś własnego (własna produkcja, produkcja dedykowana pod mój brand)?
  • Czy chcesz sprzedawać towar masowy, który kupiłeś i trzymasz w magazynie, czy chciałbyś zacząć od sprzedaży bez kupowania na zapas i od wysyłek bezpośrednio z hurtowni?
  • Jak będzie planowana skala sprzedaży (przy nowym biznesie) i jaki wzrost liczby operacji planujesz w przyszłości (przy decyzjach związanych z rozwijaniem istniejącego biznesu)?
  • Jak wysokie marże osiągasz przy obecnej skali i czy zdołasz je utrzymać, zwiększając ją (zwiększenie skali = inwestycje = wzrost kosztów stałych)?
  • Czy masz zasoby i kompetencje do prowadzenia operacji w skali większej o rząd wielkości w stosunku do obecnej (umiesz zapanować nad obsługą 50 transakcji dziennie – czy dasz radę obsłużyć 500?)?

Rozwiązania

Mając już wstępnie zdefiniowane potrzeby, możesz przyjrzeć się występującym na rynku rozwiązaniom i postarać się dopasować model najbardziej odpowiedni do Twoich bieżących i przyszłych (w bliskiej perspektywie) potrzeb. Na rynku występuje szereg różnych rozwiązań obsługi logistycznej procesów e-commerce, ale co do zasady można je pogrupować w kilka podstawowych typów:

1. OYO (on your own

Logistyka sklepu internetowego na własną rękę, czyli obsługiwana we własnym zakresie przez jego właściciela i pracowników. Całość procesów wewnętrznych realizowana jest pod nadzorem i w ramach własnych zasobów:

Z modelem prostym spotykamy się, gdy dotyczy on działalności, będącej źródłem dodatkowego dochodu – realizowanej z własnego lokum, w wolnym czasie. Skalowanie takiego modelu do poziomu samowystarczalnego przedsiębiorstwa jest jednak bardzo trudne.
Podobnie dobrze sprawuje się model e-commerce, połączony z istniejącym sklepem offline. Wykorzystuje się w nim dostępne zasoby (lokal, personel) do obsługi zarówno sprzedaży zza lady, jak i wysyłkowej. Rozwiązanie to, jak każde własne, działa świetnie do momentu wystąpienia pierwszej potrzeby poważnego skalowania. W tym przypadku jest to moment, kiedy sprzedaż online jest większa niż tradycyjna, a zasoby lokalowe nie pozwalają ani na sprawną obsługę klientów tradycyjnych, ani na rozwój sprzedaży internetowej.
Własna komórka logistyczna – magazyn i personel, umowy z kurierami, dostawcami materiałów opakowaniowych. To rozwiązanie najlepiej sprawdza się przy względnie stałym wolumenie sprzedaży (stałe obłożenie powierzchni magazynowej) i niskiej amplitudzie liczby zamówień (małe różnice w wymaganych nakładach pracy w cyklach dziennych i miesięcznych).

2. Dropshipping 

Jego największa zaleta to brak konieczności kupowania towarów na zapas i ich przechowywania w magazynie. Do sprzedaży detalicznej oferowane są produkty ze stanów magazynowych hurtowni, z którymi podpisano umowy, a wysyłki są realizowane bezpośrednio z nich do konsumenta. Dropshipping to rozwiązanie niewymagające kapitału na inwestycje w zapas magazynowy, ale obciążone szeregiem cech, na które należy zwrócić uwagę. Przede wszystkim jest to kwestia zwrotów przy prawie do odstąpienia. Nie każda hurtownia weźmie ten ciężar na swoje barki i nie każda będzie skłonna rozliczyć się za zwrócony towar, który nie ma opakowania i nie nadaje się do sprzedaży w pierwotnej cenie. Z kolei przy zamówieniach, składających się z kilku pozycji, pochodzących z dwóch i więcej hurtowni – te obciążą Cię za wysyłki osobno. Nie bez znaczenia jest też fakt, że jesteś dla hurtowni jednym z wielu partnerów i trudno o gwarancje, że w przypadku zbiegu wielu zamówień na ten sam produkt o niskim stocku to właśnie zamówienia klientów zostaną zrealizowane. Dodatkowo należy uwzględnić, że w tym modelu zwykle marże są niższe niż przy większych jednorazowych zakupach na stock.
Specyficzną odmianą dropshippingu jest pseudo-just-in-time, gdzie nadal nie angażuje się kapitału w zapasy magazynowe, ale zamawia towar w hurtowni bezpośrednio pod konkretne zamówienia i pakuje je, często łącząc z innym towarem w jedną wysyłkę do klienta. Pozwala to na utrzymanie własnych standardów obsługi logistycznej, wydłuża jednak czas realizacji zamówień oraz podnosi koszty (koszty wysyłki z hurtowni do nas i od nas do klienta). Model ten często jest rozwiązaniem uzupełniającym dla sprzedaży z własnego magazynu (OYO); na stocku są towary rotujące, a produkty droższe i słabiej rotujące zamawia się bezpośrednio pod konkretne zamówienia klienta.

3. Fulfillment

Dobrze dobrana usługa fulfillmentu pozwala na umiejscowienie całego procesu u jednego partnera i umożliwi dość przejrzyste planowanie kosztów. Profesjonalny operator może zaoferować cennik usług bazujący głównie na kosztach zmiennych:

  • stawka za jednostkę magazynowania (np. za paletę czy półkę za dobę),
  • stawka za spakowanie zamówienia (ryczałt za zamówienie, za sztukę w zamówieniu, za pozycję na zamówieniu).

Dodatkowo operator może zaoferować szerokie portfolio materiałów opakowaniowych w korzystnych cenach. Bardzo często jest także brokerem usług kurierskich, oferującym przesyłki na podstawie własnej umowy z przewoźnikami.
Fulfillment to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy już nie mieszczą się we własnym lokalu, ale nie są w stanie udźwignąć wysokich kosztów stałych (magazyn, personel) w korelacji do dużej amplitudy prowadzonych działań (duże różnice liczby zamówień w poszczególnych dniach czy w wielkości zatowarowania w sezonie i poza nim). Największą zaletą tego modelu jest uzależnienie kosztów od przychodów (więcej zamówień = większa faktura, mniej = mniejsza) oraz korzystanie z dużej elastyczności powierzchni magazynowej (płacisz tylko za zajęte miejsca, a zwiększenie zatowarowania z 50 palet 
na 150 to wyzwanie, z którym poradzi sobie większość operatorów). Z drugiej jednak strony oddanie biznesu w ręce operatora wiązać się będzie z koniecznością przynajmn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy