Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

5 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Efekt skali, czyli gdy usłyszysz gwizd, to znaczy, że pociąg nadjechał i jest już za późno…

0 7

Poniedziałkowy poranek. Jak gdyby nigdy nic siadasz ze swoją ulubioną kawą przed komputerem i oddajesz się ulubionemu zajęciu. Sprawdzasz, ile spłynęło zamówień. Mamy 100 zamówień, jest pysznie! We wtorek masz już 150 zamówień, w środę – 200, w czwartek – 300, i tu wkracza Marek, informując Cię z przerażeniem, że zamówienia z wtorku jeszcze nie wyszły, a nie wiadomo, co zrobić z tymi z kolejnych dni. Agnieszka przerażona dodaje, że nie jest w stanie odebrać tylu telefonów naraz, a na skrzynce jest 200 nieprzeczytanych maili, i czy ktoś mógłby coś z tym zrobić…

No i co? Przecież mamy sukces, biznes nam urósł, nasz pociąg się rozpędził, tylko jak nim teraz sterować? Co zrobić, żeby pasażerowie chcieli nim dalej podróżować i nie wysiadali na pierwszej lepszej stacji, ale kupowali bilety na kolejne podróże? Co zrobić w takiej sytuacji? Zaciągnąć hamulec bezpieczeństwa i zatrzymać z piskiem pociąg, a może zostawić go rozpędzonego i samemu z niego wyskoczyć?
Żeby pomóc Ci w podjęciu decyzji, wróćmy kilka stacji wcześniej. Do momentu, gdy Twój pociąg jest w pełni sterowny i nie pędzi jak oszalały.

Wybór lokomotywy

Już będąc małym brzdącem, wiedziałeś, jak ważna w całym zestawie jest lokomotywa. To coś, co ciągnie to całe żelastwo do przodu. Nadaje rytm, trzyma tempo i pozwala załadować cały tabor wagonów. Więc do rzeczy, wybieramy platformę e-commerce, która pozwoli nam mknąć bezpiecznie do przodu. Z kronikarskiego obowiązku wspomnę tylko, że mamy do wyboru, w dużym uproszczeniu oczywiście, cztery rodzaje platform:

  1. Platformy SaaS (Software as a Service)
  2. Platformy oparte na licencji
  3. Platformy open-source
  4. Platformy dedykowane.

Nie będę opisywał ich charakterystyki, bo to temat na oddzielny artykuł [zob.: „Magazyn E-commerce” nr 1/2018, Olgierd Mrozik, „W jaki sposób przygotować się do wyboru platformy dla sklepu internetowego?”, s. 48 – przyp. red.]. To, na czym chcę się skupić, to najistotniejsze elementy, jakie platforma powinna posiadać, aby Twój biznes mógł się swobodnie rozwijać. Poopowiadam Ci też o obszarach, na które powinieneś zwrócić uwagę, wybierając jedną z nich.

Rejestr produktów

Jego struktura (poprawne zdefiniowanie i skonfigurowanie) będzie miała ogromne znaczenie we wszystkich innych procesach, które będą działy się później. To jeden z najważniejszych elementów.  Często nie przywiązuje się do niej dużej uwagi, a szkoda. Tworząc swój rejestr produktów, dobierz odpowiedni typ produktu. Ten wybór w dużej mierze będzie również determinował wybór platformy, z której będziesz korzystał.

Co to jest typ produktu? To nic innego, jak sposób definiowania produktu w platformie. Będzie określał sposób prezentacji produktu, politykę sprzedażową, politykę magazynową, zarządzanie ceną oraz zachowanie się produktu w koszyku, czyli sposób jego zamawiania. Dla pełniejszego obrazu posłużę się typami produktów, którymi dysponuje platforma Magento:

  • Produkty proste – to reprezentacja fizycznego produktu, który posiada pojedynczą unikalną jednostkę magazynową SKU (Stock Keeping Unit).
  • Produkty zgrupowane – ten typ produktów pozwala grupować w zestaw rożne produkty proste.
  • Produkty pakietowe – pozwala klientowi zbudować własny produkt z dostępnych opcji asortymentowych (produktów prostych).
  • Produkty konfigurowalne – wyglądają jak zwykłe produkty proste z możliwością wyboru licznych opcji dodatkowych dla wybranych wariacji.
  • Produkty wirtualne – to typ produktu, który nie może zostać pobrany ani wysłany. Może nim być np. dodatkowa gwarancja czy ubezpieczenie.
  • Produkty do pobrania – to typ produktu, który można pobrać, np. e-book w wersji cyfrowej.

W prostszych platformach nie zawsze możemy wybrać konkretny typ produktu, natomiast mamy możliwość uzyskania podobnych efektów przez wybranie odpowiednich pól, które opisują i definiują rodzaj sprzedawanego produktu.

Wskazówka

  • Wyznacz pola wymagane, które obligatoryjnie zawsze muszą być wypełnione. Bez nich nie da się zapisać produktu.
  • Wprowadzaj tylko poprawne, zweryfikowane dane.
  • Wypełniaj wszystkie istotne dodatkowe pola w rejestrze.
  • Wprowadzaj prawidłowe kody EAN i kody producenta.
  • Nie wprowadzaj duplikatów produktów.

Polityka cenowa

Polityka cenowa to wszystko to, co pozwala zdefiniować finalną cenę dla klienta. Niby oczywiste, z doświadczenia jednak wiem, ile ten właśnie element może przysporzyć kłopotów. Tak z marszu chcemy zdefiniować dedykowane ceny dla różnych kanałów sprzedaży w różnych walutach, z uwzględnieniem warunków specjalnych poszczególnych klientów, do tego dodamy promocje stałe, promocje czasowe, promocje od wartości koszyka, promocje buy one get one free, a na deser dodatkowy rabat za zapisanie się do newslettera. Zapnijmy jeszcze priorytety tych cen, wykluczenia i łączenie lub wkluczanie się poszczególnych ich elementów. I co? Już zaczęły się schody.

Dlatego zastanów się i rozpisz sobie, jak chcesz budować swoją politykę cenową. Krok po kroku zdefiniuj, jak ma powstawać finalna cena zakupu dla klienta, jakie będzie miała elementy składowe pozwalające ją prawidłowo wyliczyć. Sprawa znacznie się skomplikuje, jeśli masz kilku dostawców, którzy oferują Ci ten sam produkt w różnych cenach, i będziesz chciał uwzględnić priorytet ceny zakupu u swoich dostawców.  

Ważne!

  • Przemyśl i spisz poszczególne procesy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy