Brak wyników

Aktualności ze świata e-commerce

2 grudnia 2019

Experience management, czyli jak podnieść sprzedaż online nawet pięciokrotnie?

332

Dobra koniunktura e-handlu w Polsce przekłada się na rosnące przychody sklepów internetowych. Zysk z prowadzenia takiego biznesu, bardziej niż od szerokości i atrakcyjności asortymentu, zależy od technologii, która stoi za stroną sklepu. Skuteczne wdrożenie odpowiednich mechanizmów często pozwala przebić „szklany sufit” i zwiększyć obroty nawet kilkukrotnie.
 

Najnowsze wyniki corocznego badania Gemius wskazują jednoznacznie, że sprzedaż w polskim internecie nie jest skierowana jedynie do zawężonej grupy odbiorców. Online kupują już prawie wszyscy. Nawet osoby z pokolenia 50+, stanowiące do niedawna mniejszość, obecnie są drugą co do liczebności grupą klientów sklepów internetowych. Zmianie uległa również opinia Polaków o e-commerce. Według respondentów zakupy w sieci są wygodniejsze, bezpieczniejsze, szybsze i tańsze[1]. Sprzyjająca koniunktura branży (online kupuje 62 proc. ankietowanych w porównaniu z 54 proc. w 2017 r.) oraz wydarzenia takie jak zakaz handlu w niedziele sprawiają, że sklepy online notują w Polsce wzrost przychodów. Różni się on jednak się w zależności od firmy. Badanie Shopper wskazało, że zeszły rok nie oznaczał dla wielu podmiotów większych zarobków, podczas gdy inne zanotowały wzrost nawet o 50 proc. r/r[2]. Z czego to wynika?

POLECAMY

Klient to nie rekord w tabeli ani lead sprzedażowy

W co inwestują właściciele sklepów, chcąc poprawić sprzedaż? Zgodnie z wynikami wspomnianego wyżej badania Shopper, są to najczęściej: rozszerzanie oferty produktowej (59 proc. wskazań), SEO (55 proc.) oraz zmiany w wyglądzie samej strony (23 proc.). Systematycznie zwiększa się też odsetek sprzedawców wykorzystujących reklamy na portalu Facebook (60 proc. ankietowanych). W istocie, przytoczone aktywności mogą podnieść sprzedaż w sposób doraźny (np. generując więcej wejść na stronę dzięki reklamom), ale nie stanowią recepty na sukcesywny, stabilny wzrost. Warto przyjrzeć się, co w kontekście innowacji robią najwięksi gracze w branży, którzy muszą konkurować na międzynarodowych rynkach. Wspólnym mianownikiem podmiotów notujących setki tysięcy transakcji dziennie jest dążenie do tego, by doświadczenie osób dokonujących zakupów było jak najbardziej „spersonalizowane”. Innymi słowy, światowy e-commerce zwraca się w kierunku kompleksowego zarządzania wrażeniami zakupowymi klienta. Mowa tu o Customer Experience Management, czyli CXM.

Design poparty danymi

Częstym błędem właścicieli platform zakupowych jest utożsamianie CXM jedynie z wyglądem strony sklepu internetowego. Owszem, design jest jednym z aspektów wpływających na decyzje zakupowe konsumenta. Jednak to interfejs użytkownika, struktura witryny i jej użyteczność mają kluczowy wpływ na zarządzanie doświadczeniem zakupowym internauty. Współczesne technologie pozwalają na tworzenie witryny sklepu w taki sposób, by była ona bardziej interaktywna niż kiedykolwiek wcześniej. Dla przykładu, kupując online, często spotykamy się z podpowiedziami produktów. Najczęściej są to przedmioty, które zostały nabyte przez inne osoby oglądające „nasz” produkt. Takie propozycje są zazwyczaj mało trafione, a na dłuższą metę uciążliwe dla klientów.  W efekcie, mogą stać się jedną z przyczyn rezygnacji z zakupów. Dane stanowią klucz do wdrożenia zaawansowanej strategii CXM. Dzięki ich analizie, współczesne narzędzia pozwalają oferować klientowi asortyment bardziej dopasowany do jego potrzeb. Decyzje o wdrożeniu takich mechanizmów trzeba podejmować jednak już na etapie projektowania strony i wyboru technologii. Jeśli przyjrzymy się rozmieszczeniu elementów w witrynie dużego sklepu internetowego, to możemy być pewni, że jest ono nieprzypadkowe i zaprojektowane na podstawie analizy upodobań klientów. Chcąc zbudować funkcjonalną stronę, musimy najpierw zebrać wspomniane, kluczowe dane, ale także o możliwość ich odpowiedniego wykorzystania.

Jak poznać swojego klienta?

Nie ma dwóch sklepów trafiających do tej samej grupy kupujących. Dlatego, tak ważne jest poznanie swoich klientów, poprzez pozyskiwanie jak największej ilości informacji na ich temat. Metod na gromadzenie wspomnianych danych jest wiele. Prowadząc sklep internetowy, mamy możliwość analizowania koszyków sprzedażowych, źródeł i struktury ruchu na stronie, jak i momentów podjęcia czy rezygnacji z d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy