Brak wyników

Inne

1 kwietnia 2019

Best Practices for e-Commerce

0 989


Zainteresowanie User Experience Design w ciągu ostatnich lat niesamowicie wzrosło. Może to jedynie cieszyć, bo chodzi o to, że wiele podmiotów istniejących w sieci - od sklepów online po choćby serwisy bankowe, staje się bardziej przyjaznych dla użytkowników, a tym samym dla prowadzonego biznesu.

Od dziś każdy e-commerce manager czy też przedsiębiorca rozwijający swój biznes online ma dodatkowe narzędzie do skonfrontowania użyteczności serwisu ze standardami UX. Wszystko to dzięki Best Practices for e-Commerce od IDEACTO.  


Każdego dnia mamy okazję być świadkami narodzin wielu biznesów prowadzonych w internecie, jednocześnie obserwując rychłą śmierć części z nich. Statystyki są nieubłagane. Jak podaje Bisnode jedynie 30% polskich sklepów online istnieje dłużej niż osiem lat. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka - od niewystarczająco konkurencyjnego produktu, po źle zaprojektowaną, a przez to nieskuteczną, platformę sprzedaży.

Chcąc poszerzać wiedzę i zainteresowanie tematem User Experience, a nade wszystko umożliwić optymalizację biznesu i tym samym zwiększenie sprzedaży,  powstał dokument, który stanowi zbiór najlepszych praktyk UX.

Best Practices for e-Commerce (BP4eC) to narzędzie, które umożliwia wejście w szczegóły własnej witryny według profesjonalnych wskazań.

Przechodząc punkt po punkcie możemy sprawnie zweryfikować zgodność projektu sklepu ze sprawdzonymi standardami. Te “najlepsze praktyki” zostały ujęte w listy kontrolne i zebrane w jednej publikacji.

Na przykład chcąc sprawdzić, czy funkcjonowanie koszyka jest zgodne z przyjętymi normami i tym samym ułatwia użytkownikowi dokonanie zakupu, rewidujemy to co prezentujemy klientom obecnie z checklistą w e-booku BP4eC:

Podstrona Koszyk posiada przyciski

“Przejdź do zamówienia/Złóż zamówienie” lub podobny.

lub, według praktyk, które “Warto rozważyć”,

W widoku Koszyka znajduje się informacja o możliwej darmowej przesyłce (np.: “Brakuje Ci 20 zł do darmowej przesyłki”) 

Dzięki temu eksperckiemu i, co ważniejsze, przystępnemu zestawowi UXowych rozwiązań każdy zainteresowany otrzymuje szansę na ulepszenie swojego sklepu online.  

 

User Experience to bardzo rozległa dziedzina, która obejmuje strategię biznesową, strategię komunikacji, psychologię, projektowanie graficzne i jeszcze kilka innych. Nawet najlepszy zbiór praktyk nie odda tego co można uzyskać w rozwoju e-commerce współpracując z eksperckim teamem UX Designerów. Natomiast możliwość sprawdzenia “na własnej skórze” projektowania doświadczeń użytkownika, nawet w okrojonej formie, jest świetnym rozpoczęciem przygody z UX.

Zanim jednak to nastąpi, warto poznać szerszy kontekst pracy nad produktami online.  
 

Strategia UX

Często spotykamy się ze stanowiskiem, w którym UX sprowadzany jest do stworzenia makiety i zaprojektowania części graficznej sklepu, co jest oczywiście niezwykle ważne, lecz takie podejście nie uwzględnia tak istotnych aspektów jak np. model biznesowy. 

Co warte zapamiętania włączenie ekspertów UX jest korzystne na każdym etapie cyklu życia biznesu.

Nie brakuje sytuacji, w których klient zgłasza się do agencji z konkretnymi wymaganiami biznesowymi, a do zadań UX Designera jest ich “przetłumaczenie” na produkt o jak najlepszej użyteczności.

Bywa również, że mając pomysł na zupełnie nowy produkt, aplikację lub np. inną, rewolucyjną formę sprzedaży w internecie, oprócz wcielenia ich w życie, potrzebujemy solidnej analizy otoczenia biznesowego. Musimy zdawać sobie sprawę, że nasza genialna idea jest jedynie pierwszym krokiem na drodze do potencjalnego sukcesu, oraz pamiętać, że zapewne nie jesteśmy jedynymi, którzy wpadli na dane rozwiązanie i potrzebujemy zweryfikować jego skuteczność.

Wzorcowym działaniem jest wspólna praca z profesjonalistami w dziedzinie UX od samego kiełkowania pomysłu na produkt cyfrowy, aż do wprowadzenia go w życie i dalszy rozwój. Transparentna i partnerska współpraca klienta z zespołem ekspertów pozwala na strategiczne ujęcie całego procesu User Experience i stworzenie optymalnie działającego projektu.

Jak pisze Jamie Levy, będąca jednym z największych autorytetów w świecie User Experience:

“Prace nad strategią UX zaczynają się na etapie rozpoznania rynku. Strategia UX składa się z czterech elementów składowych: strategia biznesowa, innowacja w zakresie wartości, zweryfikowane badania z udziałem użytkowników oraz zabójczy projekt UX.”

Warto konfrontować biznesowe idee z doświadczonym zespołem, który w sposób holist...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy