Brak wyników

Aktualności ze świata e-commerce

15 grudnia 2022

Charakterystyka i wyzwania zagranicznych rynków e-commerce

0 173

Nie tylko rodzimy rynek jest dobrym miejscem do rozwijania cyfrowego biznesu. Przed polskimi sklepami internetowymi otworzyły się również zagraniczne gospodarki, które stają się coraz bardziej popularne. Według ostatnich danych Eurostatu, do 2021 roku, rynki e-commerce naszego regionu zwiększą się nawet o kilkadziesiąt procent. Dlatego też, decydując się na dalszą ekspansję warto dokładnie sprawdzić preferencje zakupowe konsumentów za granicami kraju. Czym charakteryzują się poszczególne rynki i jakie wyzwania stoją przed właścicielami sklepów internetowych?

E-handel w Czechach

Czechy to obecnie najszybciej rozwijający się rynek e-commerce w Europie ze wzrostem szacowanym na 16%. Aż 90% Czechów ma dostęp do Internetu, a zakupy w sieci robi blisko 60% z nich. Państwo te ma też największą liczbę sklepów internetowych na kontynencie, zważywszy na liczbę mieszkańców. Szacuje się, że pod koniec 2021 r. było ich około 50 tys. Rośnie tu również udział zagranicznych klientów w przestrzeni e-commerce. Tym samym, to szansa dla polskich e-przedsiębiorców, by mogli rozwinąć swój biznes na tym rynku - nie został on bowiem zdominowany w tak dużym stopniu przez wielkich graczy jak w Polsce, więc stał się mocarstwem dla mniejszych e-sklepów.

Czescy konsumenci mogą zatem wybierać spośród wielu lokalnych ofert i są rozpieszczani przez lokalnych e-sprzedawców. Zatem by zdobyć klientów, trzeba być skrupulatnym i profesjonalnym, ponieważ konsumenci przyzwyczajeni są do wysokiego standardu sklepów internetowych.

Słowacki rynek on-line

Podobna sytuacja jest na rynku słowackim – e-commerce rozwija się tam w zaskakującym tempie. W latach 2020-2021 liczba internautów wzrosła o 111 tys. (+2,4%), natomiast wskaźnik korzystania z Internetu wyniósł 85,0%. Ze względu na podobieństwo kulturowe do Czech, e-handel czerpie głównie od tamtejszych sklepów internetowych. Słowacy chętnie decydują się na zakupy on-line z innych krajów – już 39% e-konsumentów kupuje transgranicznie z europejskich e-sklepów.

Dostawa minutowa na Słowacji

Słowaccy klienci zostali jednymi z pierwszych w regionie, którzy mogą skorzystać z usługi pozwalającej poznać dokładną godzinę dostarczenia przesyłki przez kuriera. Dzięki śledzeniu kuriera online klient będzie mógł zobaczyć, gdzie dokładnie znajduje się jego przesyłka, a także o której godzinie zostanie dostarczona. W ten sposób Packeta odpowiada na wyniki ostatnich ankiet, które ujawniły, że słowackim klientom przy doręczaniu przesyłek pod wskazany adres najbardziej przeszkadza fakt, że nie znają godziny ich doręczenia.

Węgierski e-commerce

Z kolei węgierski e-rynek jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków on-line w Unii Europejskiej. 97% mieszkańców Węgier w przedziale 25-34 lat codziennie korzysta z Internetu, a wśród młodszego pokolenia mającego 16-24 lat ten odsetek stanowi 94%. Te dwie grupy są kluczowym segmentem na przyszłe lata, ponieważ są w wieku produkcyjnym, a ich zainteresowanie i skłonność do e-zakupów rośnie. Ponieważ rynek ten nie jest jeszcze nasycony przez wielkie zagraniczne korporacje, stanowi doskonałą okazję do rozwijania biznesu przez mniejsze firmy.

Co ważne, aż 40% węgierskich e-konsumentów kupuje transgranicznie z europejskich sklepów. Według badania agencji marketingowej Unikum, klienci preferują płatność za pobraniem (86%) lub przelewem bankowym (75%). Rośnie również popularność płatności kartą on-line (przez bramkę płatniczą), głównie ze względu na to, że Węgrzy coraz częściej składają zamówienia w sklepach z innych krajów.

Warte zapamiętania:

Czechy, Węgry i Słowacja to kraje, w których cena jest jeszcze istotnym czynnikiem w procesie zakupowym i decyzyjnym. Równie ważna jest szybkość dostawy i odpowiedni wybór opcji dostawy - klienci są przyzwyczajeni, że ich towar dociera do nich w ciągu 1-3 dni roboczych. Jeśli dostawa jest bezpłatna lub koszty są niskie, akceptują również jej dłuższy czas, zwykle do 5 dni roboczych. Istotna jest również lokalna wersja sklepu internetowego z lokalną obsługą klienta. Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest sposób eksponowania certyfikatu autentyczności w przypadku dostarczania produktów markowych.

Najczęściej używaną metodą płatności na rynku słowackim i węgierskim jest COD (ang. Cash On Delivery), które w Czechach zajmuje drugie miejsce, po płatności online kartą. Przy odbiorze klient może zapłacić gotówką lub kartą bezpośrednio kurierowi lub w punkcie odbioru. Wszystkie główne firmy kurierskie oferują dostawę za pobraniem. Ważnym i powszechnym rozwiązaniem w Czechach i na Słowacji jest również natychmiastowy przelew bankowy. Co ciekawe, Węgrzy wprowadzili tę opcję dopiero w 2020 roku.

