Za nami Black Friday (z ang. Czarny Piątek) – tj. dzień, zwiastujący początek przedświątecznej gorączki. Pierwotnie był on popularny głównie w Stanach Zjednoczonych, ale napływ zachodniej kultury sprawił, że na stałe zagościł również w polskim kalendarzu.
To w tym listopadowym dniu sklepy oferują znaczące zniżki i promocje, przyciągając konsumentów, którzy polują na największe okazje. Nic więc dziwnego, że stał się on ważnym momentem zarówno dla handlu stacjonarnego, jak i online.
Zakupy na Black Friday – co kupujemy?
Współcześni konsumenci cenią sobie wygodę, możliwość porównywania cen i dostęp do szerszej gamy produktów — i to bez konieczności opuszczania domu. To wszystko sprawiło, że zakupy online stały się równie popularne, co klasyczne wyprzedaże stacjonarne. Potwierdzają to statystyki — aż 79% internautów kupuje online (raport Gemius, 2023), coraz chętniej sięgając po sklepy zagraniczne (30%). Konsumenci wskazują, że e-sklepy oferują lepsze rabaty i promocje (44%), co zdaje się być szczególnie atrakcyjną opcją podczas Black Friday.
Według wspomnianego raportu najczęściej kupowanymi produktami są:
- 80% - odzież, dodatki, akcesoria,
- 67% - obuwie
- 65% - kosmetyki i perfumy,
- 57% - książki, filmy, płyty,
- 57% - produkty farmaceutyczne,
- 53% - sport i odzież sportowa,
- 50% - sprzęt AGD.
W przypadku zakupów na zagranicznych sklepach, równie chętnie kupujemy odzież (53%), obuwie (32%) oraz odzież i dodatki sportowe (31%).
Strategy&Polska wskazało, że nawet 2/3 Polaków planowało skorzystać z tegorocznego Black Friday i Cyber Monday. Ile faktycznie wzięło udział — dowiemy się za kilka miesięcy. O ile polski konsument średnio spodziewa się wydatków na poziomie 1 tysiąca, o tyle w pozostałych częściach Europy kwota ta wynieść może 20% więcej. Nasi sąsiedzi zwykle sięgają po produkty związane z urodą i zdrowiem (20%), sprzętem domowym (15%) oraz produktami spożywczymi (9%). Co ciekawe – Black Friday z założenia miał zapoczątkować zakupy świąteczne, podczas gdy… zaledwie 11% Polaków i 9% innych Europejczyków przyznało, że ma na swojej liście zakupów świąteczne prezenty.
3 trendy w cross-border e-commerce
Cross-border e-commerce to forma handlu elektronicznego, w której sprzedawca i kupujący znajdują się w różnych krajach. Tak stworzony model biznesowy umożliwia firmom sprzedaż swoich produktów lub usług klientom zagranicznym, poszerzając tym samym grupę docelową. W związku z rozszerzeniem swojej działalności niezwykle ważne jest śledzenie trendów, które nie tylko wskazują pewną tendencję na rynku, ale także pomagają budować przewagę konkurencyjną. Część z nich przedstawiamy i omawiamy poniżej.
#1 trend: digitalizacja
Automatyzacja i digitalizacja staje się kluczowym elementem zarówno w procesie zarządzania łańcuchem dostaw, jak i procesami zakupowymi. Coraz popularniejsze jest wykorzystanie zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML) oraz automatyzacja, pozwalająca na znaczną optymalizację tych procesów. Tak zaawansowane algorytmy pozwalają tworzyć analizę dużych zbiorów danych, identyfikując wzorce i tendencje, które mogą być nieoczywiste dla analiz podejmowanych przez człowieka.
AI i ML umożliwiają dokładniejsze prognozowanie popytu, a także wprowadzają automatyzację w wielu, wewnętrznych procesach – tj. fakturowanie, zarządzanie zapasami, śledzenie dostawy itd. Trend na nowe technologie jest ściśle związany z pojawieniem się na rynku pokolenia Z, które w 80% chce pracować z nowoczesnymi narzędziami. Możliwość śledzenia zamówienia na każdym etapie, wykorzystanie chatbotów, zautomatyzowanie procesu zakupowego i oferowanie współczesnych metod płatności to cechy, które mogą przykuć konsumenta podczas Black Friday.
#2 trend: ekologiczny handel
Zrównoważony i odpowiedzialny zakup stał się jednym z kluczowych trendów w międzynarodowych praktykach. Wzrost świadomości ekologicznej zarówno wśród konsumentów, jak i przedsiębiorstw, skłania do głębszego zastanowienia się nad wpływem zakupów na środowisko i społeczeństwo. Dotyczy to zwłaszcza Millenialsów, którzy wyjątkowo mocno cenią ekologiczne rozwiązania i recykling.
Tak oto współcześni przedsiębiorcy coraz częściej wybierają materiały i produkty, które są przyjazne dla środowiska. Obejmuje to surowce odnawialne, produkty biodegradowalne, a także towary produkowane z mniejszym zużyciem energii i wody. Wszystko to idzie w parze z minimalizowaniem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw. Obejmuje to zarówno dostawców, jak i metody transportu, które są bardziej efektywne energetycznie i emitują mniej CO2. Konsumenci więc chętniej dokonują zakupów w sklepach, które posiadają certyfikaty środowiskowe, takie jak FSC czy Fair Trade.
#3 trend: personalizacja
Współczesny konsument wybiera personalizację, odchodząc tym samym od masowości i ogólnych komunikatów. Coraz chętniej – również w handlu międzynarodowym – wybiera produkty, które dostosowane do indywidualnych potrzeb. To “dostosowanie” może dotyczyć wielu aspektów, takich jak design, funkcjonalność, a nawet opakowanie. Aby więc sprostać temu zapotrzebowaniu, dostawcy muszą być elastyczni w swoich procesach produkcyjnych. Mowa tu o zdolności do szybkiego przestawiania linii produkcyjnych, stosowania technologii umożliwiających produkcję na żądanie oraz wykorzystywaniu zaawansowanych technologii, takich jak druk 3D. Co więc oczywiste – firmy korzystają z zaawansowanej analizy danych, aby lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje swoich klientów. To ponownie pokrywa się z trendem #1.
Świadomość zmiennych regulacji to nierzadko klucz do biznesowego sukcesu. Aby poszerzyć swoją wiedzę, zminimalizować ryzyko błędu i być świadomym zmienności przepisów celno-podatkowych warto sięgnąć po szkolenia celne od Vademecum. Szkolenie podzielone jest na różnorodne bloki, które odpowiadają na najczęściej zadawane pytania w tymże zakresie. Doświadczeni specjaliści nie tylko dzielą się swoją wiedzą, ale także wskazówkami i praktycznymi rozwiązaniami, które z pewnością docenią pracownicy z działu np. spedycji, logistyki, sprzedaży lub księgowości.