Brak wyników

Otwarty dostęp

22 czerwca 2021

Dlaczego open source sprawdza się w e-commerce?

2115

Oprogramowanie typu open source to rozwiązanie, z którego korzysta większość sklepów internetowych w Polsce i na świecie. Jego dostępność sprawia, że bywa przez niektórych postrzegane jako atrakcyjne wyłącznie dla małych firm rozpoczynających działalność. Tymczasem okazuje się, że wiele średnich i dużych e-sklepów korzysta z otwartego oprogramowania. Na platformie open source PrestaShop działają między innymi Carrefour we Francji, Decathlon (na 30 rynkach krajowych), a w Polsce – Inglot, Mosquito, Skiteam i Świat Baterii. Co sprawia, że otwarte oprogramowanie tak dobrze sprawdza się w branży e-commerce?

Czym jest open source?

Open source (OSS) to oprogramowanie bazujące na ogólnodostępnym kodzie. Umożliwia ono użytkownikom modyfikację rozwiązań pod własne potrzeby. Jest podstawą wielu systemów wykorzystywanych na co dzień przez zwykłych użytkowników, takich jak Android czy Mozilla Firefox. Coraz częściej jednak po open source sięgają również klienci biznesowi. Korzystanie z niego deklaruje już 90% liderów działów IT na świecie, a 79% przewiduje wzrost jego wykorzystania w najbliższych dwóch latach.

POLECAMY

Skalowanie biznesu

Open source, dzięki możliwości stopniowej rozbudowy, ułatwia rozwój i skalowanie biznesu. Jest to szczególnie istotne dla sprzedawców, którzy myślą perspektywicznie. Warto od początku być przygotowanym na rozwój e-sklepu i wybrać platformę dającą wiele możliwości. Z jednej strony otwarte oprogramowanie stanowi więc szansę dla osób rozpoczynających działalność, planujących wzrost liczby klientów i rozszerzenie asortymentu. Z drugiej, coraz częściej z open source korzystają międzynarodowe korporacje i duże sklepy, które już posiadają w swoim portfolio dziesiątki tysięcy produktów.

Na open source’owej platformie PrestaShop działają na przykład:

Przez PrestaShop obsługiwanych jest 25 tysięcy polskich sklepów internetowych, między innymi:

Moduły zapewniają elastyczność

Chociaż zastosowanie open source często generuje koszty na początku działalności to w długofalowej perspektywie pozwala dostosowywać sklep do swoich potrzeb. Możliwe jest samodzielne modyfikowanie kodu i rozbudowywanie sklepu o potrzebne funkcjonalności. Użytkownicy mogą też korzystać z gotowych modułów oraz integracji, które warto zaimplementować w swoim sklepie. Koszt ich opracowania rozkłada się między wszystkich klientów, co pozwala utrzymać niewygórowaną cenę w porównaniu do funkcjonalności tworzonych na zamówienie. 

Na PrestaShop Addons Marketplace dostępnych jest 4000 modułów i 2000 szablonów w tym między innymi moduły do integracji z płatnościami, zarządzania logistyką czy analityki danych. Wiele z nich można pobrać za darmo i przy pomocy kilku kliknięć zaimplementować w swoim sklepie.

Platformy OSS to środowisko, w którym pracuje wielu developerów. Decydując się na takie rozwiązanie, właściciel sklepu internetowego ma dostęp do dużej liczby specjalistów, nie jest uzależniony od jednego dostawcy usług.  

Wykorzystanie oprogramowania open source ułatwia także działania promocyjne prowadzone przez sklep internetowy. Szeroki wybór modułów – od programów lojalnościowych po integrację z mediami społecznościowymi – umożliwia dopasowanie działań promocyjnych do potrzeb potencjalnych klientów. Oprogramowanie open source najlepiej sprawdza się również pod kątem SEO (źródło: raport eCommerce w Polsce 2019. Jak sklepy eCommerce radzą sobie w Internecie”: Senuto). 

Wsparcie społeczności

W 2020 roku z GitHub, serwisu udostępniającego darmowy hosting projektów open source, korzystało na świecie 56 milionów developerów, którzy dodali 1,9 miliardów poprawek. To właśnie społeczność skupiająca użytkowników i pasjonatów, stanowi siłę napędową open source. Społeczność programistów systematycznie wprowadza poprawki i nowe funkcjonalności do projektów, z których korzystają oni sami, ale także klienci. 

– Społeczność to kluczowy element ekosystemu, który funkcjonuje wokół open source. Błędy zgłaszane przez indywidualnych użytkowników są analizowane i pomagają wprowadzać kolejne aktualizacje oprogramowania. Taki model umożliwia bieżące odpowiadanie na potrzeby użytkowników – wskazuje Matthieu Bondu, Country Manager na Polskę w PrestaShop.

Dostępność oprogramowania open source stanowi również szansę dla programistów. Otwartość kodu pozwala na poznanie danej technologii i stosowanie jej w swojej pracy. Opensourcowa platforma PrestaShop bazuje na języku PHP i jest stale rozwijana przez międzynarodową społeczność developerów.

Otwarte oprogramowanie - licencja i koszty

Zgodnie z intencją twórców oprogramowania open source, użytkownicy nie muszą się przejmować wątpliwościami związanymi z ochroną własności intelektualnej. Jednak gdy na bazie rozwiązań open source powstaje własny produkt, z którego planujemy korzystać komercyjnie, np. sklep internetowy, konieczne jest zweryfikowanie założeń licencji, na jakiej udostępniane jest oprogramowanie. Wiele z nich umożliwia dowolną modyfikację i użycie, jednak z wymogiem zamieszczenia notki o prawie autorskim i licencji.

W przypadku wykorzystania rozwiązania open source w procesie tworzenia własnego e-sklepu, konieczne jest również uwzględnienie innych kosztów – hostingu czy pracy developerów.

− Korzystanie z modelu open source w e-commerce można porównać do zakupu mieszkania w stanie surowym. Konieczna jest inwestycja w wykończenie. Trudno oszacować, jakie to będą koszty, bo wszystko zależy od oczekiwanego standardu, wielkości itp. Zaletą jest jednak możliwość personalizacji, dostosowania oprogramowania do swoich potrzeb. Z kolei stosowanie rozwiązań typu SaaS przypomina wynajem mieszkania. Koszty są bardziej przewidywalne, ale możliwość ingerencji i modyfikacji jest ograniczona – tłumaczy Matthieu Bondu.


Źródła:

“State of Octoverse 2020”

„2021 State of Enterprise Open Source: A Red Hat Report”.

Raport  „eCommerce w Polsce 2019. Jak sklepy eCommerce radzą sobie w Internecie”: Senuto

Przypisy