Przed otwarciem e-sklepu w danym kraju, powinniśmy najpierw dokładnie sprawdzić ten rynek chociażby pod kątem kosztów i terminów dostaw czy zwrotów. Podobnie będzie z preferowanymi przez naszych potencjalnych klientów formami płatności za przesyłkę – raz będą wybierać opcję za pobraniem, a kiedy indziej płatność z góry. W tym przypadku, ważny będzie wybór integratora płatności, który powinien być przyjazny i intuicyjny dla użytkownika. Możliwość wyboru i elastyczność to czynniki mające znaczący wpływ na ponowny wybór przez konsumenta danego sklepu – mówi Justyna Andreas Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
 


E-handel w Rumunii

W 2020 roku rynek e-commerce w Rumunii był warty ok. 23 mld lei (wartość brutto, bez e-grocery), notując 46% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, 52,3% konsumentów to osoby w wieku 16-34 lat. Warto zaznaczyć, że zwracają oni uwagę na jakość nabywanego towaru i są w stanie zapłacić za niego odpowiednią kwotę. Jeśli dodatkowo spotka się to z atrakcyjnymi warunkami dostawy, można liczyć na sukces.

Co ciekawe, szybki wzrost e-handlu w sektorze modowym wspierany jest przez stosunkowo niskie nasycenie rynku: udział użytkowników Internetu w populacji jest wciąż dość niski w porównaniu z innymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Przewidywania dla rozwoju rumuńskiego e-rynku zakładają stały wzrost przychodów w 2022 roku, ponieważ główni europejscy gracze branży fashion planują wejść na rynek i wspierać środowisko e-commerce.

Rynek krajów bałtyckich

W maju tego roku Packeta Poland weszła na rynki krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. Pełni dla nich także rolę hub-u, w którym przesyłki z tych krajów są sortowane i rozsyłane do pozostałych państw. Z tych samych usług Packety mogą skorzystać polscy klienci indywidualni, robiący zakupy w zagranicznych e-sklepach tych krajów. Dla przykładu, klient robiąc zakupy w e-sklepie na Litwie, który posiada umowę z Packetą może wygodnie odebrać je w dedykowanych punktach odbioru w Polsce. Wszystko dzięki umowom, jakie firma zawarła z lokalnymi dostawcami i e-kurierami w krajach bałtyckich oraz w Polsce.

W 2021 r. sprzedaż zakupów w internetowej branży modowej wzrosła o 35% w porównaniu z rokiem 2020, co zwiększyło jego udział w całkowitym handlu detalicznym do 25.3%. Sprzedaż detaliczna mody poza siecią wzrosła jedynie o 2,5%, co przyspieszyło pod koniec roku. Na koniec 2022 r. spodziewany jest wzrost sprzedaży mody online o 15%, a udział w całym rynku branżowym wyniesie ponad 26,5%. Ogólnie rzecz biorąc, doświadczamy tu szybszego ożywienia niż na innych rynkach w Europie.

Należy pamiętać, że e-sklepy w tym regionie muszą wywierać znaczący wpływ na swoich klientów i starać się ich utrzymać. Jednym z najprostszych sposobów, by to osiągnąć jest hiperpersonalizacja, czyli zaawansowane dostosowywanie oferty i doświadczeń klienta, osiągana dzięki wykorzystaniu danych, sztucznej inteligencji i analityki. Przede wszystkim jednak należy komunikować się w przejrzysty sposób – polityka prywatności powinna być zrozumiana dla odbiorców naszego e-sklepu. Ostatnie badania wykazały, że 45% konsumentów chciałoby zobaczyć przykłady wykorzystania ich danych osobowych przez poszczególne marki.

Packeta podejmuje strategiczne współprace

 Packeta nawiązała współpracę z InPost, dzięki czemu polscy klienci indywidualni mogą robić zakupy w e-sklepach działających na zagranicznych rynkach korzystających z usług Packety i wygodnie je odbierać - bądź zwrócić – przez wybrany Paczkomat® InPost na terenie całej Polski. Klienci mogą skorzystać z największej i najwygodniejszej automatycznej sieci automatów paczkowych, która liczy już ponad 19 tysięcy urządzeń w Polsce.

Firma rozszerzyła również współpracę z Pocztą Polską. Odbiorcy zyskali możliwość odbioru przesyłek z zagranicznych e-sklepów w sieci punktów odbioru Poczty Polskiej – Pocztex PUNKT (blisko 17 tys. punktów).

Packeta rozpoczęła też kooperację i zintegrowała swoje usługi z platformą sklepową IdoSell oraz integratorem e-commerce BaseLinker, dzięki czemu polskie e-sklepy prowadzące działalność na tych platformach uzyskały możliwość dostarczania przesyłek do 34 krajów, w których obecna jest Packeta, optymalizując czas i koszty oraz automatyzując proces dystrybucji.

Packeta współpracuje także z MakesYouLocal, które pomaga sklepom internetowym rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne. Firma doradza we wstępnych decyzjach strategicznych, w lokalizacji, a także w codziennych operacjach. Zajmuje się również lokalną obsługą klienta, tłumaczeniami, zarządzaniem sklepem oraz marketingiem z naciskiem na wzrost i rentowność, dzięki czemu nawet małe i średnie e-biznesy będą mogły stanowić konkurencję i odnosić sukcesy w świecie e-commerce. Spółka działa obecnie na 15 rynkach.

Poznaj Packetę

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 14,5 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
 

 

W materiale wykorzystano dane z raportów:

Przypisy