Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

5 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Z czym to się je, czyli przegląd narzędzi analitycznych dla e-commerce

0 22

Każdy właściciel sklepu internetowego chce zwiększać sprzedaż swoich produktów przy jednoczesnej poprawie satysfakcji klientów z zakupów. Nie każdy jednak wie, ile wysiłku trzeba włożyć, aby efekty były zadowalające, a nie jedynie przeciętne. Z pomocą przychodzi szereg narzędzi, które pozwolą skutecznie analizować zachowania użytkowników w sklepie, ich intencje oraz możliwości zrealizowania potencjalnej transakcji. Oto przegląd najciekawszych z nich.

Google Analytics

Najpopularniejsze narzędzie do zbierania danych o aktywności użytkowników w obrębie strony internetowej to Google Analytics. Jest darmowe i oferuje bardzo wiele zróżnicowanych funkcji, które po odpowiedniej konfiguracji potrafią być skarbnicą wiedzy. Wiele osób mylnie postrzega Google Analytics jako narzędzie służące tylko do sprawdzania, skąd użytkownicy trafiają na stronę internetową. W rzeczywistości daje ono znacznie więcej możliwości. Po implementacji modułu e-commerce, który domyślnie nie jest włączony, zyskujesz informacje o sprzedaży w Twoim sklepie. Dowiesz się, jakie produkty sprzedają się najlepiej, z jakich źródeł, w jakich miastach, na jakich urządzeniach dokonywane są transakcje, o której godzinie, a nawet jaka jest płeć i wiek kupującego. Te dane są jednak dość podstawowe. Ważne są również informacje o tym, ile czasu potrzebował użytkownik, aby sfinalizować zakup, ile razy wracał do sklepu przed dokonaniem zakupu i z jakich źródeł. Nawet sprawdzenie, czy dokonał wyszukiwań w wyszukiwarce sklepu, będzie dla Ciebie cenną informacją, ponieważ może to świadczyć o problemie w poruszaniu się po sklepie, co ostatecznie może wpływać na gorsze wyniki sprzedażowe. 

W Google Analytics możesz ustawić do 20 celów, co pozwoli ocenić skuteczność innych aspektów sklepu, np. zapisanie się na newsletter, pobranie pliku PDF, określony czas spędzony w witrynie itp. Dodatkowe cele, zwane mikrokonwersjami (z racji mniejszego znaczenia), w połączeniu z danymi sprzedażowymi dadzą kolejne informacje o użytkowniku, co finalnie pozwoli zrozumieć jego zachowanie.

Jeśli posiadasz dane sprzedażowe spoza sklepu (gdy zamówienie następuje telefonicznie lub mailowo), możesz je zaimportować do Google Analytics, aby mieć całościowy pogląd na zachowanie użytkowników. 
Podstawowa implementacja narzędzia nie jest trudna, jeśli jednak chcesz wdrożyć zaawansowane funkcje, które pozwolą Ci profesjonalnie ocenić ruch w sklepie, będziesz potrzebować pomocy programisty.

Matomo (dawniej Piwik)

Alternatywą dla Google Analytics jest kolejne darmowe narzędzie, tym razem jednak typu open source, a jest nim Matomo. Dzięki instalacji narzędzia na własnym serwerze będziesz mieć stuprocentową pewność, że tylko Ty masz dostęp do danych statystycznych. Idealne rozwiązanie dla osób, dla których prywatność i bezpieczeństwo są pierwszorzędne. 

Matomo nie ma limitu danych, co niestety ma miejsce w Google Analytics (przy dużym natężeniu ruchu dane używane w raportach są próbkowane). Wiele opcji odwzorowuje to, co widzisz w Google Analytics – statystyki w czasie rzeczywistym, konfigurowalne raporty, statystyki sprzedażowe dla e-commerce, cele i zdarzenia (np. pobranie PDF-a ze strony, co domyślnie nie jest mierzone), dane geograficzne, dane o używanych urządzeniach i wiele innych. 

Bardziej zaawansowane opcje w narzędziu są płatne, a ceny dostępu zaczynają się od 19 dol. rocznie. Znajdziesz tam m.in. mapy cieplne, nagrywanie sesji, platformę do testów A/B i analizę formularzy.

Hotjar

Kolejne narzędzie, Hotjar, jest już płatne, jednak możesz je przetestować za darmo, jeśli dziennie nie generujesz więcej niż 2000 odsłon. Drugim ograniczeniem jest liczba raportów – nie wrszystkie są dostępne w darmowej wersji. Narzędzie to służy do badania zachowań użytkowników w witrynie pod kątem jej użyte...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy