Brak wyników

Temat numeru

5 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Z czym to się je, czyli przegląd narzędzi analitycznych dla e-commerce

0 1304

Każdy właściciel sklepu internetowego chce zwiększać sprzedaż swoich produktów przy jednoczesnej poprawie satysfakcji klientów z zakupów. Nie każdy jednak wie, ile wysiłku trzeba włożyć, aby efekty były zadowalające, a nie jedynie przeciętne. Z pomocą przychodzi szereg narzędzi, które pozwolą skutecznie analizować zachowania użytkowników w sklepie, ich intencje oraz możliwości zrealizowania potencjalnej transakcji. Oto przegląd najciekawszych z nich.

Google Analytics

Najpopularniejsze narzędzie do zbierania danych o aktywności użytkowników w obrębie strony internetowej to Google Analytics. Jest darmowe i oferuje bardzo wiele zróżnicowanych funkcji, które po odpowiedniej konfiguracji potrafią być skarbnicą wiedzy. Wiele osób mylnie postrzega Google Analytics jako narzędzie służące tylko do sprawdzania, skąd użytkownicy trafiają na stronę internetową. W rzeczywistości daje ono znacznie więcej możliwości. Po implementacji modułu e-commerce, który domyślnie nie jest włączony, zyskujesz informacje o sprzedaży w Twoim sklepie. Dowiesz się, jakie produkty sprzedają się najlepiej, z jakich źródeł, w jakich miastach, na jakich urządzeniach dokonywane są transakcje, o której godzinie, a nawet jaka jest płeć i wiek kupującego. Te dane są jednak dość podstawowe. Ważne są również informacje o tym, ile czasu potrzebował użytkownik, aby sfinalizować zakup, ile razy wracał do sklepu przed dokonaniem zakupu i z jakich źródeł. Nawet sprawdzenie, czy dokonał wyszukiwań w wyszukiwarce sklepu, będzie dla Ciebie cenną informacją, ponieważ może to świadczyć o problemie w poruszaniu się po sklepie, co ostatecznie może wpływać na gorsze wyniki sprzedażowe. 

W Google Analytics możesz ustawić do 20 celów, co pozwoli ocenić skuteczność innych aspektów sklepu, np. zapisanie się na newsletter, pobranie pliku PDF, określony czas spędzony w witrynie itp. Dodatkowe cele, zwane mikrokonwersjami (z racji mniejszego znaczenia), w połączeniu z danymi sprzedażowymi dadzą kolejne informacje o użytkowniku, co finalnie pozwoli zrozumieć jego zachowanie.

Jeśli posiadasz dane sprzedażowe spoza sklepu (gdy zamówienie następuje telefonicznie lub mailowo), możesz je zaimportować do Google Analytics, aby mieć całościowy pogląd na zachowanie użytkowników. 
Podstawowa implementacja narzędzia nie jest trudna, jeśli jednak chcesz wdrożyć zaawansowane funkcje, które pozwolą Ci profesjonalnie ocenić ruch w sklepie, będziesz potrzebować pomocy programisty.

Matomo (dawniej Piwik)

Alternatywą dla Google Analytics jest kolejne darmowe narzędzie, tym razem jednak typu open source, a jest nim Matomo. Dzięki instalacji narzędzia na własnym serwerze będziesz mieć stuprocentową pewność, że tylko Ty masz dostęp do danych statystycznych. Idealne rozwiązanie dla osób, dla których prywatność i bezpieczeństwo są pierwszorzędne. 

Matomo nie ma limitu danych, co niestety ma miejsce w Google Analytics (przy dużym natężeniu ruchu dane używane w raportach są próbkowane). Wiele opcji odwzorowuje to, co widzisz w Google Analytics – statystyki w czasie rzeczywistym, konfigurowalne raporty, statystyki sprzedażowe dla e-commerce, cele i zdarzenia (np. pobranie PDF-a ze strony, co domyślnie nie jest mierzone), dane geograficzne, dane o używanych urządzeniach i wiele innych. 

Bardziej zaawansowane opcje w narzędziu są płatne, a ceny dostępu zaczynają się od 19 dol. rocznie. Znajdziesz tam m.in. mapy cieplne, nagrywanie sesji, platformę do testów A/B i analizę formularzy.

Hotjar

Kolejne narzędzie, Hotjar, jest już płatne, jednak możesz je przetestować za darmo, jeśli dziennie nie generujesz więcej niż 2000 odsłon. Drugim ograniczeniem jest liczba raportów – nie wrszystkie są dostępne w darmowej wersji. Narzędzie to służy do badania zachowań użytkowników w witrynie pod kątem jej użyteczności. Jest do idealne narzędzie, aby zbadać, jak zachowują się użytkownicy w sklepie podczas poszukiwania produktu, czytania opisów produktów czy też podczas składania zamówienia. Znajdziesz tutaj mapy cieplne (heatmaps), nagrywanie sesji, analizę lejka konwersji (dzięki której łatwo określisz, na którym etapie składania zamówienia rezygnuje najwięcej użytkowników), analizę formularzy (dzięki której sprawdzisz, które pola sprawiają użytkownikom najwięcej problemów), a także ankiety, które dostarczą Ci informacji bezpośrednio od użytkownika.

Dzięki powyższym funkcjom możesz przeanalizować zachowanie użytkowników w sklepie, aby go ulepszyć, poprawić jego użyteczność, zwiększyć zadowolenie użytkowników i docelowo zwiększyć sprzedaż.

Ceny za miesięczne korzystanie z tego narzędzia zaczynają się od 29 €. Istnieje możliwość 15-dniowego przetestowania za darmo planu Business.

Crazy Egg

Narzędzie Crazy Egg jest bardzo podobne do poprzednich i również oferuje podobne funkcje, takie jak mapy cieplne, nagrywanie sesji czy testy A/B. Analiza zachowań użytkownika w sklepie pozwoli na poprawę użyteczności platformy sklepowej i docelowo zwiększenie sprzedaży. 

Korzystanie z tego narzędzia kosztuje od 29 dol. miesięcznie. Dużym plusem jest możliwość przetestowania każdego planu za darmo przez 30 dni, czyli 2-krotnie dłużej niż w przypadku Hotjar.

Clicktale

Kolejnym narzędziem służącym do poprawy użyteczności stron internetowych jest Clicktale. Zawiera jednak ono dodatkowe, bardziej zaawansowane funkcje. Możesz wykorzystać mapy cieplne dla różnych grup użytkowników, np. takich, którzy spędzili w sklepie mniej niż 10 s, i takich, którzy spędzili w sklepie minimum 1 min. Dodatkowo znajdziesz tu możliwość śledzenia ścieżki użytkownika i jego wędrówki po Twoim sklepie, a także analizy psychologiczne użytkowników, co pozwoli Ci zrozumieć ich intencje i sprawdzić poziom zadowolenia z korzystania ze sklepu. 

Narzędzie to niewątpliwie łączy analitykę internetową z badaniem użyteczności stron internetowych.

Nie ma tutaj stałego cennika. Aby poznać szczegóły, należy skontaktować się za pomocą formularza znajdującego się na stronie.

Optimizely

Dzięk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy